Riječka luka prema jednom kriteriju uvrštena među 100 najboljih u svijetu

Foto: Luka Rijeka

RIJEKA – Rijeka se ove godine uvrstila među prvih sto svjetskih luka po LSCI (Liner shipping connectivity index) indeksu povezanosti, što ga od 2006. godine naovamo objavljuje UNCTAD, Agencija Ujedinjenih naroda za trgovinu i razvoj. Indeks se odnosi prvenstveno na kontejnerski promet, a izračunava se svake godine, za gotovo tisuću svjetskih luka, na temelju njihove povezanosti brodskim linijama s ostalim svjetskim lukama, ali i zaleđem, učinkovitosti manipulacije teretom i drugih parametara, pri čemu je 2006. godine maksimalan indeks 100 dodijeljen Hongkongu, kao tada najbolje povezanoj luci na svijetu.

LSCI index jedno je od mjerila ne samo povezanosti, nego i učinkovitosti kontejnerskih pristaništa pa je ovo uvrštenje među top 100 u svijetu svakako važno ne samo za postojeći kontejnerski terminal na Brajdici, koji pod upravom tvrtke Jadranska vrata u većinskom vlasništvu filipinskog ICTSI-ja zadnjih godina bilježi konstantni dvocifreni rast prometa u postocima, već i za perspektivu novoizgrađenog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali, piše Novi list.

Najbolji je Šangaj

Inače, najbolje ocijenjena luka prema izračunu UNCTAD-a ove je godine kineski Šangaj, s indeksom 134,32, a slijede ga Pusan u Južnoj Koreji, kineski Ningbo, te Hongkong. U prvih deset luka u svijetu po LSCI indeksu svega su dvije europske – očekivano, to su Antwerpen na 6. mjestu s indeksom 93,73 te Rotterdam na 7. mjestu, s indeksom 92,75. Za usporedbu (ako usporedbe između tih luka i Rijeke uopće može biti, s obzirom na razmjere kontejnerskog prometa) indeks Rijeke je 35,21. Nije mnogo, odnosno gotovo je trostruko niži od najbolje plasiranih europskih luka, no valja istaknuti da je u trinaest godina, otkad se objavljuje UNCTAD-ova lista najbolje povezanih luka, LSCI indeks za Rijeku povećan za 3,5 puta, s početnih 9,98 2006. godine, na sadašnjih 35,21, što se podudara i s rastom kontejnerskog prometa u zadnjem desetljeću u lukama Sjevernog Jadrana općenito pa tako i u Rijeci.

Inače, od kontejnerskih luka Sjevernog Jadrana, među top 100 po povezanosti nalaze se Kopar i Trst, s tim da je slovenska luka na 80. mjestu u svijetu, s indeksom 36,74, a talijanska na 84., samo dva mjesta ispred Rijeke, s indeksom 35,54. Od početne, 2006. godine, po indeksu povezanosti sve su tri luke značajno napredovale, Kopar je i tada bio najbolje plasiran, na 168. mjestu, dok su Rijeka i Trst bili ispod 200-tog mjesta. Sadašnja razlika u poziciji od samo nekoliko mjesta pokazuje da se povezanost sve tri luke približno izjednačila. Tu valja napomenuti da su obje luke po kontejnerskom prometu daleko ispred Rijeke. Kopar se prošle godine zaustavio na 988 tisuća TEU-a, sasvim blizu brojci od milijun, Trst je imao 625 tisuća TEU-a, dok je »brojčanik« na Brajdici stao na 227 tisuća TEU-a, piše Novi list.

Više pročitajte OVDJE.

I.B.

Vaš komentar