Ove destinacije u Hrvatskoj imaju najviše turista – Evo i zašto

Foto: Pixabay / Wikimedia / Boris Kačan

U Hrvatskoj je u prvoj polovici srpnja ostvareno milijun noćenja, a destinacije s najviše ostvarenih noćenja su Rovinj, Medulin, Vir, Mali Lošinj i Poreč. No iako su ostvarili najbolje rezultate, ipak će se i oni suočiti sa znatno manjim prihodima nego lani, i to ne samo zbog manjka gostiju u odnosu na lani već zbog činjenice da je dosta smještajnih objekata spustilo cijene, neki ugostitelji su ih također spustili, dok je privatnim iznajmljivačima spušten paušal boravišnih pristojbi za 50 posto.

Iako se Vir svrstao u grupu top destinacija po posjećenosti, treba uzeti u obzir da je tamo većina domaćih gostiju koji imaju vikendice pa je svega 22 posto gostiju platilo smještaj na Viru u prvoj polovici srpnja.

– Kada se promatra vrsta smještaja (komercijalni ili nekomercijalni smještaj), u Viru je 22% noćenja u prvoj polovici srpnja ostvareno u komercijalnim smještajnim objektima (hotelima, kampovima i privatnom smještaju), dok je u Rovinju 96% noćenja, u Medulinu 89%, Malom Lošinju 76% te Poreču 89% noćenja ostvareno u komercijalnim smještajnim objektima – odgovorili su Indexu iz Hrvatske turističke zajednice (HTZ).

Rovinj je godinama na prvom mjestu

Direktori turističkih zajednica ovih pet najposjećenijih destinacija odgovorili su čemu mogu pripisati tako dobre rezultate, s obzirom na okolnosti, a neki od njih su dali okvirne procjene za ostatak sezone i pretpostavili s kolikim će se, otprilike, padom prihoda suočiti ove godine.

Dugogodišnji broj jedan na ljestvici najposjećenijih gradova u Hrvatskoj (op. a. uz Dubrovnik, iako je on ove godine pao na dno po posjećenosti) je Rovinj.

Direktorica Turističke zajednice Rovinja Odette Sapač za Index je rekla da im je najviše pomogla činjenica da su autodestinacija najbliža emitivnim tržištima, dok je Dalmacija više ovisna o zračnim linijama. Preko 50 posto gostiju imaju iz Njemačke i Austrije, zatim slijede gosti iz Slovenije, Italije i Nizozemske.

– U dosadašnjem dijelu srpnja ostvarili smo 612.040 noćenja, to je oko 60 posto prometa od lani za isti period. Budući da su cijene drugačije od lani i prilagođene ovoj situaciji, prihodi će nam biti zasigurno niži. Cijene smještaja na početku sezone su na nivou prošlogodišnjih cijena u predsezoni – kazala je Odette Sapač.

Foto: Dalibor Talajić

Osim što su, kaže, blisko odredište i Talijanima i Slovencima, razlog je i taj što su i inače uz Dubrovnik najatraktivniji stranim gostima. Dobro su, navodi Sapač, odradili i promotivnu poruku prema gostima da su bez obzira na koronu dobro pripremljeni i da se pridržavaju mjera. Neko vrijeme su, podsjeća, bili i bez oboljelih.

– Bilo je par dobrih promotivnih akcija koje smo odradili sa županijskim TZ-om prema Njemačkoj i Austriji, a tom smo akcijom obuhvatili i neke druge zemlje.

Velika pogodnost su im, navodi, i kampovi jer imaju preko 50 posto smještajnih jedinica u kampovima, u kojima se sad, tijekom korone, gosti sigurnije osjećaju jer mogu lakše ostvariti socijalnu distancu te istovremeno borave na otvorenom.

– Dnevno sad imamo oko 19.000 gostiju, što je veliki broj i za mnoge u Hrvatskoj i u normalnim okolnostima i to je nivo od 60 posto u odnosu na lani u istom periodu. Lani smo u ovo vrijeme imali 37.000 gostiju dnevno. Nagađanja su da bi na kraju godine ukupan rezultat bio oko 30 posto na razini prošle ili 40 posto ako nam kolovoz i rujan budu dobri. To bi bio jako dobar rezultat. Moramo biti skromni i zadovolji. Nastojimo da se ne održavaju masovna događanja da ne dođe do zaraze – kazala je Sapač za Index.

