Zamke kod kupovine polovnog broda – Budite oprezni, prijete prijevare!

Foto: Oglasnik

Odlučite li se za kupovinu rabljenog broda u Hrvatskoj i pritom krenete pretraživati ponudu polovnih plovila na domaćim oglasnicima, a pritom nemate prevelikog iskustva u procjeni stvarne vrijednosti broda  – pripazite jer prijete prevaranti. Naime, na domaćim oglasnim stranicama proteklih su se tjedana počeli pojavljivati oglasi koji nude na prodaju vrlo atraktivne brodove po neobično niskim cijenama. Prevaranti koji objavljuju takve oglase imaju vrlo sofisticiran sustav navlačenja lakovjernih kupaca, i navučete li se na njihovu „priču“ koja na prvu zvuči vrlo logično u tren oka ćete ostati bez pozamašne sume novca, a s njom i broda o kojem ste sanjali. Upravo zbog toga nije loše još jednom pozvati na oprez i visoku dozu sumnjičavosti u ovakvim situacijama. Ma koliko vam oglas zvučao primamljivo, a brod koji se nudi  savršen i baš onakav kakav ste tražili, budite oprezni.

Kupovina potpuno novog broda golema je početna investicija koju si malo tko može priuštiti. Osim toga, treba znati da novi brod dolazi sa vrlo malo početne opreme – izuzmemo li one u potpunosti opremljene čija se cijena penje nebu pod oblake! – pa u pravilu, nakon što brod stigne iz brodogradilišta, treba uložiti još nemalu sumu kako bi se plovilo u potpunosti opremilo za plovidbu. Stoga je mnogim nautičarima kupovina polovnog broda, kojega je prijašnji vlasnik najčešće već solidno opremio kroz godine plovidbe, prihvatljivija opcija koju lakše može isfinancirati. U ovom se članku nećemo baviti zamkama kupovine polovne brodice, koja, baš kao i kupovina polovnog automobila, sobom nosi određene rizike. Govorit ćemo o tome kako spriječiti vjerojatnost da u procesu kupovine budete prevareni.

Foto: Oglasnik

„Brod stiže iz Švedske, platite 15.000 eura avansa!“

Krenete li, dakle, u pretraživanje oglasnika u potrazi za svojim „novim“ rabljenim brodom, pa vam u toj pretrazi za oko zapne brodica o kakvoj ste sanjali, a cijena vam se čini više nego povoljna i prihvatljiva, prije negoli se odlučite na kupovinu dobro se raspitajte je li oglašena cijena doista realna. Jer prvi znak za uzbunu upravo je  pretjerano niska cijena. Ovih nam je dana tako na jednom našem oglasniku za oko zapeo oglas atraktivne jedrilice Hanse 400e iz 2007. godine. Brod je, tvrdi se u oglasu, u odličnom stanju, fotografije palube, kokpita i unutrašnjosti to i potvrđuju, plovilo je bogato opremom, nikakva ulaganja nisu potrebna, … jednom riječju savršen brod za nevjerojatno nisku cijenu od svega 29.900 eura. Iznenađeni ovako povoljnom cijenom za relativno novi brod, krenuli smo u istraživanje. Poslali smo upit na objavljeni mail i vrlo brzo, u roku od dva sata, dobili odgovor prodavača koji se predstavio kao Sebastian iz Švedske, vlasnik broda. Kaže kako je nedavno kupio novi brod, ovaj mu više ne treba i zbog toga ga prodaje. Na precizan upit zbog čega je cijena tako niska nije odgovorio, no kazao je kako je brod „u savršenom stanju i pravo je zadovoljstvo njime ploviti“.

Foto: Oglasnik

Nakon što smo u drugom mailu potvrdili da smo zainteresirani za kupovinu i da nam kaže nešto više o brodu i gdje ga možemo razgledati, ubrzo smo dobili i drugi Sebastianov mail u kojem je stajalo:

Brod je u Švedskoj, nije oštećen, u vrlo dobrom je stanju, ukupna cijena sa PDV-om je 33.500 €. Evo kako možemo organizirati prijevoz: Ja ću agenciji prepustiti prodaju broda, oni će se pobrinuti za naplatu i otpremu. Pošiljatelj će vas obavijestiti o detaljima plaćanja i otpreme. Vi ćete im poslati jamstveni depozit (50% cijene), nakon čega će agencija brod transportirati u Hrvatsku. Kada brod stigne na vaše odredište imate na raspolaganju period od pet dana tijekom kojih možete detaljno pregledati i testirati brod. Ako kojim slučajem brod ne ispuni vaša očekivanja možete ga vratiti i bit će vam vraćen ukupan iznos predujma. Ako je vaša odluka pozitivna, možete platiti ostatak i potpisati prodajne papire, a agencija će novac proslijediti meni. Nadam se da razumijete proceduru i ako se slažete možemo započeti slanjem vašeg imena i adrese kako bismo započeli proces dostave.

