3 min. čitanja

Stari vojni zrakoplov završio na dnu mora kao turistička atrakcija

Stari vojni zrakoplov završio na dnu mora kao turistička atrakcija
Foto: Goran Leš

TROGIR – SOKO J-21 Jastreb je jednosjedni, jurišno-izvidnički mlazni zrakoplov dizajniran i izrađivan u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji 1960-ih. Pojedini primjerci ratnih 90-ih svoj su put pronašli u rukama pilota takozvane Republike Srpske Krajine, operirajući s vojnog aerodroma Udbina. Nakon mnogobrojnih ratnih zbivanja i oslobođenja okupiranog teritorija, nekoliko preživjelih zrakoplova završilo je u Zrakoplovno tehničkom centru u Velikoj Gorici. Povlačenjem Jugoslavenske narodne armije iz vojarni diljem Hrvatske, početkom 1991. godine preostao je jedan neupotrebljiv primjerak i trunuo na livadi sljedećih 30-ak godina, dok ga nisu preuzeli junaci današnje priče.

Primjerak o kojem je riječ spašen je od daljnje devastacije inicijativom ronilačkog entuzijasta Joška Kandije i njegove tvrtke Blue Nautica. Nakon što je transportiran u Kaštela, sastavljen je, obojan i doveden u relativno pristojno stanje, spušten je u more, otegljen u uvalu Jelinak i potopljen na dubini od oko deset metara.

Foto: Goran Leš

– Preuzeli smo ga iz Hrvatskog zrakoplovnog centra u Velikoj Gorici. Zrakoplov je otpisan od Ministarstva obrane, a i nije bio u upotrebi. Bio je bez motora i oštećen, te nije sudjelovao u nikakvim aktivnostima tijekom rata, ni poslije njega – kazuje za Morski HR Joško.

– Naši su ga početkom 90-ih zatekli izloženog ispred vojarne. Najmanje 30 godina je tako stajao, na livadi. Naravno, vrijeme učini svoje, pa je zrakoplov i dosta propao. Osvježili smo ga i namijenili mu novu svrhu – priča nam ovaj instruktor ronjenja iz Trogira.

Foto: Goran Leš

Jastreba su odlučili potopiti u uvalu Jelinak, na isto mjesto gdje je Joško sa svojom ekipom 2017. godine postavio temu “Križni put pod morem”.

Foto: Goran Leš

–  Kroz razgovor s ljudima shvatili smo da su avioni ljudima izrazito zanimljivi. Ja sam instruktor ronjenja i znam da je veći broj manje iskusnih nego više iskusnih, pa smo došli na ideju spustiti avion na manju dubinu, da i takve možemo usrećiti s atrakcijama o kojima inače samo slušaju priče nas iskusnijih – priča Joško koji potvrđuje da je, kao i za sve u ovoj državi, i za ovakvo što potrebna poprilična procedura kako bi se dobile sve potrebne dozvole.

Foto: Goran Leš

– Za križni put je interes velik. To je turistima nešto novo, jer toga kod nas nema, u svijetu postoji doduše. Uvala je mirna, dobra i zaštićena, pjeskovitog dna. Kad se u njoj nalaze 52 kipa, a sad avion, svima je interesantno i dobro. Ne treba puno za osmjeh na ljudima – priča Joško i na pitanje što je sljedeće, odgovara:

– Sljedeće je odmorit, jer ovo je jako iscrpljujuće.

Foto: Goran Leš

No, nije Joško bio sam u ovom pothvatu. Za spuštanje nekad vojnog zrakoplova na dno mora, angažirao je zrakoplovnog asa, heroja Domovinskog rata i pilota u mirovini, Ivana Selaka. koji je ovako spojio dvije svoje ljubavi – zrakoplove i ronjenje, čime se, uz padobranstvo, aktivno bavi u svojim umirovljeničkim danima.

– Inače se isto bavim padobranstvom, pa smo se upoznali na jednom od padobranskih skokova. I što bi bilo interesantno, nego da takva legenda HRZ-a da taj touch, da sleti s njim pod more – zaključuje Joško Kandija.

S njima su bili i splitski fotografi Goran Leš i Eddy Meštrović, koji su cijeli ovaj doživljaj ovjekovječili fantastičnim snimkama.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

FOTO: Pogledajte jedinstven križni put na dnu mora
Legendarni vojni pilot zaronio do tzv. hrvatskog Titanika: “Kad uđete u njega, osjećate tugu”
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.