Kako je uopće Greenpeace uspio ući u zonu strogo zabranjene plovidbe? Doznajemo detalje…

Foto: Greenpeace / Facebook

OMIŠALJ/RIJEKA – Vojna skladišta i objekti, nuklearne i ostale centrale, naftni silosi pa tako i plutajući plinski terminal ili LNG tanker pun plina, sa sigurnosnog aspekta svuda u svijetu države tretiraju kao strogo kontrolirane zone visokog stupnja sigurnosti i s nultom tolerancijom na incidentne situacije. Drugim riječima, ništa se ne smije prepustiti slučaju, pogotovo u svijetu u kojem se terorizam svrstava na jednu, a država na drugu, antiterorističku stranu. No u Hrvatskoj je sve moguće, pa i to da skupina mladih zelenih entuzijasta zaobiđe sve zabrane, ignorira ih, uskoči u nekoliko brzih plovila i organiziranom akcijom napravi gotovo desant na LNG Croatia, tanker krcat plinom, usidren u Omišlju. Pritom su, oni to kažu “odradili miran prosvjed” u kojem su neometano po brodu šarali parole svojih uvjerenja, a zapravo su ukazali na ozbiljan sigurnosni propust i iznenadili sve one elemente koji su (na papiru) zaduženi da se upravo ovo – ne smije dogoditi. 

“Plutajući terminali s pozicije sigurnosti i broja neželjenih sigurnosnih incidenata, od prvog dana rada prvog plutajućeg terminala pa do sada kada broje preko 20 aktivnih FSRU brodova, nisu imali niti jedan incident”, piše u prvoj rečenici o temi ‘sigurnost’, na stranicama LNG Hrvatska. Onda malo niže još stoji: “Jednako tako niti jedna nesreća nije zabilježena na brodovima za prijevoz Ukapljenog prirodnog plina s flotom od 572 broda za prijevoz UPP-a te od samih početaka transporta UPP-a i preko 60 godina od prvog transporta UPP-a pa do danas”.

U detaljnoj Maritimnoj studiji Pomorskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci LNG FSRU Krk stoji da je sigurnosno područje (Safety zone) oko LNG FSRU terminala u veličini od 500 mod krajnjih točaka FSRU i/ili LNG broda unutar kojega je zabranjena plovidba svih plovila, sidrenje i ribarenje, izuzev plovila koja imaju dozvolu terminala. Pristup i ulazak u sigurnosno područje dozvoljeno je isključivo LNG brodovima koji prilaze privezu, tegljačima koji sudjeluju u manevru broda, tegljačima u pripravnosti, privezivačkim brodicama terminala te ostalim plovilima kao podrška LNG brodu ili terminalu koji dobiju dozvolu odgovorne osobe terminala. A sve je ovo jasno navedeno i u Zakonu o sigurnosnoj zaštiti pomorskih brodova i luka.

Dakle, nitko, ali baš NITKO NE SMIJE ploviti u blizini terminala, ma kako snažno želio svijetu poslati poruku, slikati selfie za društvene mreže ili izigravati “zelenog” s dvije pente od po 150 KS od koje svaka troši 20 litara tekućeg fosilnog goriva na sat. Pristup ovakvim postrojenjima je s razlogom najstrože zabranjen. No opet, pripadnici Greenpeacea ušli su u zabranjenu zonu i napravili što su napravili. Izjavili su da njihov brod nije ušao u zonu oko LNG terminala, u kojoj je zabranjena plovidba, ali jesu ušli drugim plovilima. Petra Andrić programska voditeljica u hrvatskom Greenpeaceu rekla je da su “mirno prosvjedovali protiv LNG terminala i fosilnog plina, a ispisivanjem poruke na terminalu željeli su ukazati na to koliko fosilni plin negativno utječe na klimu”.

Foto: Max Zielinski, Greenpeace

LNG Hrvatska: “Obavijestili smo pomorsku policiju o neovlaštenom ulasku plovila”

Ne ulazeći u pravo ikoga da prosvjeduje, kršenje zakona, a pogotovo onih strogih koji se tiču sigurnosti plovidbe, potakao nas je da pošaljemo upite na nekoliko adresa i pokušamo dobiti odgovore – kako su uopće uspjeli neometano doći do tankera punog plina?

– Plovila Greenpeaca pravovremeno su obaviještena o zabrani ulaska u lučko operativno područje Omišalj-Njivice LNG, odnosno sigurnosnu zonu Terminala za UPP. O namjeri ulaska njihovih plovila obaviještena su sva nadležna tijela, a koja su djelovala prema svojim ovlastima.

Pomorska policija obaviještena je o neovlaštenom ulasku plovila u lučko operativno područje Omišalj-Njivice LNG te namjeri prilaska FSRU brodu. O postupanju pomorske policije nismo ovlašteni izvještavati. Daljnja postupanja provodi Pomorska policija Rijeka i Lučka kapetanija Rijeka.

