Plavo gospodarstvo štiti okoliš i razvija konkurentnost

Plavo gospodarstvo štiti okoliš i razvija konkurentnost

134
Podijeli objavu
Photo: PR

Imamo oko 100.000 registriranih plovila u zadnjih 20 godina, a ta brojka još raste u turističkoj sezoni. Da je samo 10 posto njih pogonjeno zelenom propulzijom, potaknuli bi proizvodnju električnih motora u Hrvatskoj i napravili veliki korak u zaštiti okoliša. 

– Treba nam jasnija politika razvoja plavog sektora, zato lobiramo da se subvencioniraju plovila sa zelenim pogonom. Trenutno tek nekoliko naših brodogradilišta gradi zelene brodove, prvenstveno za turizam, ali mi možemo bolje. Neki svijetli primjeri u tom sektoru pokazuju da možemo i sustići Norvežane u zelenoj brodogradnji“, istaknuo je predsjednik Udruženja male brodogradnje Hrvatske gospodarske komore Boris Vukušić na Blue-Green Hub Forumu „Istraživanje i razvoj u Plavom sektoru II. dio: Plava biotehnologija, zaštita morskog okoliša i plava energija“, održanome danas u organizaciji tvrtke Radionica za ljudske potencijale-HRradi, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH te u suradnji s Hrvatskom udrugom brodara Mare Nostrum, Udruženjem male brodogradnje HGK te Brodarskim institutom.

– Cilj ovakvih događanja je promjena razmišljanja o okolišu. Stvari se u životu obično vrte u krug, a tako je i u vezi plovidbe. Počeli smo veslima i jedrima, a završili na benzinskim i dizelskim motorima, koji su doveli do zagađenja mora i zraka. Nama je misija da se taj krug opet zatvori i da se vratimo zelenoj energiji, ovaj put u vidu električnih i solarnih pogona – naglasio je Vukušić, dodavši da je mala brodogradnja u Hrvatskoj mala samo po nazivu jer se radi o industriji s najvećim rastom u svim granama gospodarstva. Njihovo Udruženje u HGK je osnovano 2005. sa sedam članova, a danas ih je 147 i zapošljavaju 2500 radnika.

Pomoćnik ministra za klimatske aktivnosti, održivi razvoj i zaštitu zraka, tla i od svjetlosnog onečišćenja u Ministarstvu zaštite okoliša i energetike Igor Čižmek u svom izlaganju je apostrofirao ozbiljnost klimatskih promjena i njihovih posljedica za gospodarstvo.

– Strah može biti koristan da spoznamo važnost plavog gospodarstva i dovedemo ga u fokus javnosti. Mi se moramo početi bojati da nećemo imati o čemu razmišljati za 50-ak godina ne budemo li se ozbiljnije postavili prema problemu okoliša. Jedan tanker danas zagađuje kao 50 milijuna automobila, to su strašni podaci koji pokazuju potencijal električnog pogona za brodove. Naše more i obala su nam jedan od najvažnijih gospodarskih resursa pa smo ih zato dužni štititi – istaknuo je Čižmek, uz napomenu da je izrađena strategija upravljanja tim područjem koja ima 26 mjera i dugoročno stvara pravila igre za očuvanje morskih resursa.

– Želimo doprinijeti vidljivosti i poslati poruku da je plavi sektor iznimno važan. Treba nam više stručnjaka i nadam se da će današnji skup donijeti neke zaključke koji potaknuti raspravu o ovoj vrlo važnoj temi – zaključio je Čižmek.  

– Poduzetnički potencijal plavog gospodarstva na razini Hrvatske i Europe je ogroman. Studije pokazuju da će se u idućih desetak godina taj sektor više nego udvostručiti i doseći vrijednost od 30 milijardi eura. Zato je važno da postanemo više plavi i da nam razvoj gospodarstva vezan za pomorstvo bude što značajniji“, poručio je Ivan Bračić, predsjednik Udruge inovatora Hrvatske, dodavši kako nam klima za inovacije nije na vrhunskoj razini. „Trebaju nam inovativni proizvodi koji će dići razinu konkurentnosti naših poduzetnika i gospodarstva u cjelini. Moramo približiti benefite sustava malim poduzetnicima i inovatorima pojedincima – kazao je Bračić.

– Organiziranje Foruma je dio šire Blue-Green Hub inicijative za rast i razvoj plavog sektora uz primjenu zelenih tehnologija. To je i prilika za upoznavanje vodećih svjetskih praksi u područjima zelene brodogradnje i brodarstva, plave biotehnologije i zaštite morskog okoliša, plave energije i plavog turizma i stanovanja – rekla je voditeljica inicijative Blue-Green Hub iz tvrtke Radionica za ljudske potencijale –  HRradi Barbra Kristofich Ambruš.

D.G.

Vaš komentar
Pratite nas na facebooku: