Više od pola stoljeća projektirali brodove, a sada idu u likvidaciju

Photo: Facebook

Nakon 73 godine postojanja Brodarski institut Zagreb ide u likvidaciju, objavljeno je na jučerašnjoj sjednici Vlade. Insitucija koja se od 1948. godine bavila projektiranjem brodova i koja je bila pojam brodarskog inženjerstva u ovom dijelu Europe postala je za državu rupa bez dna. 

U nekoliko navrata pokušalo se planom restrukturiranja spasiti Brodarski institut, koji je u međuvremenu prošao i tri stečaja. Institut sada ide u likvidaciju, no ni ona nije besplatna.

Država će, naime, dati 60 milijuna kuna kako bi Brodarski institut pokrio svoje obveze prema vjerovnicima prije likvidacije, a sve kako bi spasila vrijedne nekretnine instituta čija se vrijednost procjenjuje na oko 300 milijuna kuna. Država te nekretnine planira prodati, a kome i za koju namjenu još se ne zna.

Ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Darko Horvat istaknuo je na sjednici Vlade kako su ukupne obveze Brodarskog instituta, čiji je jedini osnivač RH, na dan 30. rujna 2021., iznosile 77 milijuna kuna, od čega obveze čije ispunjenje je osigurano založnim pravom na nekretninama iznose 67,4 milijuna kuna, a one koje nisu osigurane tim pravom 9,6 milijuna kuna. Predvidljive obveze za eventualno zbrinjavanje radnika u slučaju prestanka rada iznose oko tri milijuna kuna.

Brodarski institut osnovan 1948. godine kao znanstveno-istraživačka potpora brodogradnji, a bio je dio vojnog programa bivše Jugoslavije. Od utemeljenja do danas u njemu je izrađeno i ispitano gotovo 1400 modela brodova i 1200 modela propelera. Prije 30 godina postao je trgovačko društvo u vlasništvu države s ciljem da novac zarađuje na tržištu, a ne više iz proračuna.

Posljednjih 20-ak godina Brodarski institut specijalizirao se i za civilnu brodogradnju, projektirajući i gradeći, primjerice, riječni putnički katamaran Millennium Diamond za Olimpijske igre u Londonu 2012. godine. Dobitnik je Zlatne kune za inovacije 2006. godine, Velike nagrade Hrvatskog dizajnerskog društva za najbolji dizajnerski proizvod 2012. godine, te brojnih drugih nagrada i priznanja.

Iako je 40 posto prihoda ostvarivao na inozemnom tržištu, Brodarski institut iz nekog razloga nije preživio, a je li uzrok tome samo propadanje domaće brodograđevne industrije ili su u tome kumovale i velike oči pohlepnih pojedinaca koji su bacili oko na vrijedno zemljište Brodarskog instituta, pokazat će vrijeme.

J.K.