Osiguranje lučkog operativnog područja Omišalj-Njivice LNG postupalo je u skladu s ovlastima i u koordinaciji s nadležnim tijelima – odgovorili su nam iz LNG Hrvatska, a na pitanje da nam pojasne posljednji odgovor, kazali su sljedeće:

– Osiguranje lučkog operativnog područja Omišalj-Njivice LNG djelovalo je prema Planu sigurnosne zaštite i u skladu sa Zakonom o sigurnosnoj zaštiti brodova i luka. Terminal za UPP u niti jednom trenutku nije bio sigurnosno ugrožen.

Foto: Joanna Flisowska / Greenpeace

Policija: “Nismo zatekli nikoga”

Iz Policijske uprave Primorsko-goranske su nam potvrdili da je sukladno Zakonu o sigurnosnoj zaštiti pomorskih brodova i luka (NN 108/17, 30/21),  navedeno područje „LNG Omišalj“  luka posebne namjene te ima točno utvrđene granice lučkog operativnog područja.

– Po zaprimanju dojave policijski službenici sa patrolnim plovilom odmah su se zajedno s plovilom Lučke kapetanije Rijeka uputili prema mjestu događaja, međutim po dolasku nitko nije zatečen.

Sve daljnje mjere i radnje vezane za traženi događaj poduzimaju djelatnici Lučke kapetanije Rijeka u čijoj su domeni ovlasti za postupanje prema pomorskim prekršajima kao i provođenje mjera i radnji za poslove sigurnosti plovidbe i nadzora pomorskog dobra, o čemu će isti izvijestiti Policijsku upravu primorsko – goransku.

Za sve daljnje informacije upućujemo Vas da se obratite Lučkoj kapetaniji Rijeka – kazali su nam u policiji. Naravno, i njima smo se obratili…

Foto: Gregor Gobec, Greenpeace

Lučka kapetanija: “Udaljili su se kad smo ih upozorili, kapetan Artic Sunrisea bit će saslušan”

Ministarstvo mora prometa i infrastrukture izvijestilo nas je da je po zaprimljenoj obavijesti od voditeljice Odjela sigurnosne zaštite LNG terminala kako se brodu približavaju navedene brodice Greenpeace-a, promptno je upućen brod Vid Lučke kapetanije Rijeka na lice mjesta.

– Istovremeno s Vidom doplovilo je i plovilo pomorske policije Policijske uprave Primorsko-goranske, a na poziv navedene voditeljice LNG terminala. Po dolasku navedenih plovila, na mjestu događaja uz brod LNG Croatia, nisu uočene Greenpeace-ove brodice.

Uočeni, pak, Greenpeace-ov brod Arctic Sunrise, nalazio se izvan LOP-a LNG terminala. Na upozorenje, upućeno putem VHF stanice, od broda VID, isti se udaljio te potom lagano otplovio prema mjestu za ukrcaj peljara i privezao se u 21:00 sat u luci Rijeka (Gat Karoline Riječke).

Propusta glede sigurnosne zaštite od strane Lučke kapetanije Rijeka nije bilo.

Saslušanje zapovjednika broda Arctic Sunrise, zbog mogućeg kršenja pravila iz područja sigurnosti plovidbe, bit će obavljeno u LK Rijeka – potvrdili su nam u Ministarstvu.

Foto: Max Zielinski, Greenpeace

Ali, nemojmo se lagati, Greenpeaceovci su zapravo odradili besplatnu simulaciju koja je pokazala ozbiljan sigurnosni propust oko jednog od najosjetljivijih područja u Republici Hrvatskoj. Ako su do samog tankera stigli gliserima i imali sasvim dovoljno vremena trup išarati bojom, ne želimo ni zamišljati što se moglo dogoditi da to nisu bili oni. Greenpeace je, dakle, pokazao scenarij kojeg su možda upravo koordiniranom akcijom trebale vježbati i predvidjeti sigurnosne službe Republike Hrvatske koje zato i plaćamo. Umjesto toga, aktivisti su nonšalantno ušli do objekta najvišeg stupnja sigurnosti, obavili što su imali i pobjegli, a da ih apsolutno nitko ne detektira. Barem ako je suditi prema odgovorima naših službi koji se, tradicionalno, šamaraju prebacivanjem odgovornosti.

Greenpeace je tako Hrvatskoj umjesto edukacije o ekologiji dao besplatnu lekciju o sigurnosti. A pomorskoj policiji i lučkoj kapetaniji koji ih nisu zatekli, ostavili su čak i fotografije kao dokaz. Dovoljno da i Horatio Caine stavi sunčane naočale i zaključi slučaj.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

Aktivisti Greenpeacea išarali LNG terminal na Krku, a stigli gumenjacima s moćnim vanbrodskim motorima!