Najstariji brod HRM-a ove godine slavi 50 godina službe

Foto: MORH

Brod u sastavu Obalne straže BŠ-72 Andrija Mohorovičić ove godine obilježava 50. obljetnicu. Riječ je o najstarijem i najduljem brodu u sastavu Hrvatske ratne mornarice, čije zadaće su se mijenjale kroz njegov dugi radni vijek. 

“Andrija Mohorovičić” sagrađen je kao školski brod 1971. u poljskom brodogradilištu Stocznia Północna nakon čega je dopremljen u splitsku luku ”Lora“. Brod je prvotno bio namijenjen za hidrografska istraživanja, služeći kao ploveći laboratorij Državnog hidrografskog instituta. U sastavu Obalne straže Republike Hrvatske je od 2008. Dugačak je 73,3 metra, širok 10,8 metara, gaza 3,9 metara. Postiže brzinu od 17 čvorova, a prema ustroju ima 37 članova posade.

Pola stoljeća star brod danas služi kao školski brod kadetima i mlađim časnicima i dočasnicima za obuku na moru, koristi se za nadzor ZERP-a, a namijenjen je i potrebama spašavanja i traganja na moru, kao i evakuaciji stanovništva s otoka.

– S ostalim tijelima na moru, Lučkom kapetanijom, Ministarstvom unutarnjih poslova, ribarskim inspektorima i Carinom zaduženi smo za nadzor ribarstva – od sportskog do gospodarskog ribolova. Stoga na brodu imamo obučene ribarske inspektore koji zajedno s drugim nadležnim institucijama kontroliraju brodove na moru. Ako nekog zateknemo u nedopuštenom ribolovu, slijedi kazna – ispričao je za magazin Hrvatski vojnik zapovjednik broda poručnik Dino Mijalić.

Foto: MORH / M. Čobanović

Jedan od licenciranih ribarskih inspektora na brodu je i prvi dočasnik te najdugovječniji član posade stožerni narednik Stipe Bilobrk, koji je u službi na Andriji Mohorovičiću od 2008. godine.

– Obalna straža specifična je postrojba s konkretnim zadaćama na moru koje su dosta zahtjevne. Među ostalim, moja je zadaća na ovom brodu priprema i obuka mladih mornara i dočasnika na brodu. Prije isplovljavanja pripremamo posadu za izvršenje zadaće jer u svakoj situaciji svaki član posade mora znati što treba raditi. Tako imamo grupe za spašavanje, traganje, zbrinjavanje unesrećenih, gašenje požara, pregled sumnjivih plovila, ribarsku inspekciju – ističe prvi dočasnik Bilobrk.

Jedna od najzahtjevnijih zadaća “Andrije Mohorovičića” bilo je sudjelovanje u združenoj humanitarnoj operaciji Europske unije Triton 15 tijekom koje je posada broda u Sredozemnom moru spasila 2500 migranata.

Foto: Morski HR

– Posada ovog broda, kao i posade brodova drugih europskih zemalja, spašavala je ljude koji su dugo vremena boravili bez vode i hrane na otvorenom moru. Bili su u šoku, u jako lošem stanju i u pogibeljnoj situaciji. Akcija je trajala tri mjeseca, a spašavali smo ih po svim vremenskim uvjetima, i danju i noću. Uglavnom smo radili ophodnje južnim dijelom Jonskog mora, a nakon što smo unesrećene prekrcali na naš brod, prevozili smo ih do prihvatnih centara na Siciliji – priča Bilobrk.

Brod je, kaže posada, idealan za more jer djeluje kao sika, a prilikom izvlačenja unesrećenih njime je moguće napraviti sigurnu zavjetrinu.

Poseban dio 50 godina starog broda je njegova strojarnica, koja zauzima veliki dio potpalublja. No bez obzira na starost broda, sustav funkcionira gotovo perfektno, ispričao je pogonski časnik poručnik fregate Mihovil Knezović.

Foto: MORH / M. Čobanović

– Iako je brod dosta star i sustavi su stari, stroj funkcionira besprijekorno. Naravno, manji su kvarovi uvijek mogući, no ovo je školski brod i svaki je sustav vidljiv kako bi se lakše moglo učiti na njemu. Dosad sam služio na raketnim topovnjačama Vukovar i Šibenik, no na ovom je brodu ugodnije raditi. Koliko god se možda čini da je brod velik i kompliciran, sve se nauči s vremenom – zaključuje Knezović.

Pola stoljeća u uspješnim misijama jest razlog za proslavu, no pripadnici HRM-a za to, kažu, nemaju vremena. Osim što ih očekuje sudjelovanje na već tradicionalnoj vojnoj vježbi Harpun, na brodu se  svakodnevno odrađuju zahtjevne vježbe za iduće zadaće.

Jer kako kaže zapovjednik broda Mijalić – pogreške skupo stoje pa posada mora biti spremna za sve izazove.

 

K.B.