Do 2035. Arktik bi mogao ostati bez leda, a najveću korist od toga imat će Rusija i Kina

Foto: Pixabay/Ilustracija

Dok klimatolozi strepe zbog sve intenzivnijeg topljenja leda na Arktiku, Rusija i Kina planiraju proširenje svoje brodske infrastrukture jer sve je izglednije da bi arktička brodska ruta mogla postati nova žila kucavica svjetskog pomorskog prometa.

Vjetar u leđa tom planu bio je prošlogodišnji incident u Sueskom kanalu, kada je zbog nasukavanja najvećeg kontejnerskog broda na svijetu, ovaj pomorski prolaz bio izvan funkcije nekoliko dana.

– Mnogi ruski dužnosnici odmah su počeli širiti priču da su arktički morski putevi potencijalno mnogo korisniji za izbjegavanje uskih grla i sličnih incidenata koji su se događali i koji bi se mogli ponoviti u Panamskom ili Sueskom kanalu – izjavio je Marc Lanteigne, izvanredni profesor političkih znanosti na Arktičkom sveučilištu u Norveškoj, prenosi CNBC.

Reagirali su i Kinezi, koji tvrde da bi korištenje Sjevernog morskog puta smanjilo vrijeme dostave za gotovo 20 dana u odnosu na vrijeme koje se sada troši na putovanje kroz Sueski kanal.

Iako je arktički put još uvijek nesiguran, znanstvenici predviđaju da bi on do 2035. godine u ljetnom periodu mogao biti potpuno plovan, zahvaljujući klimatskim promjenama i intenzivnom topljenju leda.

Za razliku od većine logističkih kompanija, koje bi ova vijest mogla obradovati, njoj se ne vesele i domorodačke zajednice.

– Ideja da se njime može putovati na uglađen i relativno siguran način, jer nema leda, vrlo je zastrašujuća – kazala je za CNBC međunarodna predsjedateljica Inuitskog cirkumpolarnog vijeća Dalee Sambo Dorough.

Međutim, dva najveća svjetska brodara, MSC i Maersk, ne namjeravaju slati svoje brodove preko arktičke rute. Iz MSC-a tvrde da ne žele dodatno degradirati okoliš te da je Arktik i dalje nepredvidljiv. Zagovornici plovidbe arktičkim vodama, pak, tvrde da bi se globalni ekološki uvjeti mogli poboljšati, upravo zbog kraćeg tranzita i manjeg ispuštanja ugljičnog dioksida u okoliš.

J.K.