MORH u 2020. planira nabaviti novi ophodni brod, brze brodice, ali i obnoviti motore na topovnjačama

Photo: Youtube/Screenshot

ZAGREB – U Ministarstvu obrane prezentiran je u četvrtak Plan nabave Ministarstva obrane RH za 2020. godinu. Za potrebe Hrvatske ratne mornarice osiguran je novac za nastavak gradnje obalnog ophodnog broda, nabave motora za raketnu topovnjaču i nabavu brzih brodica.

Od značajnijih projekata opremanja i modernizacije u ovoj godini ministar Damir Krstičević je posebno naglasio nastavak gradnje Obalnog ophodnog broda za potrebe Obalne straže.

– Prototip broda koji je isporučen Hrvatskoj ratnoj mornarici, tehničkom opremljenošću i plovnim karakteristikama značajno je unaprijedio sposobnosti Obalne straže Republike Hrvatske – rekao je ministar Damir Krstičević.

Prototip Obalnog ophodnog broda “Omiš” predan je na upotrebu Hrvatskoj ratnoj mornarici u prosincu 2018. godine. nakon čega su u Brodosplitu najavili svoja očekivanja da će se nastaviti plan gradnje još četiri “blizanca” OOB-31. Brod je većinom hrvatski proizvod i u njegovu je opremanju sudjelovalo 40-ak domaćih tvrtki.

Brzinu od 28 čvorova osiguravaju glavni brodski motori snage 2 x 2525 kW ili 2 x 3386 konjskih snaga. Vrlo je sposoban u progonu, a kao posebna odlika ističe se optimiziranost brodskih sustava gdje s jednim ukrcajem goriva može otploviti 1000 nautičkih milja. Optimizirana potrošnja goriva zbog inovativnog dizajna oblika trupa i odličnih plovidbenih svojstava omogućava vrlo efikasno korištenje čime se ostvaruju znatne uštede u usporedbi sa sličnim brodovima.

Ukupno je na brod ugrađeno 67 tona čelika, te 7 tona aluminija od kojeg je napravljeno nadgrađe i kormilarnica.Kapacitet broda je 17 ljudi uz autonomiju plovidbe od 10 dana. Opremljen je i desalinizatorima za filtriranje morske u pitku vodu.

Brod dužine 43 m opremljen je daljinski upravljanom oružnom stanicom sa automatskim 30mm topom te dvije ručno upravljive strojnice 12,7 m i 4 ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava. Glavne značajke  stanice su daljinsko upravljanje, built-in sustav elektro-optičkih senzora za autonomno djelovanje, djelovanje danju i noću, stabilizirana kupola, automatsko praćenje cilja, a može ispaliti 200 komada streljiva u minuti.

Brod je opremljen i krmenom rampom i diverzantskom brodicom krutog trupa za 6 članova posade s propulzijskim dizel motorom koji omogućuje brzine do 40 čvorova i autonomiju plovidbe od 60 NM.

FOTO: MORH/HRM//M. Čobanović

Novi motori u topovnjačama

U planu nabave je i motor M504-b2 za RTOP klase Kralj u vrijednosti od 13,5 milijuna kuna. Podsjetimo, prošle godine Morski HR je otkrio kako se zbog potpune neispravnosti motora, topovnjače nakon vježbi moraju tegliti konopima.

Foto: Dragan Zrnčević

Raketne topovnjače klase “Kralj” su brzi laki raketni brodovi. Među najmlađim su i najsuvremenijim brodovima u sastavu HRM, a dugo vremena su bile i najubojitiji brodovi, čineći s RTOP-21 “Šibenik” njenu glavnu udarnu snagu. U brodogradilištu “Kraljevica” u Kraljevici izgrađene su ukupno dvije jedinice ove klase (navodno je razmatrana i opcija gradnje treće jedinice), uz određene izmjene projekta kod druge jedinice, i nazvane po hrvatskim kraljevima: RTOP-11 “Kralj Petar Krešimir IV” i RTOP-12 “Kralj Dmitar Zvonimir”.

Pogon raketnih topovnjača klase “Kralj” čine tri ruska motora M504B-2, čiji pogon omogućuje maksimalnu brzinu od 36 čvorova (66.7 km/h). Ovi motori ugrađeni su u skladu s doktrinom nekadašnje Jugoslovenske Narodne Armije koja je predviđala plovidbu broda u zaklonu obale, brzi izlazak u svrhu raketnog napada i potom brzi povratak u zaklon. Međutim, mornarički stručnjaci smatraju da se danas isti pokazuju kao veliki nedostatak ovih brodova jer, osim što imaju veliku potrošnju i koriste posebno gorivo te imaju kratak međuremontni ciklus (oko 800 h), nisu pogodni za dužu vožnju manjim brzinama u svrhu patroliranja.

Photo: MORH/T. Brandt

Zbog toga nije jasno zašto se ide u nabavu istovjetnih motora, kad je u Dugoročnom planu razvoja OSRH još od 2007. do 2010. godine bila njihova zamjena s 3 motora MTU 20V 538 TB93 koji su pogodniji za patrolne zadaće, imaju manju potrošnju goriva i veći međuremontni ciklus (oko 2500 h).

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

SKANDAL U HRM-u: Nakon vojnih vježbi, topovnjače vuku konopima

MORH: “Topovnjače se tegle zbog sigurnosti i višegodišnje neispravnosti motora”

Vaš komentar