4 min. čitanja

BURA SAMLJELA VOZILA Dan kad su u Jadrolinijinom trajektu od tegljača ostali samo ključevi

BURA SAMLJELA VOZILA Dan kad su u Jadrolinijinom trajektu od tegljača ostali samo ključevi
Foto: Pero Lovrović

Dva dana nakon Božića 1993. godine orkansko je nevrijeme gotovo 24 sata zarobilo posadu i putnike trajekta “Vladimir Nazor” u kojem su vozila bila potpuno smrskana i od njih je ostala tek hrpa neupotrebljivog željeza.

Na brodu su bila tri tegljača, osam kamiona i četiri osobna automobila, a nakon što se u garaži trajekta razlilo ulje, valovi i ples automobila i tegljača učinili su svoje. Mrvili su se međusobno i pravo je čudo da nitko od putnika i posade nije nastradao, piše tadašnje izdanje Večernjeg lista.

Foto: Pero Lovrović

– Bili smo u zagrljaju sa smrću skoro 24 sata. Tu sam noć spavao u kabini tegljača. Trajekt je plutao u zavjetrini Velebita, a drama je počela ujutro negdje poslije 9 sati kad se brod pokušao dočepati Stare Novalje. U tom trenutku brod su počeli prekrivati divovski, deset-metarski valovi. “”Nazor” se naginjao do krajnjih granica i do 45 stupnjeva, a onda je za nas 27 putnika i 10 članova posade nastupio “stoti krug pakla”, ispričao je tada 25-godišnji Ljubušak Dragan uz ostatke skupog tegljača.

– Kad se u garaži od siline valjanja iz bačava izlilo ulje, vozila su započela svoj jezivi ples. I dok se brod sudarao s valovima i vjetrom koji je tutnjio i 170 km na sat, vozila su udarala jedno o drugo i o oplatu broda. Nitko to nije očekivao, a u tom trenutku u većini vozila bili su njihovi vlasnici, kojima se nije boravilo u brodskom salonu, po kojem su se kotrljale fotelje i stolice. Kad su se karoserije i kabine počele drobiti kao orahove ljuske, svatko je nastojao ugrabiti trenutak i izvući se iz zagrljaja smrti – ispričao je kamiondžija Joško Bulić koji je u Hrvatsku dovozio svojim šleperom humanitarnu pomoć iz Njemačke.

Foto: Pero Lovrović

– Da smo se survali u provaliju, lakše bi to podnijeli, to traje trenutak, a ovo… Žena i ja smo se nalazili u kabini mojeg tegljača, kad je nastupio dar-mar, nismo mogli van. Sa svakim novim udarcem a bilo ih je po dvadesetak u seriji, kabina je postajala sve manja, a zasulo nas je i staklo. Iskočio sam kroz razbijen prozor, dohvatio se za ogradu gornje palube, a ženu sam izvukao naglavačke iz tog pakla – ispričao je Bulić koji ni sam nije vjerovao da su se on i njegova supruga uspjelo spasiti iz tog žrvnja smrti, a od njegova nekad lijepog 15-tonskog tegljača ostali su samo ključevi.

Tadašnji zapovjednik trajekta “Vladimir Nazor”, Splićanin Branko Jaram ispričao je o ovom horor događaju sljedeće:

– U nedjelju, 27. prosinca u 20 sati isplovili smo iz Stare Novalje na Pagu za trajektno pristanište Prizna. Nismo mogli pristati u Prizni, pa smo se pred orkanskom burom sklonili u zavjetrinu Velebita u uvalu Svatska i tu sačekali jutro.

Foto: Pero Lovrović

Negdje oko 7.30 sati pokušali smo se vratiti u Staru Novalju, ali nevrijeme nam to nije dopustilo. Oko 9,30 sati vjetar nam je polomio i radarsku antenu, tako da smo ostali i bez pozicije broda. Vidljivost je bila nikakva zbog morske prašine i snijega, tako da sam oko 10.45 odlučio poslati u eter signal za pomoć May Day. Iz Rijeke su odmah prema nama uputili dva brodska tegljača, a skrenut je i naš brod “Liburnija”, koji se nalazio negdje oko Raba na redovitoj liniji Rijeka-Zadar.

Foto: Pero Lovrović

Vjetar i more su nas i dalje nosili prema sjeverozapadnom dijelu otoka Paga, ali smo u jednom trenutku uspjeli postaviti pravac broda na vjetar i doći oko 12.30 u zavjetrinu otoka Dolina, nedaleko od Raba. Tada smo otkazali pomoć koja je išla prema nama. Sreća je da u Staroj Novalji nismo ukrcali autobuse i više vozila, a prije isplovljenja ukrcali smo i 420 tona balasta i tako povećali stabilnost broda dugog 86 metara.
Zahvaljujući prisebnosti posade, prvenstveno prvom časniku palube Nikši Glumcu i upravitelju stroja Damiru Puljaku, nije došlo do veće nesreće – ispričao je tada kapetan trajekta.

Foto: Pero Lovrović

Pero Lovrović je u to vrijeme radio kao reporter Večernjeg lista. Za Morski HR je ustupio fotografije iz svoje arhive.

– Dočekao sam trajekt u Riječkoj luci i ušao na trajekt i snimio to. Detalje ne znam samo je posada bila van sebe psihički i fizički – ispričao nam je kratko, a fotografije govore više od ijedne riječi.

Jurica Gašpar

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.