Djelatnici Lučke kapetanije odbili raditi bez pisanog naloga - Dan poslije, Uprava u Ministarstvu mora proslavljeni brod Šibenik poslala u raspremu
ŠIBENIK - Problemi Lučkih kapetanija množe se i metu pod tepih već godinama. Javno svjedočimo nabavci novih plovila i nakon primopredaja, rezanja vrpci i slikanja ministara i šefova uprava iz Zagreba, gase se reflektori, a započinju problemi koje Morski HR istražuje već mjesecima. Ljudima unutar sustava je prekipjelo i deseci zaposlenih u sustavu odlučili su izići javno sa svojim pričama. Ovo je druga u nizu...
Nakon 20 godina plovidbe i doslovno tisuća uspješnih plovidbi, brod Šibenik je povučen iz plovidbe
Naredbu koju je morao iznijeti Lučki kapetan Ivan Paušić imamo u posjedu. Iz Šibenika nam pojašnjavaju da se uklanja ispravan brod s posadom, a brodica nije i neće tako brzo biti sposobna za plovidbu.
Posada iz Šibenika smatra da je brod Šibenik nakon 20 godina besprijekorne plovidbe i tisuću prijevoza saniteta te stotina spasilačkih akcija stavljen bez ikakvog razloga u raspremu.
- Zbog nove brodice za hitnu medicinsku pomoć, za koju se još ne zna kako će ploviti, tko će uopće na njoj ploviti, uklonjen je brod koji ima sve svjedodžbe i ima kompletnu posadu - kažu nam u Šibeniku.
- Šibenik je uhodan za sve prilike i neprilike na moru i otocima, a svjedoci smo njihovih uspješnih akcija proteklih godina, zbog čega je posada nominirana za Plavu Vrpcu Vjesnika, a brod je u posjedu iste zbog besprijekorne akcije spašavanja jedrilice nasred Jadrana 2003. godine. Također, što još više čudi, sama uprava dala je brodu Šibenik nagradu za zaista rizičnu akciju spašavanja nasred Jadrana prije dvije godine. Sjetimo se akcije gdje je pomoćnom brodicom spašena posada jedrilice Zlarin kod Žirja odnosno Rasoha, a ključnu ulogu pomoćnom brodicom je imao upravitelj stroja Ivan Šupe i mornar Marino Kero - podsjećaju, te dodaju kako se tu radilo o čistom riskiranju života dok se nisu spasili svi članovi posada a o čemu je pisao Morski HR (članak pročitajte niže u poveznici).
"Zašto Uprava sigurnosti plovidbe ide protiv vlastitog Pravilnika?"
- Zašto bi posada Šibenika uopće išla na nove brodice, jer je obećano da će se jednim djelatnikom zamijeniti članovi posade koji su na godišnjem odmoru a koji uskoro dolaze na posao. Za isti također postoji zapis. Uz to članovi posada brodova u Lučkim Kapetanijama imaju rješenja, gdje piše da rade na brodu. Sami natječaji glase "RAD NA BRODU" gdje je posada dužna boraviti 24 sata dnevno - pojašnjavaju nam i pitaju se: "Zašto uprava ide protiv pravilnika koji je sama donijela?"
Za isplovljavanje nam je potrebno skoro sat vremena! Što je sa 'zlatnim satom'?"
- Jedna od izjava ravnatelja Uprave Sigurnosti Prometa je da će se svi brodovi vezati, kako bi se posade iskoristile za brodice. U slučaju Šibenika, samo isplovljenje brodice je upitno, jer brodica je vezana u D-marin Mandalina a posada treba dolaziti iz ureda u Šibeniku. Na poziv hitne službe, djelatnik odjela prometa mora zatvoriti ured, otići pješke do vozila koje je parkirano na gradskom parkingu Draga te se uputiti u dva i po kilometra udaljenu Mandalinu. Uz to mora prijeći pružni prijelaz uz rizik da rampa bude spuštena. Onda mora ići okolnim putem. Nitko ne može garantirati da se neće neki sudar ispriječiti ispred vozila djelatnika, koji žuri na hitnu intervenciju. Što je sa zlatnim satom za koji su se te brodice izgradile? Dolaskom na brodicu, potrebno je 15 minuta za pokrenuti istu ali, ni onda se ne može krenuti jer je drugi član posade pasivno dežuran, odnosno kući je dežuran na telefonu i on može biti bilo gdje. Dakle, zaključak se nameće sam od sebe, a to je, da ove brodice u ovom trenutku nisu spremne i sposobne spašavati živote a za isplovljenje je potrebno skoro sat vremena!
Brodica u Dubrovniku 10-ak puta nije isplovila zbog nedostatka posade!
