POBUNA NA PELJEŠCU Stanovnici protiv izgradnje trajektne luke Perna

Photo: Udruga Plavi zid/Facebook

OREBIĆ/KORČULA – Nove trajektne luke između poluotoka Pelješca i otoka Korčule nasušna su potreba tamošnjeg stanovništva i njihovih gostiju. Krajem srpnja Dubrovačko-neretvanski župan Nikola Dobroslavić potpisao je gotovo 400 tisuća kuna vrijedne ugovore svrhu daljnih aktivnostima na projektima u lukama otvorenim za javni promet, te je pritom osobito istaknuo projekte trajektnog pristaništa Perna, trajektnog pristaništa Nova luka Korčula na lokaciji Polačište na Korčuli. Ipak, čini se da stanovnicima ove lokacije za nove trajektne luke nisu baš najdraže.

Udruga Plavi zid objavila je otvoreno pismo, kojim, kako tvrde, ukazuju na negativne posljedice koje projekt Luka Perna donosi stanovnicima mjesta i okolice:

“Poluotok Pelješac i otok Korčula organska su cjelina razdvojena morskim kanalom. Povezanost Korčule i Pelješca direktno utječe na njihov razvoj, a ostvaruje se jedino brodskim linijama. Svi su stanovnici svjedoci manjkavosti brodskih linija, od problema tempiranja samog prelaska na drugu obalu, povećanog opterećenja prometnica koje vode do pristaništa do neizvjesnosti i nemogućnosti putovanja u slučaju nevremena. Trajektna luka u Orebiću je već nadišla svoj kapacitet i problem koji je očit već godinama pokušava se riješiti na način ne da se riješi nego da se prebaci na nekog drugog. Ideja o izgradnji luke Perna koje počinje sljedeće godine je linija lakšeg otpora ili „sakrivanje problema ispod tuđeg tapeta“.

Luka perna samo privremeno rješenje

Luka Perna predstavlja samo privremeno (ne)rješenje povezivanja Korčule i Pelješca jer u isto vrijeme dok naše vlasti srljaju u besmislen projekt betoniranje obalnog pojasa, HAC je naručio studiju izvodljivosti prometnog povezivanja otoka Korčule i Pelješca u kojoj će se predložiti najbolje rješenje. Zar ne bi trebalo čekati struku da kaže svoje mišljenje prije nego u nasljeđe svojoj djeci ostavimo golemu betoniranu površinu obale.

Budući da se zaobilaznica, kao pristupna cesta luci, neće raditi, sav će promet biti usmjeren na jedinu postojeću cestu – od raskrižja na Škvaru, uz hotele, kroz “bore” – tik uz plažu i kupače, i kroz naselje Perna. Ovo je problem svih stanovnika koji koriste dotičnu cestu. Sjetimo se nedavnih prometnih od kojih je jedna bila i sa smrtnim posljedicama te se promet zatvarao po nekoliko sati. Možemo samo zamisliti što će se događati kada se promet ovom cestom višestruko poveća, a alternativne rute za prolaz ne bude. Dakle, nadležni neće riješiti prometnu opterećenost Orebića jer će i dalje sav promet ići cijelom dužinom Orebića, s tim da će se navedeni problem proširiti na Škvar i Pernu, a posredno i na sva naselja zapadno.

Važno je u ovom kontekstu istaknuti problem hotela Komodor. Ovaj je hotel, izgrađen na jednoj od najboljih lokacija na Jadranu, uslijed nesposobnosti naših političara, devastiran, a njegova će vrijednost betonizacijom plaže, tj. izgradnjom luke, još više pasti.

Nasipanje mora i betoniranje plaža

Tijekom tri godine planirane gradnje luke more će biti mutno od nasipanja zemljom i nepovoljno za kupanje. Strojevi će prolaziti mjestom i raditi buku, a njima će biti dodatno opterećen i promet. Mutno će se more širiti morskom strujom na zapad i na istok. Turističke agencije za ovo će na vrijeme saznati, pa će i broj turista, a time i zarada ugostiteljskih objekata, sigurno uvelike pasti.

Oni koji vide potencijalnu korist od luke moraju biti svjesni da luka ima sve ugostiteljske objekte unutar svojih granica. Također trebaju biti svjesni da je po Zakonu o lukama unutar obuhvata luke zabranjeno kupanje, ronjenje, surfanje i ostale aktivnosti. Svi moraju biti svjesni i da potencijalna korist na koju računaju zapravo ne postoji, a šteta će biti nepopravljiva. Naša je čitava ekonomija vezana isključivo za turizam. Turisti u naš kraj dolaze zbog samo jedne svari koju nudimo, a to su plaže i more. Nakon dovršetka izgradnje turisti će imati jednu plažu manje i razlog manje za dolazak na Pelješac.

Obalni pojas obuhvaćen ovim projektom uvijek je u prošlosti bio uređivan i korišten od lokalnih stanovnika i turista sve dok se nije prenamjenio u luku. Tada je započela devastacija i plaže i okolice (brda raznog otpada dovlačila su se u neposrednu blizinu) da bi se na slikama u projektu predstavila u lošem svjetlu, smanjujući mu vrijednost i izmanipulirala daljnja tijela u procesu ishodenja dokumentacije. Osim manipuliranja o stanju obale, manipuliralo se i stanjem javnog mišljenja. Tako je Općina Orebić, nakon prethodnih, za njih nepovoljnih, rezultata javnih rasprava, sazvala tobožnju javnu raspravu na kojoj nitko nije sudjelovao, pa čak ni Mjesni odbor. Organizatori javne rasprave maliciozno su zaključili da nitko od javnosti nema prigovora na projekt.

Prvi koji su nam u ovom problemu trebali pomoći jesu naša tijela lokalne vlasti. Njima smo se i obratili tražeći pomoć. Nažalost, dobili smo samo dojam da lokalna vlast nije ni intelektualno ni moralno sposobna obavljati dužnosti koje smo im povjerili. Kada iz Općine koriste opravdanja poput “Propast će pare” (misleći na sredstva iz Unije) ako ne izgrade luku, to ne samo da otkriva ograničenu sposobnost percepcije i logičnog razmišljanja potrebnog za donošenje odluka važnih za zajednicu, nego i manjak odgovornosti. Ako bismo dobili novac iz Unije za farmu svinja usred Orebića, bismo li je trebali izgraditi da ne “propadnu pare”?”, stoji između ostalog u otvorenom pismu Udruge.

A prema najnovijim informacijama vezanim za pristupnu cestu trajetnoj luci Perna, objavljenim na Dubrovačkoj televiziji, iz Udruge Plavi zid zaključuju da se pristupna cesta za luku Polačište neće graditi već da će se rekonstruirati postojeća županijska cesta.

“Također, uvidom u Izmjene i dopune prostornog plana Dubrovačko-neretvanske županije (IIDPPDNŽ) uočljivo je da je izbrisan dio koji planira rekonstrukciju ceste od luke Perna do Orebićke zaobilaznice.

Nadalje, u IIDPPDNŽ stoji da je na županijskim cestama moguća promjena kategorija u slučaju gradnje novih pravaca.

Napominjemo da je županija donijela odluku o rekonstrukciji županijske ceste prema Perni i novoj luci te su sa ovim podatkom već odavno upoznati građani Orebića.
Stoga su ispunjeni svi zakonski uvjeti da promet za novu luku Perna ostane u Orebiću i proširi se na Škvar, kroz bore i naselje Pernu postojećom županijskom cestom”, zaključuju iz Udruge Plavi zid.

I.B.