Jadroliniji oprošteno 48 milijuna kuna duga

Photo: Morski.hr

RIJEKA – Prošlo je gotovo godinu dana od kad je Agencija za obalni linijski pomorski promet ispostavila zahtjev ‘Jadroliniji’ da u državni proračun vrati 68,7 kuna milijuna preplaćene državne potpore za 2015. godinu. Državni brodar zahtjev nije ispunio, a o tome kao da više nitko ne vodi brigu, piše Slobodna Dalmacija.

Novac, ni lipe, nije vraćen ali slučaj ima svoju dinamiku pa se obveza riječkoga brodara nekim čudom drastično smanjila. Danas je dug ‘Jadrolinije’ tek nešto veći od 20 milijuna kuna, ali i to se dužnicima čini previše.

Kreativno knjigovodstvo ‘Jadrolinije’, malo-pomalo, raznim tumačenjima (čekajući usput da prođu dva izborna ciklusa i da se sklone neki pravovjerni, nekooperativni, državni službenici) rastopilo je obvezu. Pomiješale su se, kažu upućeni, različite stavke, iako je zakonom izričito propisano da se ulaganja i troškovi poslovanja moraju odvajati a sredstva se mogu trošiti samo strogo namjenski. Izbrisano je skoro 48, a ostao je dug od 20 milijuna kuna. Manje, zasad, nije moglo. Ali, tu priči nije kraj.

Agencija, čiji je najznačajniji posao ‘nadzor nad kvalitetnim korištenjem sredstava koji se iz proračuna RH izdvajaju za održavanje pomorskih veza s otocima’ danas pokazuje puno veću fleksibilnost prema monopolistu pa bi se dug, konačno, možda mogao ‘istopiti’ u cijelosti.

Novi dokazi

– Pregovaramo s ‘Jadrolinijom’, puno je tu papirologije, raznih dokaza i vjerujemo da će se uskoro postići dogovor – kaže Paula Vidović, v.d. ravnateljice Agencije za obalni linijski pomorski promet.

Zanimljivo, godinu i pol dana nakon završetka poslovne godine još se podnose novi dokazi. Zašto se uopće pregovara ako postoje čvrsti dokazi? Čemu novi dokazi ako se dug ‘Jadrolinije’ izračunao na temelju razlike između planirane i ostvarene potrošnje goriva, i to prema podacima koje su sami brodari prije godinu dana dostavili Agenciji.

A izračun pretplate državne potpore jednostavna je operacija. U trogodišnjim Ugovorima o davanju koncesije za obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu, koji su potpisani sredinom 2013. godine, polazna točka varijabilne cijene goriva bila je 5,5 kuna. Stvarna cijena goriva, prosječno, u 2015. je iznosila tek 3,5 kuna, što daje razliku od dvije kune po litri. ‘Jadrolinija’ je potrošila više od 34 milijuna litara goriva i jednostavna računica kaže – 68,7 milijuna kuna.

Agencija je, za neke iznenađujuće, insistirala na povratu a ‘Jadrolinija’ je, navikla primati ali ne i vraćati, uzvratila ignoriranjem. Nije se, očito, računalo s beskompromisnim stavom Davatelja koncesije. U riječkoj ‘državi u državi’ postavili su se autoritativno, ne pokazujući nikakvu želju za suradnjom u računovodstvenoj kontroli.

Niže cijene

Odbilo se potpisati potrebne anekse ugovora, a Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i ministar Oleg Butković nisu poduzeli apsolutno ništa. Štoviše, ministarstvo i brodari komunicirali su o ključnim pitanjima bez regulatornog tijela RH, koje imenuje Vlada.

Kako je moguće da brodar samovoljno uskrati vraćanje u proračun sredstava s osnova niže cijene goriva? Otkuda pravo brodaru da samovoljno razliku sredstava usmjeri u razvoj, ili bilo koju drugu namjenu, kad se radi o proračunskim sredstvima dobivenih temeljem ugovora brodara i Agencije? Financijska obveza ‘Jadrolinije’ prema državnom proračunu ne smije nestati.

A dok se čeka zatvaranje obveza iz 2015., protekla godina, u kojoj se plovilo više, opet s nižim cijenama goriva od predviđenih, još nije ni razmatrana. Iako brodari imaju obvezu dostaviti podatke do 15. travnja.

– S lanjskom godinom još se nismo bavili i ona će biti na dnevnom redu kad se završe pregovori i stavi točka na 2015. godinu – kaže Paula Vidović.

Novi dug, novi pregovori. Pitanje je ima li koga da zaštititi interese Republike Hrvatske i Državnog proračuna.

(Slobodna Dalmacija)

Vaš komentar