Upravo je Morski HR poslao upit zašto je policija isplovila na trajekt Marko Polo izvršiti Medico prijevoz. Morski HR je dobio informaciju da brodica u, primjerice, Dubrovniku nije desetak puta do sada isplovila zbog nedostatka posade, a nadležni te Kapetanije izmišljaju kvarove, da bi prikrili kako nije osigurana posada za iste!
- Uostalom, do sada nije poznato da je izašao jedan javni natječaj za posade brodica - kaže nam jedan od izvora iz lučkih kapetanija s kojima smo razgovarali.
Brodice za traganje i spašavanje nemaju ni pomoćnu brodicu koja se pokazala ključnom u spašavanju ljudi!
- No sad stvari svakako postaju jasnije i država odnosno Ministarstvo mora, koji je u čudnom ugovoru s Ministarstvom zdravstva pokrenuo ovaj projekt, te povukao sredstva iz EU-fondova, nije osigurao da te brodice zaista i plove te spašavaju živote. Što se tiče dijela gdje ove brodice trebaju sudjelovati u traganju i spašavanju, iste nemaju pomoćnu brodicu koju m/b Šibenik ima a koja se pokazala ključna pri većini akcija spašavanja, nasukavanja, prekrcaja s tonućih brodica, jedrilica itd. - pojašnjava nam pak jedan od cijenjenih autoriteta u krugovima Lučkih kapetanija koji iza sebe ima na više desetaka akcija traganja i spašavanja.
Brod Šibenik sa svojom ukrcanom posadom do sad je imao oko 150 hitnih sanitetskih prijevoza i desetak USPJEŠNIH SAR akcija (traganje i spašavanje) godišnje a nekad i više od navedenog broja. Nakon poziva, isplovio bi za desetak minuta a u 99% slučaja je stigao na Gat Krka prije medicinskog tima te iako sporiji od brodice, stizao na vrijeme spasiti život. Nije zgorega spomenuti da je na Šibeniku i skoro počeo život jer je i prevozio trudnicu na porođaj koja je počela rađati u brodu ali je na vrijeme preuzeo tim hitne pomoći. U proteklih 20 godina od kada je brod Šibenik izgrađen, nijednom nije, dok je bio operativan sa posadom, zakazao.
Nagrađeni strojar za spašavanje života uzeo bolovanje, drugi dao otkaz!
Doznali smo i da posada sveukupno do sad ima desetak dana bolovanja a neki nisu nikad bili na bolovanju u proteklih 20 godina rada.
No nakon što su dobili informaciju da neće više raditi na brodu Šibenik, jedan strojar je dao otkaz i otišao iz Lučke kapetanije, a drugi je otvorio bolovanje.
Ovaj drugi, prvi je od mnogih koji je odlučio sa svojim imenom i prezimenom izići u javnost i reći što misli o cjelokupnoj situaciji:
- Problem je nastao što su nas oni iz Uprave sigurnosti plovidbe, kako ste napisali u prethodnom tekstu, pokušali ukrcati ilegalno s broda Šibenik na novu brodicu - kazuje nam Ivan Šupe iz Šibenika.
Naime, problem je u tome što se brodovima smatraju plovila preko 15 metara i brodovi moraju imati stalnu posadu. Radi uštede, nova plovila za hitnu medicinsku pomoć, koje koristi sad Lučka kapetanija, imaju 14.99 metara i ne moraju imati stalnu posadu! Podsjetimo, da bi riješili djelomično problem posada brodica koje nisu rješavane posljednje tri godine, posegnulo se za članovima posada brodova Lučke Kapetanije. Članove posade koji su ukrcani preko plana rada, željelo se usmeno ukrcavati na brodice. Posade brodova su u Šibeniku, a i većina u ostalim kapetanijama, energično su odbili kršiti Pomorski zakonik.
- Nije stvar niti same plaće. Ja sam naime 16 godina na marljivo radio ovaj posao i vi ste pisali o tome, iako ja nikad nagradu u ruke nisam primio, da me moje Ministarstvo nagradilo za spašavanje života. To recimo nije bio moj posao, a mornar je imao malo dijete i bilo ga je strah. Ja sam uletio i nisam nimalo razmišljao. Ja navigajem cijeli svoj život i radim odgovorno, ali i odgovaram za svoj posao, ali i za svoj i živote drugih. Ne mogu raditi tako da ću sve dovesti u rizik - pojašnjava nam. Podsjetimo, zapovjednik stroja Ivan Šupe je pokazao iznimnu hrabrost i na vlastitu inicijativu ugrozio svoj da bi spasio živote posade jahte Lady MM 2000. godine, o čemu detaljnije pročitajte OVDJE. Ministarstvo mora nas je doista izvijestilo da su svi nagrađeni, a on tri godine kasnije tvrdi da nikakvu nagradu nije primio. Ponavlja: "nisam je ni tražio, jer ne radim ovaj posao za to!".
