Genijalci s FESB-a skromnim sredstvima izradili prototip broda i pomeli konkurenciju u...

Genijalci s FESB-a skromnim sredstvima izradili prototip broda i pomeli konkurenciju u Švicarskoj

2303
Podijeli objavu
Foto: FESB Hydro tim

Za dobru priču iz Hrvatske, pobrinula se ovih dana ekipa s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu. Prije pet godina zaklada Hydros Foundation pokrenula je poziv studentima širom svijeta, pozivajući ih da sudjeluju u međunarodnom natjecanju za zaštitu okoliša na međunarodnoj razini, čiji je cilj stvaranje plovila budućnosti. Hrvatski FESB Hydro tim vratio se sa međunarodnog natjecanja održanog od 02.09. – 08.09.2019 u Švicarskom gradu Yverdon-les-Bains. U jakoj konkurenciji 10 sveučilišnih ekipa iz 6 zemalja ostvareni su zapaženi rezultati.

– Budući da se 90% robe kojom se trguje u svijetu prevozi morem, pomorski promet predstavlja glavni gospodarski i okolišni izazov. Količina robe se učetverostručila od 1970-ih, jer je prijevoz robe morskim putem najjeftinije sredstvo prijevoza velikih količina na velike udaljenosti i povezivanje kontinenata.

Na temelju prijeđene udaljenosti, brod proizvodi 58 puta manje CO2 po prijeđenoj toni nego zrakoplov. S obzirom na razmjere eksploatacije, prijevoz morskim putem svrstava se kao peti najveći izvor atmosferskog onečišćenja u svijetu – ali to se može učiniti učinkovitijim. Svaki pojedinačni postotak goriva koji uštedi svjetska flota predstavlja godišnji pad od 42 milijuna tona CO2 u okoliš. Potencijal je velik – priča voditelj projekta „Hydrocontest-X“ Matej Dević koji nam pojašnjava svrhu natjecanja.

– Princip je jednostavan: ploviti što je brže moguće, što duže, trošeći što manje energije.
Opremljeni istim električnim motorom, timovi imaju godinu dana na kojem mogu koristiti svoju maštu i smisliti inovativna rješenja za dizajn najboljih mogućih prototipa. Jedina ograničenja: obavezne maksimalne dimenzije (2,5m x 2,5m x 2m) i energija koju daje baterija (7Ah).

Timovi se natječu jedni protiv drugih u 2 kategorije koje su razvijene kako bi se uskladile s industrijskim primjenama (ali u smanjenim dimenzijama). Te kategorije su:

  • masovni prijevoz (kontejnerski brodovi, tankeri, rasuti tereti) s balastom od 200 kg i
  • lagani prijevoz (brod za razonodu, brzi brodovi za prijevoz ljudi itd..) s teretom od 20 kg

Teret je standardnih dimenzija, šupljeg pravokutnog presjeka dimenzija 500 mm x 120 mm x 100 mm težine 10 kg. U prijevozu teškog tereta potrebno je prevesti 20 takvih tereta a za laku kategoriju 2 tereta – priča Dević.

Oni su budućnost suvremene brodogradnje

A hrvatska ekipa s FESB-a u Splitu može biti ponosna na svoje rezultate. Ukoliko nakon fakulteta ne odu van granica Hrvatske, trbuhom za kruhom, možemo ih slobodno smatrati trustom mozgova za budućnost suvremene brodogradnje. Evo i zašto – ovo su njihovi rezultati s natjecanja:

2. mjesto u teškoj kategoriji

4. mjesto u lakoj kategoriji

4. mjesto u kategoriji efikasnost teške kategorije

4. mjesto u kategoriji efikasnost lake kategorije

9. mjesto u utrci izdržljivosti

– Naš brod koji smo izradili bio je projektiran isključivo za tešku kategoriju, u laku smo se prijavili čisto iz zabave. Brod je jednotrupac, poludeplasmanac. Dimenzije su mu 3,55 m duljina, širine 0,61 m, visina 0,45 m. Gaz za laku kategoriju je 0,115 m a za tešku kategoriju 0,265 m. Formu broda smo radili dosta dugo. Budući da svi na natjecanju dobivaju skoro pa iste uvjete jedino što nam preostaje u projektiranju je smanjiti otpor broda. Iz tog razloga smo dosta dugo proveli u izradi same forme broda.

