2 min. čitanja

Autonomni brodovi i novi trendovi u pomorstvu

Autonomni brodovi i novi trendovi u pomorstvu
Photo: Youtube / Screenshot

SPLIT – Na tribini koja se održala na Pomorskom fakultetu u Splitu pod organizacijom udruge Kapetana Split (UKPS), tema su bili autonomni brodovi i najnoviji trendovi u pomorstvu.

Predavanje se sastojalo od same definicije autonomnog broda, koncepta autonomnog broda, umjetne inteligencije, e-Navigacije i povezanosti s autonomnim brodom, trendovima u izobrazbi pomoraca, prednostima i nedostacima autonomnih brodova.

Koncept novog broda je predstavljen preko hodograma razvoja brodarstva od samih početaka, brodova na jedra, brodova na parni pogon, brodova na motorni pogon i brodova koji se predviđaju u skoroj budućnosti kroz tzv. koncept (shipping 4.0).

IMO koncept autonomnog broda definira 4 razine autonomije koje se dijele:

  • 1 razina (brod s automatskim procesom – pomorci su na brodu neke operacije su automatizirane)
  • 2 razina (pomorci su na brodu ali brod je upravljan s druge lokacije tzv. obalni centar – Shore control center)
  • 3 razina (bez pomoraca na brodu – brod je kontroliran i upravljan s druge lokacije)
  • 4 razina (potpuno autonomni brod – operativni sustav donosi sam odluke)
Photo: Rino Bošnjak

Nadalje govoreći o konceptu autonomnog broda se definiraju različiti senzori koji se uvode na takvu vrstu brodova. Najvažniji senzori koji bi se koristili su: LIDAR sustav koji pomoću pulsiranih laserskih zraka otkriva objekte njihove podatke i udaljenosti, radar za kratke i za duge udaljenosti, različite kamere (PTZ kamera s opcijom zumiranja specifičnog dijela), mikrofoni, prošireni AIS – sustav za automatsku identifikaciju, sonari i GNSS sustav satelitskog pozicioniranja.

Definirao se i koncept proširene stvarnosti (eng. augumented reality) koji je prikazan na primjeru brodova koji ga koriste (Japanska kompanija MOL).

Nadalje se spominje umjetna inteligencija (eng. artificial intelligence – AI) koja ima glavni cilj smanjiti ljudske pogreške, smanjiti interakciju između čovjeka i stroja tzv. (HMI – human machine interface), poboljšati sigurnost ali zadržati čovjeka koji i dalje donosi odluke u kritičnim situacijama. Alati koje koristi umjetna inteligencija su otvorene neuronske mreže, deeplearning alat, apachemahout alat i slično.

Vodeća kompanija za razvoj AI je Rolls-Royce a prednjače još i Kongsberg, Mitsui Osaka Line, NYK line. Veliki je R&D centar u Finskoj mjesto Turku.

Trendovi izobrazbe pomoraca se definiraju kroz dva dijela (pomorci s praktičnim iskustvom s brodova i novi pomorci koji bi radili u obalnim centrima ali nemaju iskustvo). U svrhu istraživanja se proveo testni eksperiment na Calmers sveučilištu u Švedskoj (kontrola autonomnog broda od strane pomoraca sa stvarnim iskustvom kao i operatera koji nemaju iskustvo s broda).

Na kraju prezentacije, da se zaključiti da je sedam važnih razvoja kod autonomnih brodova:

  • IMO razmatra kako MASS operacije mogu biti adresirane unutar IMO organizacije
  • Pokusna vožnja trajekta u Finskoj
  • Prva kompanija za autonomne brodove Wilhelmsen i Kongsberg
  • Pokusna vožnja broda za istraživanje ´´Proteus˝
  • Rolls-Royce prvi R&D centar u Turku Finska
  • Autonomni brod testiran u Aker Arctic bazenu u Finskoj
  • DNV izdao upute za autonomne brodove

Doc.dr.sc. Rino Bošnjak, kapetan

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.