- Koliko je operativnih ljudi ostalo na moru? Premalo nas je! Sad su nas stjerali dodatno u kut tom obavijesti da ćemo raditi na novim brodicama po usmenoj naredbi. Dakle ja sam po ugovoru zaposlen na brodu Šibenik koji je sad. A tko mi garantira da će mi nakon usmene, uslijediti pismena naredba za rad na drugom plovilu? Pa da se meni tu nešto dogodi na moru tijekom događaja, osiguranje bi me pokopalo, jer, ponavljam, ja sam zaposlen na brodu Šibenik. Oni su mislili da se nitko na to neće buniti. Zanimljivo je da je dan nakon što smo odbili raditi po usmenom nalogu, Uprava sigurnosti plovidbe odlučila brod Šibenik staviti u raspremu - pojašnjava Šupe.
Više o raspremi brodova možete pročitati OVDJE.
- Ako su brod na kojem radimo namjeravali staviti u raspremu, trebali su najprije odraditi svu papirologiju za to, onda su nam samo trebali dati nova rješenja o radnim mjestima, pa bi bilo sve u redu, iako šteta broda koji je doista dobar i ispravan. Brod Šibenik je do sad bio na redovnom remontu i u škveru, ali u raspremi nije nikad, od kad ja pamtim. Garantiram vam da je brod Šibenik potpuno ispravan - kazuje nam Šupe.
- Oni su pošto-poto htjeli nas s broda koji mora imati posadu zbiti na brodicu koja ne mora imati dežurne ljude na plovilu. Ja sam na brodu Šibenik bio strojar, a kako nove brodice ne trebaju strojare, ja bi bio tamo mornar, a ja za to nisam ni osposobljen, a taj brod nema ni ogradu, a ja sam čovjek sa ozbiljnijim zdravstvenim problemima. Moj kolega kad je vidio što se zbiva, dao je otkaz. Ja sam uzeo bolovanje, jer imam već dulje vrijeme zdravstvenih problema, a ne mogu sam raditi, jer radim u najstresnijim uvjetima cijelo ljeto, a oni nisu u stanju naći zamjenu! Svatko može položiti za upravitelja brodice u jedan dan. Ali, vjerujte mi, nije ovim brodovima lako upravljati, to treba znati voziti i noću, u najgorim mogućim uvjetima. Vi zato morate imati stručne i iskusne ljude na koje se možete osloniti. Dakle mi ne kukamo zato jer ne želimo raditi, nego javno progovaramo jer smo i mi kao posada i plovila, kao i oni koje spašavamo ozbiljno ugroženi - kaže Šupe.
"U javnost sam izišao radi istine!"
Na pitanje, zašto je odlučio izići u javnost, odgovara:
- Samo radi istine! Sad će oni mene proganjati jer ne smijemo preskakati ingerencije, davati izjave i slično. Ali di je tu sloboda govora? Ja naime branim svoje radno mjesto i sigurnost onih koje spašavamo na moru - zaključuje Šupe.
Rješenje svi vide u izmjeni zakonodavnog okvira koji će ljude na terenu, tj. one koji izlažu svoje da bi spašavali tuđe živote, u pogledu pojma "javni službenik", ipak razlikovati od onih zaposlenih u uredima. Takvim bi izmjenama Vlada omogućila da se tim ljudima omoguće bolji uvjeti i veće plaće, kako do iduće turističke sezone ne bi ostali bez našeg strateškog resursa - posada koje spašavaju živote na obali i otocima. Dijela Hrvatske koji godišnje u proračun upumpa najviše proračunskog novca!
U međuvremenu, razgovarali smo i s ravnateljem Uprave sigurnosti plovidbe, Sinišom Orlićem koji je razgovarao s nama o ovom problemu, a intervju možete pročitati OVDJE.
Nakon prvog teksta o pobuni u lučkim kapetanijama, javilo nam se još nekoliko djelatnika iz više Lučkih kapetanija od sjevera do juga Jadrana. Do jedan od njih ima potrebu progovoriti o ozbiljnim sigurnosnim problemima za koje optužuju svoju upravu. Zbog ozbiljnosti ovog problema, ali i opsežnosti teme, tekstove ćemo objavljivati u nastavcima.
Hvala svima na razumijevanju i pozivamo sve djelatnike Lučkih kapetanija da nam se jave na jedan od sljedećih kontakata: 01 551 35 12, e-mail: info@morski.hr ili gasparjurica@morski.hr
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ: