U primjeni novog Zakona o turističkim zajednicama, Ministarstvo turizma se odlučilo na neočekivan potez – u prvim danima 2022. godine moraju se raspisati novi natječaji za izbor svih 300-tinjak direktora turističkih zajednica u zemlji, uključujući i direktora Hrvatske turističke zajednice, piše Poslovni dnevnik.

Nakon što sami sebi daju otkaz, na novi natječaj ako žele idu svi direktori redom. Usto, novim direktorima značajno se mijenja radni status. Umjesto ugovora na neodređeno koje svi sada imaju, sada će se sklapati ugovori na određeno, na 4 godine trajanja mandata.

To su neki od detalja koji stoje u tumačenju dijela Zakona koji je na snazi od početka prošle godine, odnosno onog njegovog dijela koji regulira rad direktora TZ-a. Dokument s tumačenjem prošlog petka od Ministarstva turizma dobile su sve turističke zajednice.

Ovakvu proceduru nisu očekivali. Ovo je tumačenje stoga unijelo pomutnju u sustavu turističkih zajednica, a neke od njih već su angažirale odvjetnike zbog povrede radnog prava. Naši sugovornici smatraju ovaj potez Ministarstva štetnim.

Spornim drže i nove kriterije za zapošljavanje novih direktora TZ-a, koje se predlažu u novom Pravilniku koji je do jučer bio u javnoj raspravi, a ključna novost je da će direktori moći biti osobe bez iskustva rada u turizmu.

U Ministarstvu turizma u ovome ne vide ništa sporno niti novo, jer će navedenim promjenama sve turističke zajednice uskladiti svoje djelovanje sa Zakonom, kao što su dosad trebale uskladiti i svoje akte te ustrojstvo.

I sugovornici Poslovnog dnevnika iz turističke industrije ne vide velik problem. Ako je zakon propisao da se uvode mandati, što je dobar alat za kontrolu kvalitete i rezultate rada, to se nekako treba i primijeniti, a najpoštenije je i najizvedivije da svi u proces idu odjednom, kažu.

Ipak, nisu sigurni je li spretno izveden dio koji zadire u radna prava, te kako će posao raditi ljudi bez iskustva u turizmu.

– U tumačenju Zakona vezanom uz izbor direktora TZ-a, što smo dobili u zadnji čas nakon puno mjeseci čekanja, niz je nelogičnosti. Smatramo da imamo osnove u prvom redu za odgodu primjene Zakona, a radimo i na izmjenama provedbe koja krši niz radnih prava.

Ovo što se radi svakako nije reorganizacija sustava TZ-a, već urušavanje kvalitete i dodatna politizacija. Uvijeti za zapošljavanje sada to olakšavaju.

U riziku smo da ostanemo bez najboljih ljudi u sustavu, koji će ili biti zamijenjeni ili neće imati motiv javiti se na natječaj za zapošljavanje na određeno – kažu sugovornici iz sustava TZ-a.

Novi Zakon o turističkim zajednicama donesen je u svibnju 2019. godine, s početkom primjene od 1. siječnja 2020., dok se odredba o uvođenju četverogodišnjih mandata za direktore treba uvesti s 1. siječnja 2022. godine.

No, Zakon ne razrađuje proceduru, te nigdje ne stoji kada bi se trebali provesti natječaji za reizbor. Članak 22. Zakona kaže tek da direktora turističke zajednice imenuje turističko vijeće na vrijeme od četiri godine, navodi ovlasti direktora, uključujući i to da direktor raspisuje javni natječaj za radna mjesta u turističkoj zajednici.

– S obzirom na to da odredba članka 22., koja govori da direktora turističke zajednice imenuje turističko vijeće na vrijeme od četiri godine, stupa na snagu 1. siječnja 2022. godine, ispunjeni su zakonski uvjeti za raspisivanje natječaja za izbor direktora turističkih zajednica. Očekuje se od svih turističkih zajednica da postupe u skladu s odredbama Zakona – pojašnjavaju iz Ministarstva. Napominju da dosadašnji direktori turističkih ureda nisu imali mandat pa im on ne može niti isteći.

Također pojašnjavaju da stupanjem na snagu Zakona prestaje postojati radno mjesto direktora turističkog ureda za koje nije bio propisan mandat, što znači da je potrebno raspisati natječaj za sve direktore.

Što nakon izbora?

Onaj tko opet bude izabran dobiva ugovor na određeno, a onom tko ne bude izabran ponudit će se drugo radno mjesto u uredu. Ako mjesta nema ili ne bude ponuđeno, opcija je i otkaz. Iz Ministarstva pojašnjavaju kako je radni odnos direktora reguliran Zakonom o radu, a za primjenu je odgovoran poslodavac, u ovom slučaju turističke zajednice.

Kako doznaje Poslovni dnevnik, u ovom procesu za sadašnje direktore će se primijenjivati institut Otkaza s ponudom izmijenjenog ugovora iz članka 115. ZOR-a. Kako se tamo navodi, odredbe Zakona koje se odnose na otkaz primjenjuju se i na slučaj kada poslodavac otkaže ugovor i istodobno predloži radniku sklapanje ugovora o radu pod izmijenjenim uvjetima.

No, prema članku 107., poslodavac može otkazati ugovor o radu ako za to ima opravdani razlog, a u to spada i otkaz u slučaju da prestane potreba za obavljanjem određenog posla zbog gospodarskih, tehničkih ili organizacijskih razloga (poslovno uvjetovani otkaz).

Takav scenarij realan je za male turističke zajednice, gdje neće biti ni mjesta ni budžeta za još jednog zaposlenog. Tko će biti novi direktori TZ-a? Pravilnik o posebnim uvjetima koje moraju ispunjavati zaposleni u TZ-ima, prema mišljenju ljudi iz sustava ide prema degradaciji struke.

Osim toga da nitko ne mora imati iskustva u turizmu, uz formalno obrazovanje kriteriji su znanje jednog stranog jezika (za regionalne direktore i HTZ poznavanje još jednog) te poznavanje rada na računalu. To su danas osnove pismenosti a ne posebne vještine, kažu naši sugovornici, kojima je nepojmljivo da na tako važne pozicije mogu doći ljudi koji nemaju veze s turizmom.

U Ministarstvu tvrde da posebni uvjeti za zapošljavanje direktora u turističkim zajednicama nisu ublaženi.

Njihovo je pojašnjenje da osobe koje nemaju radno iskustvo na poslovima u turizmu moraju imati više radnog iskustva, te svakako trebaju priložiti i prijedlog četverogodišnjeg programa rada TZ, za razliku od važećeg pravilnika u kojem se traži plan samo za narednu kalendarsku godinu.

Marija Crnjak