PREVENCIJA POŽARA U MARINAMA Senzor koji rješava milijunske štete prije nego nastanu!

Foto: Čitatelj / Ilustracija / Sense4Boat

Požari u marinama su srećom vrlo rijetki, no kad god se dogode, uvijek izazovu ogromnu materijalnu štetu i ostanu u trajnom sjećanju. Upravo takav je i nedavni požar u Marini Kaštela koji nas je iznova podsjetio na delikatnu problematiku požara u marinama i potaknuo na razmišljanje u pravcu prevencije tako razarajućih događaja.

Kod svih požara, a posebno u marinama je od presudne važnosti čim ranije detektirati nastanak požara te započeti sa inicijalnim gašenjem. Rekreativna plovila koja se nalaze u marinama izgrađena su od lakozapaljivih materijala (stakloplastike i drva) i sadrže spremnike sa stotinama litara pogonskog goriva. Plovila se vezuju neposredno jedno do drugog u velikom broju, pa se tako požar na jednom plovilu vrlo lako može proširiti i na okolna plovila. Ugasiti požar teško je već i na samo jednom plovilu; ukoliko se požar istovremeno proširi i na okolna plovila, gašenje postaje gotovo nemoguće, čak i uz nadljudske napore vatrogasaca i svu vatrogasnu tehniku.

Zašto je teško pravovremeno detektirati požar u marini?

Pravovremena detekcija požara na plovilima pod nadzorom marine nije jednostavna. Većinu vremena plovilo provodi u marini na vezu, na plovilu se nitko ne nalazi i nadzire se od strane osoblja marine kroz periodičko patroliranje po rivi. Resursi marine su ograničeni, pa tako osoblje marine ne može istovremeno pratiti stotine, a nekad i preko tisuću plovila koja su smještena u marini. Vizualnom inspekcijom plovila izvana vrlo je teško detektirati požar koji već možda tinja u unutrašnjosti plovila, a rasplamsati će se tek kad dobije dovoljno kisika. Većina požara na plovilima u mirovanju gotovo uvijek nastaju kao posljedica neispravne električne instalacije, a takvi požari imaju upravo takvu dinamiku događanja.

Nadalje, iskustveno znamo da se požari ne događaju ponedjeljkom ujutro oko 9h po lijepom vremenu, nakon jutarnje kave, kad su svi mornari na radnom mjestu, pa eto baš čekaju da neki brod zapali kako bi ga do marende stigli ugasiti. Upravo suprotno, do požara dolazi kada nekoliko nesretnih okolnosti koincidiraju; npr. kod jakog vjetra, na Badnjak i to baš onda kad se čuvar koji inače obilazi brodove razbolio pa ga zamjenjuje kolega koji nema baš tako oštro oko i njuh.

Kako detektirati požar na vrijeme?

Uobičajeni detektori dima ili temperature koje koristimo u domaćinstvima nažalost nisu prikladni za uporabu na plovilima. Tehnička argumentacija nadilazi obim ovog članka, međutim jedan od najvažniji argumenata je svakako sposobnost daljinske dojave alarma. Kao što znamo, na plovilu se nitko ne nalazi pa stoga nemamo baš koristi od zvučnog alarma, nego je potrebno informaciju o alarmu daljinski prenijeti do nekakvog nadzornog centra marine u kojem se nalazi osoblje obučeno za inicijalnu intervenciju.

Srećom, u posljednjim godinama razvojem Internet-of-Things (IoT) tehnologije postalo moguće na jednostavan i cjenovno prihvatljiv način nadzirati veliki broj umreženih uređaja, pa tako imamo pametne kuće, automobile i sl. Zašto onda ne bi imali i pametne brodove koji sami detektiraju potencijalne rizike, konkretno u kontekstu ovog članka povećan rizik od požara? Upravo takav sustav vam sada predstavljamo!
Kako radi Sense4Boat sustav?

Princip rada Sense4Boat sustava je iznimno jednostavan. Požar u brodovima uvijek nastaje u zatvorenom prostoru (motorni prostor, električni kabineti, salon). Ukoliko pomoću senzora mjerimo temperaturu koja se razvija unutar tih zatvorenih prostora, možemo sa velikom sigurnošću detektirati požar u početnoj fazi u kojoj je gašenje vrlo jednostavno. Upravo to je funkcija ovakvog senzora topline (vidi sliku 1)

Slika 1. Pametni senzor topline

Pametni senzor topline kontinuirano nadzire temperaturu prostora u kojem se nalazi (svakih 6 sekundi) i putem Sigfox mreže dojavljuje svaku razliku u odnosu na prethodno mjerenje koja je veća od 2°C. Ukoliko temperatura pređe neku definiranu vrijednost koja se odredi za taj prostor (npr. 55°C apsolutne temperature ili porast temperature veći od 6°C/min) generiramo upozorenje koje prosljeđujemo vlasniku broda i njegovoj marini. Upozorenje se prosljeđuje putem glasovnog poziva, emaila, SMS-a te Push notifikacije. Posebno je važno upozoriti marinu, jer požar na plovilu uvijek ugrožava i ostala plovila u marini.

