OTOČNA ODISEJA Obilazak svjetionika kajakom: “Još preostaje ‘samo’ doveslati do Palagruže”

Foto: Marko Kovač

Pisali smo već o Marku Kovaču, jedinstvenom po nadimku Putnik Lik, koji je prije više od godinu dana krenuo na neobično putovanje. Vesla u kajaku Jadranom i to s jednim jedinim ciljem: Obići svjetionike s posadom. Uspio je napraviti izuzetno puno, ali ostaje ona najteža dionica koju je pomno planirao – osam dana i 330 km veslanja!

– Još je preostalo “samo” doveslati do Palagruže. Prošle zime sam odveslao 1070 km unutar 41 dan veslanja, ali 57 dana ekspedicije obilaska 32 svjetionika iz 19. stoljeća na području Dalmacije. Zbog loših vremenskih uvjeta morao sam 16 dana mirovati na kopnu. Ove zime sam doveslao do svih 24 svjetionika iz 19. stoljeća na području Istre i Kvarnera. Avantura je trajala 24 dana tijekom kojih sam 7 dana odmarao zbog lošeg vremena. Tijekom ostalih 17 dana odveslao sam 480 km na Sjevernom dijelu Jadranskog mora. Sada je preostala točka na i. Doveslati do Palagruže, gdje se nalazi najudaljeniji svjetionik u Hrvatskoj, koji pomaže pomorcima od 1875. godine.

Foto: Velimir Bešić

Planirao sam ovaj pothvat početkom ožujka, ali situacija zbog koronavirusa me zadržala doma na kopnu. Sada kada su mjere popustile, mogu se uputiti prema posljednjem svjetioniku na mojoj listi. Ovih dana odrađujem posljednje pripreme što uključuje dobivanje dozvole za veslanje teritorijalnim morem. Zakonski kajak ne smije 500 metara od obale, osim ako imate dozvolu od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture ili dopuštenje od Lučke Kapetanije. Za protekle dvije ekspedicije: OO2019 – Dalmacija, te OO2020 – Istra i Kvarner dobio sam dopuštenje od Ministarstva.

Ovaj put sam odlučio saznati proceduru preko Lučke Kapetanije, pa se nadam da će rezultirati u moju korist. Iako još nisam dobio odobrenje za zahtjev, jedan gospodin, vjerojatno lučki kapetan, rekao mi je da ću za područje teritorijalnog mora morat osigurati pratnju, što se odnosi na dionicu Vis – Sušac – Palagruža – Lastovo. Moram priznati da bih želio bez pratnje odveslati tu dionicu, ali ipak zbog sigurnosti i medijskih materijala moram priznati da mi je drago što ću imati pratnju na dionici najotvorenijeg mora u Hrvatskoj. Zato mi je vrlo drago što su organizacije za zaštitu prirode prihvatile moj upit za pratnjom. Izuzetno ugodno iznenađenje dobio sam od JU PP Lastovsko otočje i Geopark Viški Arhipelag, koji su potvrdili moj upit za organizacijom brodske pratnje na dionici Vis – Sušac – Palagruža – Lastovo. Izuetno mi je drago što ove organizacije postoje jer se brinu za područje meni najdražih otočja. Lastovo je meni najdraži otok u sam se zaljubio još 2007. godine kada sam prvi put došao na meni otok sreće. Ljepota i raznolikost obale Visa i Biševa je bila presudna u stvaranju ljubavi prema ovom divnom otočju. Sve se to dogodilo istraživanjem obale kroz morsko kajakarenje.

Ipak ljubav prema prirodi i birokratska dopuštenja nisu dovoljna za pothvat veslanja kajakom do Palagruže. Otočna Odiseja 2020 – Palagruža je ekspedicija koja će uključiti 8 dana veslanja u neodređenom trajanju dana zbog toga dani za veslanje na otvorenom moru ovise o vremenskoj prognozi i stanje mora. Ukoliko vjetar puše na otovenom moru preko 16 čvorova, tada sigurno ne planiram veslati jer dionice koje mislim veslati su višesatna veslanja bez mogućnosti izlaska na kopno.