Tim je od početka djelovao kao tim isključivo studenata brodogradnje, međutim javila se potreba za programerima te su naknadno projektu priključena dva studenta računarstva također sa splitskog FESB-a.  U konačnici tim je sastavljen od 12 studenata brodogradnje (većinom 3 godine preddiplomskog studija) i 2 studenta računarstva (oboje 2 godina preddiplomskog studija računarstva).

Studenti koji su sudjelovali na projektu: Ante Buble, Duje Fržop, Luka Galić, Filip Raič, Milivoj Papec, Jure Bebić, Ines Tokić, Ela Kalinić, Karlo Vučić, Jure Penga, Mateo Sikirica, Jana Vojnović, Ana Puljić i Matej Dević.

Pod mentorstvom svih profesora sa katedre za brodogradnju FESB-a. Svi profesori su nam pomagali prilikom izrade samog projekta. Njihovi savjeti su nam uvelike pomogli prilikom projektiranja i izrade plovila za ovo natjecanje. Profesori: Dario Ban, Branko Blagojević, Josip Bašić, Boris Ljubenkov i Martina Andrun – priča nam Matej Dević.

Morali se snalaziti: “Od potrebnih 35.000 dobili smo 13.000 kuna”

– Što se tiče financija FESB je pokrio troškove smještaja tijekom natjecanja za sve studente. Na natječaju Sveučilišta u Splitu u drugom mjesecu prijavili smo troškove materijala potrebne za izradu projekta, međutim od prijavljenih 35 000 kn dobili smo samo 13 000 koja nažalost nisu bila dovoljna za nabavu materijala i izradu broda, te smo se za ostala sredstva morali snalaziti putem različitih sponzorstava i donacija. Na natječaju Studentskog zbora sveučilišta u Splitu prijavili smo putne troškove u izbnosu od 30 000 kn ali smo dobili 20 000. Sva sreća pa nam je rent a car izašao u susret i dao jako dobru cijenu za iznajmljivanje vozila. Na kraju smo uspjeli u tom okviru financirati odlazak na natjecanje.

Naravno tu je potrebno naglasiti naše brojne sponzore i donatore bez kojih ovaj projekt jednostavno nebi bio moguć. Da nije bilo tih dobrih ljudi koji su spremni odvojiti svoj dio na nas studente ovaj projekt bi teško bio završen – kaže Dević.

Velik uspjeh za kojeg se treba čuti

– Za kraj dojmovi. Ovakav uspjeh je bez lažne skromnosti prevelik. Sada ću vam reći i zašto. Prije svega ovo je naš prvi nastup na ovakvom natjecanju, ostale ekipe sudjeluju od početka samog natjecanja znači od prije 5 godina. Naše financijske mogućnosti su daaaaleko manje od svih ostalih sudionika natjecanja. Prije svega brod koji smo projektirali bio je namjenjen isključivo teškoj kategoriji a u konačnici smo završili četvrti u lakoj kategoriji (ispred nas su bila tri broda hidrokrilne izvedbe s kojima jednostavno nema niti jedan brod, slične izvedbe, šanse).

Što se tiče samog fakulteta mislim da s ovim rezultatom dokazuje kvalitetu studija brodogradnje na FESB-u, prije svega profesora koji nas potiču na ovakav oblik studiranja tj da teoretska znanja primjenjujemo na neke konkretne projekte. Također mislim da je ovaj rezultat samo poticaj za buduće generacije da i oni probaju nešto izgraditi. Što se tiče studenata sudionika na ovom projektu ovaj uspjeh puno govori o njihovom marljivom radu. Znači da su dobro proveli fazu projektiranja broda, i ovaj rezultat je mjerilo našeg napornog rada tijekom cijele akademske godine. Iskustvo i znanje prije pokretanja projekta i sada nakon završetka jednostavno je nemjerljivo. Zato bi htio naglasiti još jednom koliko je dobar ovaj način studiranja gdje se teoretsko znanje primjenjuje na konkretnim projektima. Poticaj profesora da se takvo nešto provede u djelo. Da nije samo bubanje i čitanje knjiga već praktičan rad na kojem se u biti najviše nauči – ispričao nam je Matej Dević.

Iskrenim čestitkama se pridružuje i ekipa našeg portala uz obećanje da ćemo ovakve lijepe priče iz Hrvatske s velikom radošću podržavati!

Jurica Gašpar

Vaš komentar

Pratite nas na facebooku: