3 min. čitanja

Ispred svjetskih luka čekaju stotine brodova

Ispred svjetskih luka čekaju stotine brodova
Foto: Screenshot/Youtube

Trenutno gotovo 600 brodova čeka na iskrcaj, odnosno ukrcaj robe pred najvećim svjetskim lukama. To je dvostruko više nego početkom godine.

Gotovo stotinu brodova usidreno je ispred kontejnerskih luka u Hong Kongu i Shenzenu zbog čega drastično rastu cijene svih vrsta robe u Europi i Americi, a što je posljedica ogromnog porasta troškova transporta robe, piše Financial Times.

Najgore je u južnoj Kini gdje je proteklog tjedna luke na dva dana zatvorio i tajfun koji je pogodio to područje. Iako su vremenske neprilike česte u globalnom pomorskom prijevozu, u ovom trenutku to je samo dodatan problem s obzirom na post-pandemijsku krizu, prenosi Index.

Koliko je pandemija utjecala na globalni pomorski prijevoz govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u kolovozu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja na čak dva tjedna.

– Lanci opskrbe pogođeni su sa svih strana i srušili su se na dosad neviđenu razinu – rekao je Simon Heaney, analitičar pomorske konzultantske kuće Drewry.

– Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama – dodao je.

Nedovoljan broj lučkih radnika i vozača kamiona

Povećana potražnja za potrošačkom robom, poremećaji u redu plovidbe kontejnerskih brodova izazvani pandemijom te nedovoljan broj lučkih radnika i vozača kamiona rezultirali su sve dužim čekanjem na ukrcaj i iskrcaj.

Probleme dodatno produbljuje i to što dio brodova dolazi na odredište kasnije nego što je predviđeno, a što onda remeti poslovanje u cijelom lancu otpreme robe. Poremećaji u lancima opskrbe tako se odražavaju i na ranije spomenute cijene brodskog prijevoza.

Prosječna globalna cijena prijevoza 40-stopnog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego prije pandemije, pokazuju podaci Freightosa.

Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuehne + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih tvrtki na svijetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prijevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u veljači 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocjenjuje Trefzger.

Koliko će kriza trajati?

Neki smatraju da bi kriza mogla potrajati i duže nego što se očekivalo, posebice ako vremenske prilike budu nepovoljne i ako se dogodi još koji proboj virusa u kineske luke.

– Ulazimo u zimsko razdoblje na sjevernoj polutci što će donijeti uobičajene izazove – snijeg, vjetar i zatvaranje lučkih terminala. Ne znamo što se sve može dogoditi – kaže Lars Mikael Jensen, direktor globalne oceanske mreže u danskom Maersku, najvećem svjetskom kontejnerskom prijevozniku.

Jensen dodaje da ne može prosuditi je li najgore prošlo. U Europi brodovi dugo čekaju na ukrcaj i iskrcaj ispred luka u Hamburgu i Antwerpenu. S druge strane, plovila relativno brzo dolaze na vez u Rotterdamu i britanskom Felixstoweu, ali to ne znači da te luke nemaju problema.

Koliko se čeka na iskrcaj u najvećim svjetskim lukama?

Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svjetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Shenzenu (1 do 2 dana), potom slijedi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana), pa slijede Rotterdam (do šest dana) i Savannah (šest do sedam dana), a najgore je u Los Angelesu/Long Beachu (sedam do 12 dana).

Naime, zbog nedovoljnog broja vozača teretnih vozila i zagušenih riječnih teretnih linija prekrcane su kontejnerima koje nema tko odvesti. Krajem prošlog tjedna Felixstowe bila je najzagušenija britanska luka. Maersk je stoga dio tereta za Britaniju preusmjerio u europske luke odakle može biti prebačen na manje brodove.

Problem u američkim lukama je toliko ozbiljan da je predsjednik Joe Biden zatražio povećanje kapaciteta od željezničkih i cestovnih prijevoznika te luka. Velike kompanije poput Walmarta i UPS-a najavile su da će se dodatno angažirati u bržoj otpremi robe.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Poremećaji u pomorskom opskrbnom lancu nastavit će se i u 2022.
KRIZA S KONTEJNERIMA Coca-Cola najavila charter bulk carriera
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.