Održani Dani hrvatskog pomorstva i unutarnje plovidbe 2021.

Foto: Ivan Dabo Đono

NOVALJA – U Novalji na otoku Pagu u ponedjeljak su, na sam dan proslave Sv. Nikole, održani Dani hrvatskog pomorstva i unutarnje plovidbe. Proslava dana zaštitnika svih pomoraca i brodaraca, sv. Nikole, koju Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture tradicionalno organizira svake godine, i ove je godine započela polaganjem vijenaca u more.

U novaljskom je zaljevu, u čast svim preminulim pomorcima i brodarcima, vijenac u more položio državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver, u pratnji izaslanika predsjednika Hrvatskoga sabora, zastupnika Rade Šimičevića, ravnatelja Uprave sigurnosti plovidbe, kap. Siniše Orlića te župana Ličko-senjske županije Ernesta Petryja i gradonačelnika Grada Novalje Ivana Dabe.

Program je nastavljen u Kulturnom centru Gozdenica gdje je državni tajnik Bilaver svečano otvorio središnju Konferenciju o pomorstvu i unutarnjoj plovidbi.

– U godini koja je na zalasku, poduzeli smo niz mjera kako bi iskazali vrijednost koju pomorstvo i unutarnja plovidba imaju za hrvatsko društvo te iznašli nova i kvalitetna rješenja za napredak i razvoj konkurentnosti u ovim granama gospodarstva – rekao je uvodno Josip Bilaver i u tom kontekstu spomenuo dodjelu dvije značajne koncesije – za izgradnju i gospodarsko korištenje luke posebne namjene – luke nautičkog turizma Porto Baroš te koncesiju u svrhu izgradnje i gospodarskog korištenja plaže Žnjan.

Foto: Ivan Dabo Đono

Spomenuo je kako je Hrvatska i ove godine zadržala status hrvatske zastave na “bijelim listama” Pariškog memoranduma o nadzoru države luke, kao i status izvrsnosti na listi Obalne straže SAD-a.

– Ovim se potvrđuje kontinuirano unapređenje sustava ciljanog inspekcijskog i tehničkog nadzora primjene najviših međunarodnih, europskih i nacionalnih standarda sigurnosti na hrvatskim pomorskim objektima – istaknuo je državni tajnik te dodao kako je sigurnost na moru, prevencija pomorskih nesreća i razvoj kulture sigurnosti plovidbe jedan od prioriteta. Pojasnio je također kako je ovu godinu obilježilo značajno povećanje akcija, ali i spašenih osoba i plovnih objekata u odnosu na prethodnu godinu (536 akcija u kojima je spašena 691 osoba i 130 plovnih objekata) te kako će se ulaganjem u izgradnju i modernizaciju SAR flote u narednom periodu osigurati učinkovito djelovanje na cijelom području unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora.

Državni tajnik Bilaver istaknuo je i usvajanje novog Programa sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine, kao važan doprinos kojim se želi motivirati mlade za izbor pomorskih zanimanja, pomoći im pri završetku obrazovnog procesa, a sredstva koja su osigurana u tu svrhu iznose nešto više od 9,1 milijun kuna.

Foto: MPPI

Državni tajnik Bilaver osvrnuo se i na program državnih potpora te na reformu u kontekstu zakonodavnog okvira, a o kojoj je bilo više riječi i u samoj panel raspravi koja je uslijedila.

Na Konferenciji su predstavljeni prioriteti Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, kao i novog Operativnog programa 2021. – 2027., koji će biti temelj za korištenje bespovratnih europskih sredstava. Upravo se iz tih izvora značajna sredstva planiraju uložiti u pomorske projekte te infrastrukturne projekte na riječnim plovnim putevima.

Foto: MPPI

U okviru konferencije održane su i dvije panel rasprave, prva na kojoj je bilo govora o reformi pomorstva koja će se provesti kroz novi zakonodavni okvir te druga, gdje se raspravljalo o položaju brodarstva u novim uvjetima. Spomenuto je kako su u Saborskoj proceduri dva zakona iz područja pomorstva, Zakon o obalnom linijskom pomorskom prometu i Zakon o lukama i unutarnjoj plovidbi, a pred osnivanjem je radna skupina za izradu Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, koji bi tijekom idućeg godine trebao biti u postupku donošenja. U kontekstu brodarstva, nezaobilazna je bila tema ekologizacije i digitalizacije, a zaključeno je i kako će jedan od glavnih ciljeva u sljedećem razdoblju svakako biti jačanje brodarstva te zaštita statusa hrvatskih pomoraca kroz povećanje njihove konkurentnosti na domaćem i stranom tržištu.

Kao i svake godine, u okviru proslave Dana hrvatskog pomorstva i unutarnje plovidbe, bit će dodijeljene nagrade i priznanja, osobama i organizacijama koje su dale poseban doprinos razvoju pomorstva i unutarnje plovidbe u Hrvatskoj.

D.G.