3 min. čitanja

Putin i Raisi potpisali sporazum o izgradnji željeznice u Iranu koja može 'konkurirati Sueskom kanalu'

Putin i Raisi potpisali sporazum o izgradnji željeznice u Iranu koja može 'konkurirati Sueskom kanalu'
Foto: Gulf International Forum / Youtube / Screenshot

Iranski i ruski predsjednik Ebrahim Raisi i Vladimir Putin potpisali su 17. svibnja putem videoveze sporazum o finalizaciji izgradnje željezničke pruge Rasht-Astara, koja bi trebala pojačati Međunarodni prometni koridor sjever-jug (INSTC) koji povezuje južnu Aziju i sjevernu Europu.

Nakon što su Sjedinjene Američke Države i Europska unija uvele opsežne sankcije Rusiji kao odgovor na invaziju na Ukrajinu u veljači 2022., Rusija se pridružila Iranu kao jednoj od ekonomski najizoliranijih zemalja na svijetu. Međunarodne sankcije uvedene protiv Moskve i Teherana ograničavaju njihovu sposobnost pristupa globalnim financijskim tržištima i vođenja međunarodne trgovine. Kao rezultat toga, obje zemlje nastoje proširiti gospodarske veze sa susjednim zemljama zapadne i središnje Azije kako bi zaobišle sankcije. Iran i Rusija posebice rade na jačanju svojih trgovinskih veza i poboljšanju zajedničke prometne infrastrukture. Jedan od ključnih trgovinskih pravaca između Irana i Rusije je Međunarodni prometni koridor sjever-jug (INSTC), multimodalna prometna mreža koja povezuje Indiju i Perzijski zaljev s Rusijom i sjevernom Europom. Prometni koridor ključan je za ruske i iranske odnose i trgovinu.

Koridor uključuje morske luke u Perzijskom zaljevu i u kaspijskoj regiji, kao i cestovne i željezničke rute. Obje strane vjeruju da će željeznička ruta od Irana do Rusije donijeti i jednima i drugima gospodarske koristi, budući da će se teret moći brzo i jednostavno kretati između dviju zemalja. Očekuje se da će željeznice igrati ključnu ulogu u razvoju INSTC-a, uz završetak željezničke pruge Rasht-Astara koja je ključna komponenta koridora. Ova željeznica povezivat će iransku luku Bandar-e Anzali s ruskom željezničkom mrežom i šire, pružajući izravnu i učinkovitu rutu za putovanje robe.

- Ova željeznica privući će ulaganja i potaknuti izvoz. Čvrsto vjerujem da koridor sjever-jug treba graditi maksimalnom brzinom - rekao je Vladimir Putin, dodajući da će pruga Rasht-Astara pomoći "značajnoj diversifikaciji globalnih prometnih tokova.

Također je kazao kako će pruga duga 162 kilometra duž obale Kaspijskog mora pomoći u povezivanju ruskih luka na Baltičkom moru s iranskim lukama u Omanskom i Perzijskom Zaljevu.

- Bez sumnje, ovaj sporazum važan je i strateški korak u smjeru suradnje Teherana i Moskve - rekao je iranski predsjednik.

- Ruta sjever-jug bit će korisna za sve zemlje u regiji i uspostavit će manifestaciju prijateljstva, konvergencije i komercijalne suradnje za istočnu Aziju sve do regije Kavkaza i sjeverne Europe - dodao je Raisi.

Ruski dužnosnici kažu kako bi pruga Rasht-Astara mogla konkurirati Sueskom kanalu kao glavnoj globalnoj trgovinskoj ruti.

Potpredsjednik ruske vlade Alexander Novak, koji je u utorak otputovao u iransku prijestolnicu, izjavio je kako će, nakon provedbe projekta, "imati prolazni put za mogućnost isporuke proizvoda u Europu, i uvoza i isporuke u Rusiju ili Perzijski zaljev".

Međutim, koridor sjever-jug još uvijek je u razvoju i još nije u potpunosti operativan. Iako su neki dijelovi koridora završeni, uključujući željeznicu između Irana i Azerbejdžana, mnoge cestovne veze unutar Irana još uvijek su u izgradnji. Razvoj koridora sjever-jug navodni je prioritet uprave Ebrahima Raisija jer je ključan za povećanje trgovinske i gospodarske suradnje između Irana i njegovih susjeda. Međutim, od inauguracije Ebrahima Raisija 2021. godine, Raisijeva administracija suočila se s izazovima u osiguravanju potrebnih financijskih sredstava za dovršetak koridora, uključujući izgradnju pruge Rasht-Astara. Korištenje iranskih rezervi nafte kao kolaterala za osiguranje financiranja projekta iz Rusije ili druge zemlje nova je, ali kontroverzna metoda financiranja.

Kao što je ranije navedeno, koridor sjever-jug ima potencijal znatno ojačati trgovinske i gospodarske veze između tih zemalja i smanjiti ovisnost o tradicionalnim trgovinskim putovima koji su osjetljiviji na gospodarske sankcije. Iran i Rusija zajedno rade na razvoju željezničkog projekta Rasht-Astara. Rusija je pružila tehničku i financijsku pomoć Iranu za izgradnju željeznice budući da su se dvije zemlje složile koristiti mehanizam "nafta za robu" za financiranje projekta.

Rusija i Iran znatno su potaknuli suradnju od početka ruske agresije na Ukrajinu. Dvije zemlje također su ojačale veze s različitim zemljama globalnog juga koje se žele odmaknuti od, kako tvrde, hegemonističkog zapadnog gospodarskog sustava.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.