Blomberg: "Iza ugovora od 1,5 milijarde dolara s Brodosplitom je tvrtka s desetak zaposlenih"

Brodogradilište Brodosplit prošlog je tjedna objavilo da je s tvrtkom Storylines sklopilo ugovor vrijedan čak 1,5 milijardi dolara. Kako se radi o impresivnom iznosu u trenutku kad se brodogradilište nalazi u predstečajnom postupku, BloombergAdria pokušao je doznati nešto više o naručiocu koji, čini se, dolazi u pravom trenutku za brodogradilište.

Kompanija Storylines posluje iz ureda u Miamiju koji je otvorila početkom prošle godine. Osnivači su joj Alister Punton i Shannon Lee i ima desetak zaposlenih. Sudeći po informacijama dostupnim na internetu, cijeli projekt se u raznim oblicima javlja već desetak godina. Prvotna ideja bila je obnavljati stare brodove i pretvarati ih u rezidencijalne.

Portalu Cruise Industry News osnivač Punton, kojeg su opisali kao “australskog poduzetnika” s desetgodišnjim iskustvom u nekretninama, je u jesen 2018. godine objašnjavao da “nakon što (stariji brodovi) promijene nekoliko vlasnika, oni idu u rezalište. Neki od njih su dobri za još 10, 20 ili 30 godina; sigurno nešto možemo napraviti s njima”, kazao je.

Prema tadašnjim planovima, kompanija je namjeravala ulagati 40-ak milijuna dolara u obnovu broda kojom bi u tri ili četiri mjeseca srezala kapacitet za četvrtinu. Zakup stambenih jedinica počeo bi s cijenom od 125 tisuća dolara pa prema najskupljima koje bi stajale 1,4 milijuna.

U međuvremenu je ideja modificirana u izgradnju novog broda. Forbes je godinu dana kasnije objavio članak u kojem je Punton tvrdio kako će se novi brod graditi u kineskom brodogradilištu i da će zaploviti 2023. Tada se planiralo 627 stambenih jedinica. Još je onda planirano da glavni pogon broda bude ukapljeni prirodni plin (LNG), piše BloombergAdria.

Pandemija koronavirusa SARS-CoV-2 očito je poremetila planove, kao što je ozbiljno naštetila i cijeloj kruzerskoj industriji, te se informacija da će Brodosplit graditi brod za Storylines pojavila u ožujku prošle godine. Suosnivač Shannon Lee tada je izjavio da im je suradnja s Brodosplitom “omogućila ostvariti osnivačke principe i ciljeve održivosti budući da njihovo područje ekspertize uključuje proizvodnju pogonskih strojeva na LNG”.

Potpisivanje ugovora je konačno objavljeno ovih dana. Brodu će ime biti MV Narrative, bit će duljine 232 metra i imati tonažu od 62 tisuće. Isplovljavanje se očekuje 2025. godine. Brod će imati 547 rezidencijalnih jedinica koje će klijenti moći kupovati ili zakupljivati.

Veličine apartmana kreću se od 20-ak pa do 200-tinjak metara kvadratnih, odnosno, tipski će biti svega, od garsonijera do dvoetažnih apartmana. Na stranicama Storylinesa se daju dvije mogućnosti: jedna je 24-godišnji zakup za koji cijene za najmanje apartmane kreću od 600-tinjak tisuća dolara, dok je istim prostorima, ako se kupe za cijeli životni vijek broda, najniža cijena milijun dolara. Najskuplji prostori mogu se dobiti za osam milijuna dolara. Stanari će morati plaćati i godišnje troškove, ovisno o veličini apartmana, od 60-ak tisuća dolara naviše.

Uz blizu 550 stambenih jedinica s najkonzervativnijim izračunima i najnižim cijenama (600 tisuća dolara za 24-godišnji najam i 60 tisuća dolara godišnjeg održavanja) prihodi se mogu procijeniti na barem 1,12 milijardi dolara. Ugovorena cijena od milijardu i pol dolara daje dojam da bi cijeli projekt mogao biti profitabilan i izvediv, ali je pitanje kako točno izgleda cijela financijska konstrukcija.

Punton je još prije nekoliko godina rekao da već primaju početne depozite za apartmane, a nije poznato koliko je tada skupljeno i kako su se ti depoziti u međuvremenu tretirali. NY Post je početkom ove godine citirao Puntona s tvrdnjom da je većina stambenih jedinica već prodana, što bi u teoriji trebalo značiti da problema s financiranjem izgradnje ne bi smjelo biti. Podaci dostupni na internetskim stranicama Storylinesa pokazuju da je 176 od 547 apartmana još dostupno. No poznato je da takvi podaci kad se radi o klasičnim nekretninama znaju biti upitne pouzdanosti.

Sama ideja o rezidencijalnom kruzeru nije pretjerana novost. Već i uobičajeni operateri kruzera ponekad dio kapaciteta daju u dulji najam, obično do godinu dana, za one koji vole takav stil života.

Kruzer pod imenom The World s isključivo rezidencijalnim jedinicama plovi svjetskim morima već 20 godina. Štoviše, brod će 2023. godine posjetiti nekoliko hrvatskih destinacija, poput Hvara, Dubrovnika, Šibenika, Visa i Korčule, a u idućih nekoliko tjedana usidrit će se i u crnogorskom Kotoru.

Karlo Vajdić

PROČITAJTE JOŠ:

FOTO/VIDEO Brodosplit potpisao ugovor za gradnju prvog luksuznog plovećeg grada na moru | | Morski HR
U utorak su privatni brodograditelj stambenih brodova Storylines i hrvatsko brodogradilište Brodosplit objavili planove za izgradnju, kako ih nazivaju, prvog ekološki osviještenog stambenog broda na