Prvi dan planiram odveslati 52 kilometra, što je 28 nautičkih milja. Računam da ću imati prosječnu brzinu veslanja oko 6,5 km/h što je oko 3,5 čvorova. To znači da bi trebao veslati 8 sati bez pauza od Splita do svjetionika Stončica na otoku Vis. Uz osam sati veslanja planiram da ću imati oko sat vremena pauze tako da sam siguran kako ću provesti 10 sati u kajaku bez izlaska na kopno. Pauze za odmor i jelo obavljam u kajaku na način da stanem veslati i izvadim pripremljeni obrok, pa nastavim nakon pauze veslat. Drugi dan planiram odveslati 43-47 kilometara, odnosno od Stončice do Sušca.

Foto: Jurica Gašpar

Dolaskom do sjeverne punte Sušca odlučiti ću s koje strane otoka ću ići do svjetionika koji se nalazi na južnom dijelu otoka. Ovu dionicu planiram odveslati za 8-9 sati. Treći dan sljedi moj uspon na Mount Everest a to je doveslati kajakom do Palagruže. Najveći izazov veslanja do Palagruže će biti prvih par sati kada moram veslati prema pučini jer se iz kajaka ne vidi Palagruža. Tada planiram koristiti svoje orijentacijske vještine i kompas kao što su nekada moreplovci plovili. Za razliku od njih ja ću imati GPS uređaj u slučaju nužde ali također brodsku pratnju što mi daje dodatnu sigurnost. Tu je onaj avanturistički dio mene koji će malo patiti, iako probat ću skombinirati način da ja određujem smjer a oni da me isprave ako ne držim dobar smjer. Četvrti dan veslanja odnosi se na arhipelag Palagruže, što će biti nagrada u kojoj ću posebno uživati jer je kraj svibnja pa ću se kupati na predivnoj plaži Male Palagruže. Nedostatak zimskog kajakarenja je ne kupanje na divnim lokacijama jer je more ipak prehladno za moj ukus. Kao u planini ali također na moru, treba se vratiti siguran kući. Moj put kreće prema Lastovu gdje me kompas uvijek vodi. Ovaj pothvat će biti najveći izazov jer planiram odveslati 62 kilometra u jednom danu. To znači da ću provesti oko 12 sati u kajaku. Za dodatnu sigurnost ukoliko budem imao problema, brod JU PP Lastovsko otočje će biti moj spas. Ukoliko prijašnje dionice budu prezahtjevne onda planiram lakšom rutom natrag odveslati a to je preko Sušca.  Nakon Lastova nisam završio, ali dionice otvorenog mora su značajnije manje pa tako zahtjevnost dnevnog veslanja biva manja.

Moja priprema za ovakav pothvat više se bazira na psihičkoj pripremi, dok fizičku kondiciju održavam tijekom cijele godine. Kada nisam u kajaku na moru onda sam u planini. Kada sam u gradu onda bicikliram ili trčim. Upravo sam posljednji tjedan svako treći dan odvesalo lagano zagrijavanje za Palagružu pa vrlo sam zadovoljan generalnom probom gdje sam odveslao krug oko Kaštelanskog zaljeva. Taj dan sam odveslao 43,5 kilometra za 6:40 veslanja, što je brže nego što sam očekivao. Jedna od pauza bila je na plaži blizu kapelice Gospe od Prizidnice na otoku Čiovu pa sam se okupao, pošto more postaje sve ugodnije za kupanje, a manje hladno. U nadi da će vrijeme biti pogodno, krećem veslati u ponedjeljak ili utorak iz Splita. Ako uspijem u ovom pothvatu kao što planiram, postat ću prvi čovjek u povjesti čovječanstva koji je doveslao kajakom do svih 57 svjetionika koji su napravljeni u 19. st. na području današnje Hrvatske. Jedva čekam provesti noći na tim kamenim svjetlima koje čuvaju jedinstveni ljudi. Svjetioničari su duše svjetionika, kako drugima tako i meni – priča ovaj avanturist kojem i ovaj put želimo dobro more, sreću i lijepe trenutke usput!

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

KAJAKOM OBILAZI SVE SVJETIONIKE Otočna Odiseja 2020 – Istra i Kvarner

FOTO/VIDEO: KAJAKOM OBILAZI SVE SVJETIONIKE Otočna Odiseja 2019.