I sve zvuči vrlo logično. Osim podatka da se od nas očekuje da na neviđeno uplatimo iznos od oko 15.000 eura kako bi brod krenuo u Hrvatsku.

Foto: Oglasnik

Oglas s našim „savršenim“ brodom misteriozno je nestao

Na sreću, u Europi i svijetu postoje  brojne web stranice specijalizirane za prodaju plovila na kojima lako možete pretragom po proizvođaču, modelu, tipu, starosti i opremi broda provjeriti je li cijena istaknuta u oglasu koji vas zanima realna ili nije. Evo nekih od tih stranica:  

Youboat.com 

Yachtworld.com 

Boat24.com 

Yachtall.com 

Approvedboats.com

Ubacili smo u pretraživač jedne od tih stranica podatke o „našem“ Hanseu i vrlo brzo otkrili da se identičan brod (identična oprema i fotografije!) prodaje u Španjolskoj, ali za realnu cijenu od 125.000 dolara, odnosno oko 109.000 eura. Drugim riječima, osoba koja se predstavila kao Sebastian iz Švedske „posudila“ je identitet broda čija je prodaja oglašena u Španjolskoj i isticanjem niske cijene, više nego tri puta manje od realne, putem oglasnika u Hrvatskoj pokušao je pronaći naivnog kupca koji će se „upecati“ na njegovu udicu. Suvišno je i kazati da  bi eventualni kupac ostao i bez svojih 15.000 eura i bez broda koji je toliko želio. Na naš ponovljeni mail u kojem smo skrenuli pažnju na nerealno nisku cijenu i pritom u mail ubacili i link na oglas za prodaju Hansea 400e u Španjolskoj, nismo dobili nikakav odgovor. Ali je zato oglas u roku od samo nekoliko minuta skinut sa stranica oglasnika.

Foto: Oglasnik / Screenshot

Sličnim je oglasom u istom oglasniku objavljena i prodaja prekrasnog Hallberg-Rassyja 46 iz 1995. godine za svega 35.000 eura. Valja znati da jedrilice švedskog brodogradilišta Hallberg-Rassy spadaju u sam vrh kvalitete brodova, namijenjene su pravim nautičkim znalcima i cijena im kroz godine, upravo zbog vrhunske izrade i visoke sigurnosti i kvalitete, vrlo sporo pada. Kratkom smo pretragom došli do podatka da se identičan brod te starosti u Italiji prodaje za iznos od čak 260.000 eura. Javili smo se i na taj oglas, pa iako je mail adresa koja je bila istaknuta u oglasniku bila različita od one za već spomenuti Hanse 400e, u kratkom smo roku dobili identičan odgovor od istog „Sebastiana iz Švedske“. I taj je oglas vrlo brzo nestrao sa stranica oglasnika. Potom nam je za oko zapeo i Elan Impression 384 iz  2008. godine po vrlo primamljivoj cijeni – svega 28.000 eura. I opet je pretraga po nautičkim web stranicama otkrila da se brodovi toga tipa i iste starosti po Europi prodaju u prosjeku za oko 100.000 eura. Ovaj je oglas u trenutku dok pišemo ovaj tekst još uvijek aktivan na drugom oglasniku i to OVDJE

Ne plaćajte ništa dok osobno ne pregledate brod!

Svi spomenuti slučajevi nose dobru pouku:  niti jedan oglas koji pronađete ne uzimajte zdravo za gotovo, ma koliko vam se ponuda činila primamljivom, a prilika dobrom. Posebno to vrijedi za nautičare koji nisu toliko iskusni u procjeni stvarne vrijednosti plovila. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju otvorila su nam se vrata velikog nautičkog tržišta na kojem je puno lakše pronaći polovno plovilo po povoljnoj cieni, pa mnogi Hrvati koriste tu mogućnost pa svoj „novi“ polovni brod odluče potražiti u Italiji, Francuskoj, Grčkoj, Španjolskoj ili čak Njemačkoj i skandinavskim zemljama. No takve mogućnost u sebi kriju i brojne zamke. Pripazite dobro prilikom takvih kupovina i neka vam najvažnije pravilo bude: ne plaćam ništa dok osobno ne pregledam brod! I neka vam ne bude teško sjesti na avion, vlak ili u automobil i zaputiti se u marinu u kojoj se nalazi brod koji vas zanima. Jer ukupni trošak puta biti će sigurno daleko manji od gubitka koji ćete pretrpjeti plaćajući „mačka u vreći“.

M.B.

PROČITAJTE JOŠ:

ODLUČILI STE KUPITI BROD? Evo nekoliko savjeta kako taj proces učiniti bezbolnim

Što je pametnije/isplativije; kupnja ili najam plovila?

Kupnja broda i ostale patnje