>
Nekadašnji đaci, a danas odrasli ljudi, koji su 1979. godine završili Pomorsku školu Zadar okupili su se kako bi obilježili 45. godišnjicu mature. Ravnatelj Marin Perinić, dok je prozivao prisutne u učionici, naglasio je koliko bi bili sretni da danas imaju toliko učenika kao u njihovo vrijeme.
Nakon prozivke, uslijedilo je grupno fotografiranje i tradicionalno bacanje vijenca na rivi ispred Sveučilišta u Zadru, kao počast svim pomorcima koji su nestali, stradali ili preminuli. Na okupu je bilo šezdesetak nekadašnjih učenika, a pridružili su im se i njihovi bivši profesori, Govorčin i Ratko Radulić, piše Zadarski list.
Jedan od suorganizatora ovog obilježavanja, Vladimir Šarunić, ispričao je kako se u pravilu okupljaju svakih pet godina te kazao nešto više o značenju škole u kontekstu Zadra i šire.
- Pomorska škola Zadar predstavlja rasadnik pomorskog kadra obučenog prema visokim svjetskim standardima javnog pomorskog prijevoza i međunarodnih certifikata. Naši pomorci su iznimno cijenjeni na svjetskom tržištu i poznati su po svojoj visokoj stručnosti, posebno u ulogama kapetana, zapovjednika i upravitelja strojeva. Nije samo njihova izvrsnost u pomorskoj struci dokazana, već su se istaknuli i u različitim širim funkcijama, uključujući direktorske pozicije i mnoge druge - objasnio je Šarunić.
Također, istaknuo je kako Pomorska škola Zadar čini okosnicu pomorstva u Zadru uz Tankersku plovidbu.
- Tankerska plovidba je utemeljena 1955. godine, a tadašnji generalni direktor Ivan Paša brzo je shvatio da je za razvoj respektabilne pomorske flote neophodno imati stručni kadar. Zbog toga je 1957. godine osnovana Pomorska škola. Njihova međusobna povezanost je nerazdvojiva jer su ključni čimbenici razvoja zadarskog pomorstva. Zahvaljujući tome, Tankerska plovidba zaista je izrasla u renomiranu tvrtku na svjetskoj razini. Sve to dugujemo osnivanju Pomorske škole koja već desetljećima obrazuje izvrsne pomorce koji se uspješno konkuriraju na svjetskom tržištu rada - naglasio je Šarunić, ističući važnost profesora Ive Hekmana koji je predavao različite predmete vezane uz nautičku struku.
Kako priča za Zadarski list, njihova generacija je imala rekordni broj učenika koji su završili školu.
- U našoj generaciji su upisala tri razreda na početku, ali završila su samo dva. Završilo nas je 67, što je za to vrijeme bilo rekordno. Tada je interes za pomorska zvanja bio u porastu, dok je kasnije došlo do stagnacije pa ponovnog buđenja interesa. Da upišem tu školu, mene je osobno motivirala moja ljubav prema moru i brodovima, budući da potječem s Dugog Otoka. Iako je za neke to možda bio motiv materijalne naravi, mnogi od nas su bili vođeni iskrenom ljubavlju prema moru. Pomorstvo je tradicija u mojoj obitelji naraštajima, kao i kod mnogih mojih kolega, i to se zasigurno prenijelo i na mene - ispričao je Šarunić.
Kada Pomorska škola nije postojala, posada je uglavnom bila iz Zadra, dok su oficiri često dolazili iz drugih gradova poput Rijeke ili Dubrovnika, posebno za rad u Tankerskoj plovidbi, objašnjava gospodin Šarunić, dodajući kako se nakon otvaranja škole situacija promijenila, piše Zadarski list.
- Trenutno je predsjednik Tankerske nekadašnji učenik Pomorske škole, kao i mnogi drugi koji su dosegnuli visoke pozicije. Primjerice, Đani Maršan je završio diplomaciju, a isto tako i košarkaš Jerak, s mnogim drugim poznatim Zadranima. Važno je istaknuti da nismo samo školovani u vidu pomorstva, već i u pravu, ekonomiji, medicini, te u bontonu. U početku osnivanja škole, disciplina je bila stroga, moglo bi se reći poluvojna. Naime, prvi i drugi razredi nisu smjeli izlaziti nakon 20 sati, dok su treći i četvrti razredi imali rok do 21 sat. Kršenje ovih pravila kažnjavalo se ukorom. Govorili su nam – “Vi ste ambasadori svoje države, vi je predstavljate.” Mi smo zapravo diplomati, veleposlanici svoje države. Naime, na brodu se ponašate poput veleposlanika jer imate kontakt s vlastima, stoga je važno poznavati pravila bontona - priča Šarunić, dodajući kako su je stečeno znanje pomoglo ne samo u pomorskoj struci, već i općenito u životu.
- Danas je, čini se, lakše pohađati Pomorsku školu Zadar u smislu edukacije, zahvaljujući napretku tehnologije. Postoje različiti instrumenti poput GPS-a za navigaciju koji olakšavaju posao. Međutim, strože su sankcije za prekršaje. Na primjer, ako ste zapovjednik na tankeru i dođe do onečišćenja, možete završiti čak i u zatvoru. Disciplina možda više nije tako izražena kao nekada, što se može vidjeti i u krizi autoriteta u školama i obiteljima. Ipak, pomorski život uvijek nosi visok stupanj odgovornosti. Primjerice, ako jedan tanker vrijedi 100 milijuna dolara, a teret je još skuplji, odgovornost je zaista ogromna. Tu nema mjesta politici, odgovarate moralno i zakonski - kaže Šarunić.
Za vrijeme svojih srednjoškolskih dana, Šarunić i njegovi prijatelji provodili su dane družeći se na Kalelargi, a uživali su u pop ii rock glazbi.
- Tijekom kasnih 1970-ih počeli smo se polako otvarati prema zapadu. Tada smo slušali pop i rock glazbu, poput Bijelog Dugmeta, Zdravka Čolića, The Beatlesa, Eltona Johna, Franka Sinatre i drugih. Budući da ploče nisu bile dostupne za kupnju, pomorci su postali ključni nositelji nove glazbene kulture - priča Šarunić, ističući kako su pomorci tradicionalno bili pronositelji novih ideja kroz povijest.
Gospodin Šarunić je nakon srednje škole završio viši nautički smjer te se kratko otisnuo na plovidbu, da bi kasnije postao vlasnik turističke agencije.
- Danas je teže biti na brodu zbog ubrzanog tempa rada, ali zahvaljujući internetu, komunikacija je postala mnogo lakša. U prošlosti, čekalo se i po nekoliko mjeseci na jedno pismo. Također, ranije se dulje boravilo na brodu. Budući da sam i sam sin pomorca, osjećao sam kao da ga nisam dovoljno poznavao - zaključuje Šarunić.
I.B.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev