Sjećanje na flotu novigradskih ribara, ključnih za obranu zadarskog zaleđa

Foto: HRT / Screenshot

NOVIGRAD – Shodno epidemiološkim mjerama zaštite od širenja koronavirusa skromnije nego proteklih godina ali s vidnim ponosom svih sudionika svečano je obilježena 29. obljetnica prevoženja 170 hrvatskih branitelja 4. gardijske brigade Zbora narodne garde s opremom iz Novigrada u Kruševo brodovima novigradskih ribara, piše Zadarski List.

– Kruševo je tada bilo u potpunom neprijateljskom obruču. Operacija je uspjela, a Kruševo – legendarni Bili cvitak, postalo je jedan od simbola otpora u Domovinskom ratu, a novigradske ribarice začetak stvaranja Hrvatske ratne mornarice – ponosno će Branko Vlatković, ratni predsjednik kriznog štaba Novigrada.

Kao zahvalnost braniteljima Kruševa, ribarima Novigrada i svima koji su dali svoj doprinos u obrani Kruševa održan je mimoplov brodica, polaganje vijenca s broda Lasta u more između Novigrada i Kruševa te crkveni obred kojeg je na brodu predvodio pater Josip Galić, župnik Novigrada i Paljuva.

– Prije 29 godina dobili smo zapovijed zapovjednika 112. brigade da pripremimo sve ribarske brodove za prihvat pripadnika 4. gardijske brigade ZNG i 112. brigade. Tu večer i tu noć Novigrad je bio u mraku, a u Novigradskom moru nije bilo upaljen niti jedan feral, a sve mreže su ostale na suhome. Spremno smo čekali pripadnike Zbora narodne garde i pod okriljem noći s pet ribarica ovdašnjih ribara iz Novigrada prevezli ih u Kruševo. Zapovjednik plovila bio je Mate Blašković – prisjeća se Vlatković.

Bio je početak Domovinskog rata na zadarskom području kad se Kruševo branilo sa svojim snagama pričuvnog sastava MUP-a, a cestovni prilazi mjestu bili su presječeni na južnoj strani u Karinu i na sjevernoj u Jasenicama. Stoga je postrojbama i logistici jedino ostao morski put do kruševačke Ribnice i Meke Drage, dok je Novigrad bio prihvatno mjesto.

– Kasnije se u akciju prevoženja za potrebe obrane Kruševa uključio i trajekt Jadrolinije Livno za prevoženje civila te brodovi iz zadarskih tvrtki Luka, Autotransport i 10 brodova SAS-a s kojim su kormilarili Novigrađani, te šest privatnih brodica koji su kroz 44 dana okuženja bili jedina veza sa Kruševom – navodi Vlatković.

Uz prevoženje branitelja, naoružanja i vojne opreme brodovi su služili i za dostavu hrane, medicinska zbrinjavanja i ostale potrebe branitelja i stanovnika Kruševa.

– Ratna noć prije 29 godina za 170 pripadnika 4. brigade ZNG bila je puna neizvjesnosti. Hoće li prebacivanje uspjeti, hoće li neprijatelj otkriti što se događa i topništvom s okolnih brda zasuti more i osujetiti plan – prisjeća se satnik Ante Alduk, pripadnik 4. gardijske brigade ZNG koji je bio aktivni sudionik obrane Kruševa.

Trebalo je ojačati obranu Kruševa, kaže on, i spriječiti naum pobunjeni Srba i generala JNA Ratka Mladića na njegovom putu ka osvajanju Zadra.

– Velikom hrabrošću i odvažnošću te ljubavi prema obitelji, Bogu i domovini ribara iz Novigrada ta je veza neprestano funkcionirala 44 dana, a flota u Novigradskom moru je svakim danom bila sve jača i jača – naglasio je Ante Alduk.

Novigrad je kao logistički centar bojišnice u Kruševu funkcionirao sve do 11. rujna 1991., prisjeća se Zadarski list.

I.B.

Vaš komentar