POMORSKA ŠKOLA SPLIT Projekt Građanska znanost: Mjerenje i promatranje mora

Foto: PŠ Split

SPLIT – Uz odobrenje Lučke uprave i Lučke kapetanije Gradske luke Split tijekom siječnja 2022. godine tim učenika prvog i drugog razreda ribarsko-nautičkog smjera Pomorske škole Split započeo je s mjerenjem temperature mora u splitskoj luci. Škola je sudionik projekta Građanska znanost: mjerenje i promatranje mora. Partneri u projektu su: IRIM – Croatian Makers (nosilac projekta), WWF AdriaThe European Wergeland Centre, HGSS. Financijskom donacijom (podvodnim dronovima) projekt je podržao i Mate Rimac.

U projektu učenici Pomorske škole Split koriste podvodni robot marke Gladius Mini S s mogućnošću dubokog zarona, a HD snimanjem i robotskom rukom istražuju morsko obalno okruženje na više mikrolokacija u Gradskoj luci Split te zapažaju i bilježe promjene s vremenom. Upravo je to ono što će raditi kao budući znanstvenici.

Foto: PŠ Split

Na ovaj način učenici dodatno razvijaju digitalnu pismenost i pripremaju se za zanimanja budućnosti u znanosti i tehnologiji. Treba istaknuti da je Pomorska škola u Splitu  jedina srednja škola u Republici Hrvatskoj koja kroz četverogodišnji program obrazuje učenike za zanimanje ribarsko-nautički tehničar. Većina učenika školovanje nastavlja na srodnim fakultetima (Sveučilišni odjel za studije mora, Pomorski fakultet…).

Foto: PŠ Split

Osim višemjesečnog periodičnog prikupljanja vrijednih podataka na stalnoj lokaciji lukobrana splitske luke (mjerenja temperatura mora na 0.3, 5 i 10 m dva puta mjesečno), što je zadatak projekta, dodatnim sporadičnim mjerenjima temperature mora na mikrolokacijama u luci (Matejuška, istočna i zapadna obala) učenici su u prilici analizirati i donosit vlastite zaključke po pitanjima raspodjele površinske temperature mora (na 0.3m) i temperatura u stupcu mora u lučkom bazenu. Navedena bazna mjerenja prezentiraju na stranici s kartom projekta. kako bi se podaci globalno mogli koristiti za buduće projekte i analize, a dodatnim mjerenjem i istraživanjem podmorja rade i vlastitu bazu podataka u okviru svoje struke. Dio fotografija podmorja također prilažu interaktivnoj karti.

Upravo kroz brojne  zarone, vlastite fotografije i video zapise učenici proučavaju morsku floru i faunu splitske luke, dokumentiraju promjene u okolišu i istražuju različite utjecaje na morska staništa. Putem mikrolokacija ciljano uspoređuju morsko dno te nastoje uočiti područje najvećeg zagađenja vidljivim otpadom i uočiti razloge za isto. Na najzagađenijoj će lokaciji  napraviti ekološku akciju čišćenja morskog dna putem robotske ruke drona.

Foto: PŠ Split

U suradnji s Lučkom kapetanijom u pripremi je i istraživanje s broda kako bi učenici mogli imati jedinstvenu bazu podataka za luku u cijelosti, a za potrebe svog naprednijeg istraživanja. Na ovaj način ujediniti će i praksu iz nautičke skupine predmeta. Zanimljivo je da učenici dio snimljenih materijala koriste i za objave na Instagram stranici svog smjera zdravomore_ u cilju razvijanja ljubavi i osjećaja odgovornosti prema moru i podmorju. 

Foto: PŠ Split

Mentorice u projektu profesorice su ribarsko-nautičke skupine predmeta (Dafne Vlahović i Marijana De Marchi) te Geografije (Hana Stupalo).

U suradnji s Prirodoslovnim muzejom u Splitu po završetku projekta učenici će imati izuzetnu čast da u muzejskim prostorima javnosti prezentiraju jedinstvenu edukativnu fotoizložbu morske flore i faune splitske luke. Zanimljivo će biti vidjeti i stupanj zagađenja u njoj.  

Foto: PŠ Split

D.G.