Istra je općenito najbolje prošla u ovoj epidemiji koronavirusa, kada je drastično pao broj turista, i uspjela ipak privući najviše gostiju. Tako su uz Rovinj još dva istarska grada zauzela mjesta na listi pet najposjećenijih odredišta. Blizina emitivnih tržišta, činjenica da su autodestinacija i da ne ovise o avioprometu, koji je sad potpuno smanjen, a i još jedan važan segment – kvalitetna ponuda – učinili su to da je Istra u ovoj krizi ipak najmanje pogođena.

U Medulinu je tako u dosadašnjem dijelu srpnja ostvareno 251.244 noćenja, što je 60 posto u odnosu na lani, kako je rekao direktor TZ-a Medulin Enco Crnobori.

Medulin je lani imao 10 milijuna kuna prihoda, sad očekuju 3,5 milijuna

– Dnevno imamo oko 15.000 gostiju i cijelo vrijeme smo drugi u Istri, ispred nas je samo Rovinj. Još uvijek smo destinacije bez ijednog slučaja korone, puno smo radili na edukaciji mještana vezano za provođenje mjera kako bismo zadržali pozitivnu epidemiološku sliku – rekao je Crnobori.

I kod njih je, kao i u Rovinju, prednost što imaju dosta kampova, čak 7 velikih i 22 manja obiteljska u mjestu Banjole, dok uz to imaju i puno kuća za odmor, u kojima se gosti, baš kao i u kampovima, osjećaju sigurnije.

Foto: Wikimedia

– Popunjenost kampova i kuća nam je oko 50 posto, zaostaje nam samo hotelski smještaj. Otvoren je samo jedan hotel, a sad bi se trebao otvoriti i drugi, dok su nam dva zatvorena. Imamo i tri marine i situacija s charterima je dobra pa su i oni na 50 posto popunjenosti. Ove godine, ako budemo imali milijun noćenja, to će biti dobro, lani smo imali 2,8 milijuna. No situacija se mijenja iz dana u dan. Vrlo je važno da nam se vraćaju stari gosti, brendirani smo kao destinacija obiteljskog i sportskog turizma, još sad radimo na brendiranju promocije kulturnog turizma – kazao je Crnobori.

Što se tiče prihoda, oni će, smatra, drastično pasti.

– Lani smo imali preko 10 milijuna kuna, a sad je plan 3,5 milijuna kuna prihoda, dakle 35 posto – rekao nam je direktor TZ-a Medulin.

Gotovo isti broj noćenja, oko 193.000, u prvom dijelu srpnja ostvarili su Poreč i Mali Lošinj, s tim da Mali Lošinj nešto bolje stoji jer su oni ostvarili 64 posto prometa za isto razdoblje lani, dok je Poreč ostvario 47 posto.

Direktor TZ-a Mali Lošinj Dalibor Cvitković u razgovoru za Index rekao je da najbolju popunjenost imaju privatni smještaj i kampovi, što ne čudi zbog situacije s koronom, dok su im glavna tržišta Slovenija, Njemačka i Austrija, a prednost im je što im se stalni gosti vraćaju.

Na Malom Lošinju gostima smještaj umanjen za cijenu trajekta, a imaju i uređen protokol za turiste ako se zaraze

– Kako bismo privukli goste, išli smo s akcijom ferry free, dakle svatko tko boravi 7 dana kod nas, umanjuje mu se cijena smještaja za trošak trajekta. To iznosi od 50 do 120 eura, ovisno o tome radi li se o automobilu ili kamperu. S obzirom na to da nam je 40 posto gostiju u kampu, za koji je trajekt 120 eura, to znači da s ovom akcijom dobivaju praktički dva noćenja free, tako smo se izjednačili s kopnenim destinacijama – kazao je Cvitković.

Uz to navodi kako su jedini u Hrvatskoj koji imaju tzv. policu osiguranja za goste kod kojih se pojavi sumnja na covid.

– Za goste koji moraju u samoizolaciju, a za vrijeme dok još ostaju u Hrvatskoj, TZ im pokriva trošak i prehrane i smještaja i osigurava dostavu lijekova i potrepština. Istovremeno, iznajmljivaču kod kojeg je taj gost, u slučaju da im dolaze drugi gosti, mi im nalazimo alternativni smještaj, a tom iznajmljivaču nadoknađujemo trošak. Također, nakon što gost koji je pozitivan na koronu ode iz apartmana, mi preuzimamo trošak čišćenja apartmana. Tako smo poručili iznajmljivačima da nisu sami, a gostima da su sigurni i da znaju, ako se nešto dogodi, da neće biti o njihovom trošku. Mi na goste ne gledamo kao na potencijalne pacijente, već ulažemo u budućnost, ti će nam se gosti i druge godine vratiti – objasnio je Cvitković.

