CATAMARAN LINE Država im dala dozvole da zaposle Filipince, pa ih prijavila jer ne znaju hrvatski

ZADAR/PULA – Sindikat pomoraca Hrvatske je u petak, 11. listopada Agenciji za obalni linijski pomorski promet prijavio prisutnost stranih članova posade na brodovu pod hrvatskom zastavom. I doista, na brodovima koji prometuju između hrvatskih luka, ne bi smjeli raditi stranci koji se ne služe dobro hrvatskim jezikom, potvrđuju nam iz iste agencije. No koncesionar Catamaran line, na čijem su brodu radila dva Filipinca, šalje nam dokumente koji potvrđuju da im je cijeli niz institucija najprije dao potrebne dozvole, da bi onda po prijavi ista Država zabranila njihov rad.

„S obzirom na to da prema trenutno važećim propisima RH nije dozvoljen ukrcaj non-EU državljana na brodove pod hrvatskom zastavom, Sindikat pomoraca je tražio da nadležna lučka kapetanija istraži kako i temeljem kojeg propisa su ti članovi posade ukrcani. Naime, u petak, 11. listopada 2019. u cca 13:30 sati u Zadru je pristao HSC Bišovo koncesionara Catamaran line gdje su na vezu i kod iskrcaja putnika primijećeni strani članovi posade“, priopćio je Sindikat pomoraca Hrvatske.

“Sve je lijepo dok se nešto ne dogodi”

Ravnateljica Agencije za obalni linijski promet Paola Vidović, odmah je reagirala:

– Dobila sam prijavu Sindikata i uputila nadležnom ministarstvu zahtjev da se ispita situacija. Mislim da su ti strani radnici i prije uočeni, a sad smo to dobili i formalno.

Poslala sam pomoćniku ministra mora u Upravi sigurnosti plovidbe, gospodinu Siniši Orliću da ispitaju slučaj, radi li se o kršenju propisa, prvenstveno Zakona o prijevozu u obalnom linijskom pomorskom prometu. Naime, svi članovi posade broda moraju biti državljani RH ili druge članice Europskog gospodarskog prostora. Naši pomorci moraju potpisati Ugovor o radu, moraju se služiti hrvatskim jezikom u skladu o pomorskoj kabotaži (prijevoz putnika, tereta i vozila između luka u RH).

Svi članovi posade zaduženi za poslove sigurnosti putnika moraju razumjeti i davati naredbe i upute na hrvatskom jeziku i služiti se latiničkim pismom. Tim pomorcima su dokumenti o sigurnosti na brodu na hrvatskom jeziku. Ako se nešto dogodi, morate imati čovjeka na brodu koji mora jasno znati reći „napustite brod, idite na ovaj ili onaj izlaz“. Katamarani su zatvorene limenke i ovo je vrlo važno. Sve je lijepo dok se nešto ne dogodi – jasna je Vidović.

Filipinci su dobili uredne matrikule, dozvole i dopusnice

Podsjetimo, tvrtka Catamaran line u čiji brod prometuje na relaciji Zadar – Pula, već je kažnjena oduzimanjem linije Šibenik – Kaprije. Razgovarali smo stoga s voditeljem sigurnosti tvrtke Catamaran Line, Igorom Lučićem koji nam pak priča nešto drugačiju priču. Filipinski pomorci su naime, dobili sve uredne dozvole kako bi mogli raditi u Hrvatskoj.

– Mi imamo konstantno problem s radnom snagom. Većina pomoraca pokušava ići za većim plaćama, a one se dobivaju na stranim kompanijama. Vrlo ograničen broj ljudi rade ovdje na tzv. slobodnom tržištu rada. Mi smo imali problema s ukrcajem i radi toga smo se u konzultaciji s Državom upustili u avanturu traženja radne snage vani, a filipinski pomorci su, što god tko pričao, dokazana radna snaga. Ne znam kako je to bilo prije 30 ili 70 godina, ali danas će vam se većina upravitelja brodova pohvaliti njihovim radom.

Početkom sezone, dok smo ishodili sve papire od nadležnih tijela RH, prošlo je cijelo ljeto. Dva Filipinca su došla krajem rujna. Dobili su uredne hrvatske matrikule, radne i ostale dozvole od MUP-a,  dopusnice i sve smo radili u suradnji s Ministarstvom uprave i Ministarsvom mora. U nadležnosti Lučke kapetanije oni su i ukrcani.

Nekoliko ljudi je konzultirano u nadležnim institucijama, pustili u proces i završili ga, e sad su nas oni prijavili i sve što su nam rekli je „izvinite“, ali iznivit će se oni na novčaniku. Mi ćemo platiti cijenu za sve ovo. Moramo ih najprije iskrcati, pa ćemo krenuti u postupak – kaže Lučić.

Na pitanje o obvezi komunikacije posade s putnicima na hrvatskom jeziku, koju spominje Agencija za obalni linijski promet, odgovara:

– Agenciju neću komentirati. Komentirat ćemo ih na sudu. Tužili smo ih zbog neotesanog oduzimanja neke linije. Unutar posade službeni jezik je engleski.  Imamo tri člana posade koji su Hrvati. Upravljačka struktura je apsiolutno Hrvatska i kormilar je Hrvat. Zar mislite da bi se upustili u ovu igru a da nismo dobili uredne dokumente? – zaključuje Lučić.

PROČITAJTE JOŠ:

Katamaran Bišovo sa sto putnika dva sata plutao ispred Silbe, doznali smo što se dogodilo
Od danas novi brodar iz Šibenika za Žirje i Kaprije

D.G.