>
Nesretni pomorci – ukupno njih dvanaest na dvama brodovima, razočarani, deprimirani i frustrirani mjesecima čekaju na mrtvom vezu trogirskog brodogradilišta hoće li im se kompanija smilovati.
Novac koji trebaju primiti premašuje 140 tisuća eura, a dok tako čekaju, javlja Slobodna Dalmacija, oni gotovo da nemaju ni za hranu.
- Ko u Gazi, momak, eto kako nan je! Oće li pisat u tome članku i da nemamo šta izist ako nan kapetan šta ne kupi?! Da ne moramo ić u Caritas prosit malo masla i mermelade na kruv! Svi nas lažu, kompanija je digla ruke od nas, ne zna se više ni ko je vlasnik. Devet miseci san tu, brod je obnovljen i triput smo tribali isplovit, ali nas i dalje evo ovde - kaže Ivan Šodu, kormilar na brodu "C3 Magnar", prijevozniku cementa koji plovi pod zastavom Paname.
U salonu inspektor splitske Lučke kapetanije, tzv. port state control pregled. Nadležan za brodove pod stranim barjakom u domaćim lukama. Šest je pomoraca na brodu. Kažu da struju i vodu imaju samo zahvaljujući milosrđu škvera. Iako je brodar dužan i brodogradilištu. "Magnar" je, naime, kompletno sređen! Već godinu dana! Dok PSC pregledava dokumente, prelazimo na drugi "cementaš" prikovan istom sudbinom - stari "Jadro". Hrvatske zastave. Isto šest pomoraca. Otužna atmosfera.
- Ne mogu otić doma. Nema viš ni za bus! Da se kuće na Bijaćima i dokopan, šta ću pojist kad je frižider prazan, a ja san samac. Ni mačka me ne čeka. Interneta na mobitelu iman još do popodne. Triba bi skupit 26 eura za račun od mobitela, ali odakle?! Ovde san zapeja još od prvi trećega prošle godine. Taman san bija triba izać iz blokade. Izgleda da nas je brodar napustija - kaže Tonči Nožina, timunjer s "Jadra".
Vlasnički odnosi u zagrebačkoj brodarskoj kompaniji "Makar Navis" (prije u vlasništvu Jušte Puharića) i kod njihovih ulagača iz osječkog "Anchora" vrlo su složeni. Ali se prelamaju preko leđa nesretnih pomoraca. Slobodna Dalmacija navodi kako je jedan od tih Osječana profesor Zoran Balkić koji se bavi kriptovalutama, bitcoinom i blockchainom. Navodno je prethodno dosta i uložio u posao s brodovima, no sada se čini da je ozbiljno zapelo...
- Svojim novcem kupujemo čak i destiliranu vodu za brodske akumulatore. Održavamo i brod koliko možemo. Evo, ja san bija dragovoljac, ostavija dobar posal i iša u rat, da bi danas doživljava sve ovo. Od firme ni Božića, ni Uskrsa, ni čestitke. Nisu u stanju platit ni dvi rate brodskog osiguranja da bi posade mogle baren od osiguravatelja dobit četri plaće, kako to propisu kažu. I dobili mi plaću ili ne, država će od nas ovrhon naplatit doprinose za zdravstveno i mirovinsko, pa i porez ako nismo stigli bit u navigaciji vanka zemlje 183 dana godišnje. A krepajemo ovde - očajan je Robert Jeremaz s broda "Jadro".
"Port state control" i inspekcija stigli su iz Kapetanije. PSC po službenoj dužnosti, radi neisplate plaća. Nakon toga su zaustavili, odnosno blokirali brodove i oduzeli im isprave. Bit će im vraćene po isplati pomoračkih potraživanja. Ako se to ikada dogodi.
J.T.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev