Znanstvenici otkrili drevnog morskog psa kako pliva na zaista čudnom mjestu

Foto: Wikimedia

Posljednje što su biolozi očekivali pronaći u ugodnom Karipskom moru, drevni je grenlandski morski pas (Somniosus microcephalus), stvorenje poznato po tome što živi daleko, u ledenom Arktiku.

Ipak, znanstvenici su, dok su označavali tigraste morske pse uz obalu Belizea, uhvatili grenlandskog morskog psa (ili potencijalnog hibrida grenlandskog morskog psa), vrstu koja stoljećima živi u dubokom moru Arktika.

- Iznenada smo ispod površine vode vidjeli vrlo sporo pokretno, tromo stvorenje - rekao je za Mashable, Devanshi Kasana, biolog u laboratoriju za ekologiju i očuvanje predatora Međunarodnog sveučilišta Florida. Opažanje je nedavno objavljeno u znanstvenom časopisu Marine Biology. Isprva su znanstvenici mislili da bi to mogao biti morski pas šestoškrgaš, dominantan i fascinantan grabežljivac dubokih mora. No fotografirali su rijetko viđenu životinju i potvrdili da se radi o grenlandskom morskom psu.

Grenlandski morski psi pripadaju obitelji morskih pasa starih oko 100 milijuna godina

Postojali su kad su dinosauri dominirali planetom. Morski psi većinu svog života provode u mraku, tisućama stopa pod vodom, gdje sporo rastu, sporo se kreću i sporo stare. Dolje u dubokom moru, gdje su hranjive tvari rijetke, sporo kretanje radi očuvanja energije, važna je prilagodba. Grenlandski morski psi očito su dobro prilagođeni ovim dubinama: žive više od dva i pol stoljeća, a možda i znatno više. Oni su najdugovječniji kralješnjaci na Zemlji.

Što grenlandski morski pas radi na Karibima?
Uočavanje grenlandskog morskog psa u blizini koraljnog grebena kod Belizea svakako je bilo neočekivano iznenađenje. Ali nije nezamislivo.

Poznato je da ova relativno malo poznata vrsta uspijeva u dubokim morima na Arktiku i oko njega. Potencijalno bi zapravo mogli živjeti i u drugim dubokim oceanskim regijama, kažu biolozi. To uključuje i Karibe. Nakon što su postavili konop na zaštićenom atolu Glover’s Reef u Belizeu dok su pratili i istraživali morske pse, biolozi su se vratili sljedećeg dana i otkrili da se njihov konop pomaknuo nekoliko milja dalje od koraljnog grebena, u more duboko oko 600 metara.

Tad su ugledali neobičnog morskog psa. "Izgledao je jako, jako staro", čudio se Hector Daniel Martinez, jedan od znanstvenika koji je uočio morskog psa i koautor studije.

Padina s obližnjeg grebena spušta se do dubine od oko 2895 metara. To je krajnje hladno, mračno carstvo, idealno za grenlandskog morskog psa.

Poznato je da su duboka mora premalo istražena i nedovoljno shvaćena. Ovo otkriće naglašava samo to, da to što nismo vidjeli ovakve fenomene ne znači da se oni ne događaju. - Znamo tako malo o dubokom oceanu da gotovo svatko tko detaljnije istražuje, može pronaći nešto novo - rekao je Alan Leonardi, direktor Ureda za istraživanje oceana Nacionalne uprave za oceane i atmosferu.

I.G.