Foto: Boris Kačan

Iako su daleko bolje popunjeni od većine destinacija na Jadranu, i u Malom Lošinju su svjesni pada prihoda.

– Index noćenja nije isti kao index prihoda te će index prihoda biti od 10 do 15 posto manji. Hoteli nam generiraju najveću boravišnu pristojbu, privatnici sudjeluju s 50 posto manjim paušalom nego prije. U smještaju se daju određene akcije. Što se tiče ugostiteljskih objekata, neki rade čak i bolji promet. Stalni gosti imaju već određenu naviku odlaska u određene restorane, a oni restorani na rivi koji su ovisili o masovnosti, oni prolaze malo slabije. Nama je inače potrošnja prosječno oko 100 eura dnevno po gostu, a 160 za hotelskog gosta. Sad kad nemate hotelskog gosta, pad potrošnje je viši. Definitivno će biti pad prometa – rekao je Cvitković.

Direktor TZ-a Poreč Nenad Velenik rekao je da su u srpnju dosad ostvarili 193.000 noćenja, što je 47 posto u odnosu na lani, ističući kako im je to fenomenalan rezultat.

Poreč snizio cijene: “U privatnom smještaju noćenje od 10 eura po osobi”

– U prvih 10 dana srpnja smo ostvarili kompletno sva noćenja iz lipnja. Počeli smo 1. 6. s 523 osobe na dan, da bismo sad imali 14.000 gostiju dnevno. Što se tiče tržišta, najviše nam dolaze s naših tradicionalnih destinacija kao što su Njemačka, Slovenija, Austrija i Italija. Austrijanaca ima nešto manje nego inače, no te dobre rezultate možemo zahvaliti tome što je prepoznata kvaliteta destinacije, a i činjenica da smo autodestinacija – rekao nam je Velenik.

Foto: Boris Kačan

Dodaje kako svemu pogoduje i pozitivna epidemiološka situacija pa je potražnja za Porečom veća nego u ostatku Hrvatske.

– Mi smo tradicionalno hotelska destinacija te imamo samo jedan kamp, za razliku od Rovinja koji ima oko 20.000 kreveta u kampu pa oni ostvaruju i bolje rezultate. Do pada u prihodima će svakako doći. Mi ne računamo na 50 posto prihoda od paušala u privatnom smještaju, time smo si odrezali komad kolača koji je bio značajan. Ne znam politiku hotelskih kuća, koliko su smanjili cijene. Čujem da booking ide solidno, no vjerojatno su i oni snizili s obzirom na situaciju. Privatni smještaj je snizio pa imate noćenja od 10 eura po osobi, tako da svakako će ukupni prihodi biti dosta manji nego lani – rekao je Velenik.

Vir ima velik broj noćenja, ali će imati malu zaradu

Vir je u prvoj polovici srpnja ostvario 276.000 noćenja, što je više od nekih koje smo gore naveli, no treba znati da je, prema podacima HTZ-a, tek 22 posto ostvarenih noćenja bilo u komercijalnom smještaju, što znači da većina dolazi u svoje vikendice.

Foto: Boris Kačan

Direktor TZ-a Vir Srđan Liverić kaže da su strani gosti ostvarili 120.000 noćenja, dok su domaći ostvarili 167.000.

– Mi smo izrazito zadovoljni, sad smo na 75 posto u odnosu na isto razdoblje lani, što je za nas jako dobro. Nadamo se daljnjem rastu tog trenda i realno je da ćemo ostvariti 50 posto prometa manje nego lani, a i prihodi će biti manji – rekao je Liverić.

Ističe kako su ovako dobre rezultate i sa stranim gostima postigli jer su uložili dosta sredstava u promidžbu te nisu ovisili o letovima kao Dubrovnik.

– Bili smo prisutni na svim većim turističkim sajmovima, što nam je urodilo plodom. Ljudi su iz znatiželje došli i vidjeli o kojem se otoku radi – kazao je Liverić za Index.

I.B.

Vaš komentar