Trajekt “Umag-San Giorgio di Nogaro” rješenje za slovensku blokadu kamionima, koje Hrvatska ne razmatra

Umag - Photo: Boris Kačan

UMAG – Ove dane se naveliko i s velikim iznenađenjem  piše kako je Slovenija preusmjerila kamione prema tri granice Kaštel, Macelj i Bregane. Daniele Kolec ribar iz Umaga priča o ovom problemu za Morski.hr i kaže da iako Slovenija ima potpuno pravo regulirati promet kroz svoju zemlju, bilo bi zanimljivo vidjeti njihove reakcije da je to bilo obratno. Kaže da se Hrvatska opet našla u čudu i da je kasno ili nikako reagirala. Spominje stoga ideju trajektnog povezivanja Umaga s talijanskim San Giorgio di Nogarom u Italiji koja nije zaživjela, a prema svemu sudeći i neće, jer hrvatsko Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture zasad uopće ne razmišlja na takav način.

„Nastavno na Vaš upit, vezan uz slovensku zabranu prometa teretnih vozila u tranzitnom prometu za vozila iznad 7,5 tona za određene granične prijelaze tj. potencijalne inicijative za uvođenje trajektne linije između Umaga i talijanske luke San Giorgio di Nogaro, možemo Vas informirati kako slijedi:

Navedena inicijativa nije razmatrana od strane Ministarstva mora, prometa i infrastrukture ali ono što možemo potvrditi se intenzivno radi na rješavanju problema tranzitnog prijevoza na graničnim prijelazima sa Slovenijom kako bi se nastala situacija riješila na obostranu korist susjednih država“, odgovorili su nam iz Ministarstva mora, prometa i inrastrukture.

– Hoće li se riješiti ovaj tranzitni problem s kamionima ne znam, jer ne znam, jer u pregovorima sa Slovencima teško će se izići na kraj. Nije slučajno da su  Slovenci izabrali baš Kaštel za kamione, što nema nikakvog smisla, jer ne postoje uvjeti za takav promet. Brzo se zaboravilo da su baš Slovenci prije desetak godina zabranili kamione kroz Kaštel i usmjerili ih iz Istre za Rupu jer kao tamo su svi uvjeti za kontrolu kamiona. Svih tih godina Hrvatska je tražila popravak mosta kod Kaštela ali uzalud. Uvijek su našli neki izgovor, a kamoli da idu investirati za jednu autocestu od Kaštela pa do Kopra. Do sada žiteljima ovih krajeva trebalo je u prosjeku do Trsta oko 45 minuta sada će trebati satima ako će se stvoriti kolona kamiona do Kopra a da ne govorimo što će biti ljeti.  Zaboravlja se da će vjerojatno biti gužva i na tunelu Učka pošto tamo se mora platiti tunelarina.

Dva paradoksa o bratstvu i jedinstvu

Zanimljivo je da su se u isto vrijeme desila dva paradoksa, Hrvatska je opet nasjela na bratstvo i jedinstvo i organizirala ronjenje – čišćenja Savudrijske vale i gradonačelnik Umaga pokreće inicijativu za bolnicu Izola koju godinama nismo mogli koristiti, pošto nije bilo dogovora za plaćanje. Danas se preko EU fondova želi opet investirati u tu bolnicu, a ministar zdravstva je rekao po kojim se uvjetima može „besplatno“ u tu bolnicu, dok gradonačelnik Umaga, zanimljivo, to nije rekao. Sada zamislite da morate za Izolu šivati ranu, jer u Umagu, kako su rekli, ne šivaju više od tri šava, a ispred vas je kolona kamiona.

Pa se pitam zašto nismo mi mogli investirati u Umašku bolnicu preko EU fondova zajedno sa Slovenijom. Tako i onako vidimo svaki dan kako Slovenci kupuju bez puno priče kuće, terene, grade bespravne kuće itd. pa računam da za ćemo za koju godinu morati ovoriti slovenske škole i na prometnim tablama pisati trojezično. Pa treba misliti unaprijed, trebat će im Umaška bolnica. Pa tko će do Izole putovati sat i pol?

Trajektom do Italije

Ali vratimo se kamionima. Znači, prije petnaestak godina tadašnje vlasti grada Umaga (Kraljević-IDS) pokrenule su projekt trajektne veze Umag- San Giorgio di Nogaro, ali navodno su neki zeleni stopirali taj projekt pošto je trajekt trebao ulaziti u neku talijansku lagunu. I sve je stalo. Iskoristio sam priliku to pitati premijera prije dvije godine pa onda još dva puta na drugim sastancima ali nije bilo konkretnog odgovora. Da se odmah pokrenuo taj projekt danas vjerojatno takvih problema ne bi bilo jer bi tako rasteretili kamione. Ionako vjerojatno svi kamioni kroz Kaštel idu za Italiju i nemojmo zaboraviti da je baš Italija jedan od najjačih trgovinskih partnera Hrvatske.

Duboko sam uvjeren da bi Italija dala sve od sebe da nađe neki trajektni terminal. Beneficije tog trajekta ne bi imali samo kamioni, to bi imali i mi obični građani kao i Talijani a Slovencima bi se dao određeni znak time da se Hrvatska ne može baš ucjenjivati. Upravo to se baš sada i dešava pod pokroviteljstvom naših političara. Sad netko misli da će se sa Schengenom sve riješiti. Da se i nekim čudom dogodi Schengen, kamioni će uvijek ostati kao i semafori kilometar od Kaštela prema Kopru. Mudra slovenska politika je takva da su spremni sebe žrtvovati da bi dokazali da nas ne diskriminiraju, ništa čudno.

Za kraj želim svu sreću onima koji putuju raditi za Trst  ili bilo gdje preko granice – ispričao je Daniele Kolec za Morski.hr.

D.G.

Vaš komentar