Crna Gora ukinula povlasticu vlasnicima luksuznih jahti da koriste jeftinije gorivo

Foto: BBS / Ilustracija

Državni proračun Crne Gore od 2018. godine do danas izgubio je oko 59 milijuna eura zbog nenaplaćenih trošarina i PDV-a na prodaju goriva za jahte i brodove. Od te svote, prema procjeni, oko 40 milijuna odnosi se samo jahte.

To su su podaci Ministarstva financija koje je ukinulo dosadašnju povlasticu vlasnicima luksuznih jahti da koriste jeftinije gorivo kada uđu u Crnu Goru. Pravilnik kojim je resor ministra Aleksandra Damjanovića uredio to pitanje stupio je na snagu u subotu, pišu Vijesti, a prenosi Poslovni Dnevnik.

Usklađivanje s Unijom

“Manji dio izgubljenih prihoda odnosio se na opskrbu plovila koja se koriste u komercijalne, industrijske i vojne svrhe, a koja će i dalje moći ostvarivati to pravo”, rečeno je iz Ministarstva financija.

Od 2018. zaključno sa svibnjem ove godine prodano je 103,9 milijuna litara goriva za jahte, brodove i ostala plovila u lukama i marinama. Vrijednost goriva bez ostalih davanja je bila 47,7 milijuna eura, dok su nenaplaćena (oproštena) davanja za trošarine bila 40,97 milijuna eura, a za PDV 18,6 milijuna.

Damjanović je rekao da su ministarstvo i vlada zbog poremećaja na tržištu naftnih derivata donijeli odluku da se ukinu trošarine na gorivo za jahte.

– Podsjetit ću i da je Europska komisija više puta tražila da se propisi koji uređuju to pitanje usklade s propisima EK. Jasni su motivi i argumenti ljudi u jahting industriji, ali očekujemo njihovo razumijevanje za ukupnu situaciju u Crnoj Gori, posebno za činjenicu da jeftinije gorivo u odnosu na sve ostalo ne može biti jedini motiv za dolazak jahti u Crnu Goru – objasnio je Damjanović.

Kako je dodao, ne treba zaboraviti druge pogodnosti koje je država dala za razvoj jahting industrije, a to je 7 posto PDV-a na vezove u marinama i oslobađanje od PDV-a na usluge hrane i pića za potrebe jahti.

Iz ministarstva su ukazali da je mogućnost koju je osiguravao Pravilnik o posebnim mjerama carinskog nadzora i carinskom postupku za robe koje se koriste za opskrbu prijevoznih sredstava u međunarodnom prometu, po kojoj su plovila za rekreaciju koristila jeftinije gorivo, često zloupotrebljavana.

“Primijećeni su slučajevi opskrbe gorivom i brzog napuštanja carinskog područja”, istaknuli su iz ministarstva, dodajući da je pravni osnov za izmjene pravilnika u članu 49. Carinskog zakona

EK je ocijenila da je opskrba plovnih objekata koji se koriste za privatne svrhe na način propisan članom 6. tog pravilnika suprotan s regulativom i praksom država članica EU.

Pad dobiti naftnih kompanija

– U izvještajima EK isticana je potreba usklađivanja carinskih propisa u ovom dijelu s pravnim stečevinama EU koje dopuštaju da se bez plaćanja trošarina, PDV-a i carine gorivom opskrbljuju samo plovila koji prevoze putnike uz naknadu, odnosno ona koja obavljaju komercijalne i industrijske djelatnosti – rekli su iz ministarstva.

Kao rizike zbog ukidanja te povlastice naveli su izostanak jahti kojima je jedini motiv za dolazak bila opskrba gorivom, gubitak prihoda na vezovima u lukama koje plaćaju jahte, manja dobit nacionalnih naftnih kompanija i niži porezni prihod po osnovu poreza na dobit.

D.G.