2 min. čitanja

Gašpar za HRT: "Adenski zaljev daleko je opasniji nego prije, ovi napadi su prijetnja globalnoj ekonomiji, ali i piratima"

Gašpar za HRT: "Adenski zaljev daleko je opasniji nego prije, ovi napadi su prijetnja globalnoj ekonomiji, ali i piratima"
Foto: HRT / Screenshot

Plovidba Crvenim morem postaje sve pogibeljnija za teretne brodove i pomorce bez obzira na to pod kojom zastavom plove - svi oni meta su hutističkih raketnih i torpednih napada. Koliko je opasno ondje ploviti i koliko je hrvatskih pomoraca na tom području za HTV-ov Studio 4 govorio je Jurica Gašpar, urednik portala Morski HR.

- Dosad je bila uglavnom opasnost od pirata u Adenskom zaljevu, kazao je Jurica Gašpar i dodao da je najuži dio Prolaz Bab al-Mandab.

Usko grlo svjetske trgovine tek je nešto šire od udaljenosti između Splita i Brača

- Svi brodovi koji tamo prolaze vidljivi su golim okom. S oko 11 Nm ili 20 km, to je nešto malo više nego od Splita do Milne na Braču, rekao je i naglasio da je sada drugačija situacija jer se pirate, na neki nači moglo eliminirati. Pirate se moglo vidjeti jer su stizali malim brodicama, pa bi vojska iz savezničkih zemalja - kaže Gašpar, na neki način to rješavala. Napominje da je sada problem to što su napadi raketama i da je to bitno teže kontrolirati.

- Te rakete nisu toliko precizne da bi one ciljale određeni dio broda - izjavio je Jurica Gašpar.

0:00
/8:34

Studio 4, prvi dio - Video: HRT

Ova situacija ne ide u prilog ni piratima

- S jedne strane prolaza Bab el Mandeb je afrički dio obale kojeg čine Eritreja, Džibuti i Somalija. Tamo imate određena sela iz kojih pirati stižu praktički kao narodni heroji, ako zaplijene nekakav broj i ucjenom uspiju iskamčiti neke novce, a radi se o za njih ogromnim svotama koji su nerijetko u desecima milijuna dolara. Zato su bili spremni riskirati i živote. Tu je jedino Rusija imala rješenje koja je, bez obzira na međunarodne konvencije imala oružanu pratnju i naoružanu posadu, pa čak su neke kompanije unajmljivale nekakve američke kompanije koje su nudile oružanu zaštitu, što je također bilo u sivoj zoni zakona - kaže Gašpar.

- A s druge strane obale je Jemen koji sada čini kontraproduktivnu situaciju i samim piratima, koji ne mogu profitirati, napadajući plovilima i ljudstvom trgovačke brodove, pa su na neki način i pirati trenutno ostali "bez posla".

"Stupanj bilo čije sigurnosti nema veze s nacionalnošću"

Naveo je da se prije nekoliko dana jedan brod iz Australije, na kojem je bilo 13 hrvatskih pomoraca, uglavnom časnika, vratio. Kapetan je procijenio da je nesigurno i oni su se vratili na prvobitno polazište.

- Svaki kapetan, zapovjednik broda, donosi samostalnu odluku - naglasio je Gašpar.

Također, nedavno je omogućeno pomorcima koji se žele iskrcati na tom dijelu u obližnje sigurne luke na arapskom poluotoku, da to i učine, dodao je Gašpar.

0:00
/5:26

Studio 4, drugi dio - Video: HRT

I.B.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.