Kontrolni centar

Kontrolni centar ima naravno nadzornu funkciju u smislu nadgledanja rada sustava te interventnu radi alarmiranja relevantnih sudionika kod štetnog događaja. U svrhu nadzora rada sustava kontrolni centar ima mogućnost uvida u mjerenja svakog pojedinačnog senzor na plovilu, pa kroz usporedbu tih mjerenja dobivamo vrlo interesantne podatke. Ukoliko je primjerice tijekom noći u zimskim mjesecima prosječna temperatura svih plovila 12°C, a na jednom plovilu 23.5°C već i to ukazuje na povećani požarni rizik. (slika 2)

Slika 2. Usporedni prikaz temperatura po plovilima

Kontrolni centar može biti ustrojen pojedinačno za svaku marinu ili organiziran kroz centralni kontrolni centar koji Sense4Boat pruža svim zainteresiranim marinama. Posebno je to interesantno manjim marina koje nemaju vlastiti nadzorni centar, a žele pružati uslugu vrhunske sigurnosti plovila.

Mobilna aplikacija za vlasnika plovila

Pošto se vlasnik plovila ne nalazi na plovilu i nije prisutan kod potencijalno štetnih događaja, vrlo je važno trenutačno ga izvijestiti o možebitno rizičnim okolnostima po sigurnost njegovog plovila. U te svrhe razvili smo specijalnu mobilnu aplikaciju kroz koju vlasnik može pratiti mjerenja i upravljati sa svim alarmima koji dolaze od senzora. (slika 3.)

Slika 3. Mobilna aplikacija za vlasnika plovila

Naravno da korištenje ili nekorištenje mobilne aplikacije nije vezano za rad sustava; vlasnik plovila uopće ne mora instalirati mobilnu aplikaciju i nadzor senzora prepustiti kontrolnom centru.

Ali ipak na kraju sve ovisi o ljudima…

Očekivano, vlasnici plovila ne promišljaju previše o požaru na njihovom plovilu. To ne čudi, jer ipak se radi o ljudima čiji je profesionalni fokus na drugim stvarima, a plovilo im služi za razonodu. U njih prevladava stav koji pojednostavljeno glasi „sve sigurnosne probleme u svezi svog plovila riješio sam time da sam uzeo kasko policu i smjestio ga u marinu“.

Takav stav bi bio potpuno prihvatljiv kad požar na njihovom plovilu ne bi ugrožavao i okolna plovila. Pošto je to najčešće tako, onda je upravo na marinama odgovornost za definiranje pravila ponašanja unutar luke, na što su dužne i temeljem zakona kroz izradu Pravilnika o redu u luci. Iskustveno znamo da vlasnici brodova rado prihvaćaju sve inicijative koje povećavaju sigurnost plovila, pa tako i inicijativu da ugradnja protupožarnih senzora neke vrste bude obavezna za sva plovila u marini.

Siguran brod znači sigurna marina

Siguran brod znači sigurna marina, pa tako uvođenjem ovakvih sustava prevencije profitiraju sve uključene strane. Posebno su to prepoznali osiguravatelji, pa nude specijalne popuste vlasnicima plovila koji opreme svoje plovilo sa sigurnosnim senzorima. Povlaštene uvjete već sad je moguće dogovoriti s Yacht Pool-om, dok u Croatia Osiguranju ugradnjom naših senzora možete dobiti dodatnih 20% popusta na kasko osiguranje plovila, osiguranje dobrovoljne odgovornosti i osiguranje gubitka najamnine.

Na današnji dan preko tisuću SENSE4BOAT senzora štiti brojna plovila u raznim marinama po cijeloj Europi. U Hrvatskoj se sustav aktivno koristi u marinama Punat, Vrsar i Funtane, a trenutačno se uvodi u još nekoliko marina. Više o sustavu možete saznati na adresi: www.sense4boat.com.

Krešimir Žic, dipl.ing. SENSE4BOAT

Sponzorirani sadržaj