Što je pametnije/isplativije; kupnja ili najam plovila?

Foto: Boris Kačan

Kupnja i vlasništvo plovila donosi sa sobom niz obaveza kojih možda nismo ni svjesni u momentu odlučivanja o kupnji (posebno kod prve kupnje). Mnogih problema i poteškoća vlasnik postaje svjestan nakon kupnje jer prodavači brodova ne spominju ništa osim što o svom konju pričaju u superlativu. Kada kupac obavi sve što treba oko plačanja i osiguranja broda prodavač netragom nestane, prelijepih hostesa više nema…svjetla pozornice se gase, a vi ostajete sami na pučini nautičke stvarnosti!  More problema koji vas očekuju i samo gomila novca dat će vam mogućnost kratkog odmora od problema do problema, jer ni u jednoj branši na svijetu nema toliko bačenog novca kao u nautici. Ukoliko ste ekstremno bogati tada vam svi ovi problemi nisu bitni, a takvi neće ni čitati ovaj članak.

Svjedoci smo kako su mnogi u doba lakih kredita krenuli u avanturu kupnje broda da bi danas u doba recesije bili prisiljeni prodavati plovila jeftino tek da izvuku živu glavu.

Ukoliko ste jedan od onih kojima nije važno da se pohvale metrima i konjima svoga plovila te svake godine unajmljuju plovilo po želji (od gumenjaka do luksuznog motornjaka ili jedrilice ) imat ćete svakako više novca u džepu, a i manje glavobolje i izgubljenog vremena. Nedostaci rentanja leže u neorganiziranosti tržišta i lošoj ponudi u pojedinim segmentima iako upornima ni to nije neki problem.

Gledano s ekološke strane također ćemo lako zaključiti da je najam plovila manje zlo u usporedbi sa vlasničkim modelom. More kao vrlo osjetljiva ekološka cjelina, postaje sve tješnje, a marine i lučice već su odavna pretrpane pa se postavlja pitanje hoćemo li, kao i na cestama, uskoro postati pretrpani plovilima od kojih će i sama plovidba izgubiti svoj smisao. Budućnost bi svakako trebala ići u smjeru više rentanja i manje novih kupnji iz prostog razloga praktičnosti i nedostatka prostora za sve koji bi htjeli imati plovilo.

Foto: Boris Kačan

Računica je jednostavna

U suradnji s portalom Gumenjaci.com donosimo argumente za i protiv, kako kupnji tako i rentanju plovila. Izuzet ćemo iz ove priče sve one kojima plovilo služi kao sredstvo rada ili žive u uvjetima gdje je plovilo od životne važnosti.

Svi vlasnici plovila, koji već posjeduju brod za sport i rekreaciju, znaju jako dobro da isti taj brod ukupno ne koriste više od 30 dana u godini ( u prosjeku ), a ostatak godine leži negdje zaboravljen dok u se u njemu i na njemu polako odvijaju razni procesi uzrokovani stajanjem. Počevši od obrastanja dna, propelera i kormila do elektrostatskih procesa na svim metalnim djelovima.

Kondenzacije koje se odvijaju svakodnevno uslijed promjena temperature (u rezervarima s gorivom, kabini i ostalim zatvorenim dijelovima plovila ), te tako lagano ali sigurno uništavaju vašu imovinu. Danas u vrijeme elektročipova i kompjuterskog kontroliranja rada motora i svega ostalog, vlaga nije zanemariv problem. Čak i ako imate vremena i novca da se redovno brinete o svemu, troškovi održavanja mogu biti visoki. Sve ovo skupa udvostručuje probleme ukoliko ste privezani na nekom divljem vezu bez kontrole, gdje je obično gužva u zimskim danima pa tako vaš ljubimac već po laganom vjetru dobiva udarce s obje strane. O svim mogućim scenarijima da i ne pričamo. Ukoliko ste spremni plaćati marinu za svog ljubimca, tada imate šanse da vas plovilo dočeka s tek minimalnim radovima prije plovidbe, ali ni tad niste potpuno sigurni, a troškovi su sada već poprilično visoki, posebno zato što marine ne prepoznaju mala plovila, već se sve naplačuje do 10 metara (pa čak ako vaš ljubimac ima tek 5 metara).

Foto: Nautika

Uzmimo u obzir tek pristojbu za marinu (i zaboravimo sve ostale troškove i davanja  koja iznosi 3-4 tisuće eura na godinu za najmanja plovila i probajmo vidjeti što se za taj novac može dobiti u najmu. Usput možete sami vrlo lako izračunati, koliko rente dobijete za cijenu broda kojeg ste zamislili kupiti. Računica će vam vjerojatno ispasti da za taj novac možete iznajmiti isti takav brod sljedećih 15-20 godina.

Rentanje, s druge strane, nakon što ste u plovilu uživali određeni period, za sobom ne povlači nikakve naknadne obaveze, a nitko se na vas neće ljutiti čak ni kad razbijete iznajmljeno plovilo (osim što će vam naplatiti iznos franšize ukGalleryoliko ste ga razbili). Nema razmišljanja je li brod ispravan, imam li sve papire na broju, jesam li platio marinu i tako to… sve brige ostavljate iznajmljivaču. Na kraju ostaju samo uspomene i čekanje na sljedeće ljeto kad možete izabrati neki drugi brod radi novih iskustava ili ostati lojalni svom iznajmljivaču radi popusta i ostalih pogodnosti.

Za iznos u vrijednosti davanja za marinu možete dobiti Bavariu 47 Cruiser na 14 dana, solidnog motornjaka od 10-11 metara na 10-tak dana ili gumenjaka od 6-7 metara sa 100-150 konja na 21 dan, a uz malo traganja po internetu proći ćete i znatno bolje.

Zaključak: Obzirom da plovidba odavna nije više privilegija odabranih, već opća pojava, najam je svakako neizbježna budućnost iz niza praktičnih razloga, pa je na iznajmljivačima u budućnosti da se bolje organiziraju i poprave svoju ponudu kako bi se sa puno manje plovila u moru utažila glad za navigavanjem i popravila iskoristivost plovila koja najčešće stoje zakopana u marinama 90% svog vremena.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

TRAGOM POMORSKE BAŠTINE 12 Što je kaić, a što brod? Štu su lađa, pasara, bracera, vapor….?