Država diže kredit za dovršetak skupocjenog broda za transport automobila, a kupca će naći naknadno
RIJEKA – Zaključkom o načinu raspolaganja i završetku novogradnje 514 Vlada je na jučerašnjoj sjednici potvrdila namjeru da će vlastitim sredstvima, odnosno zaduženjem kod Hrvatske banke za obnovu i razvoj (HBOR) završiti ovaj brod za prijevoz automobila u riječkom 3. Maju te ga kao gotov proizvod prodati na tržištu; piše Novi List.
Ovime je ujedno stavljena “točka na i” na dosadašnje razgovore koji su se vodili sa zainteresiranim kupcem, norveškom kompanijom Siem koja je bila i izvorni naručitelj ovog broda.
– Ponuda koja je zaprimljena nije odražavala stvarnu tržišnu cijenu. Sukladno zaprimljenim i, od strane Hrvatske brodogradnje – Jadranbrod izrađenim tržišnim analizama, očekuje se potencijal povećanja prodajne cijene za 5 do 10 milijuna eura od ponuđene, iščitava se u obrazloženju Vladinog zaključka razlog zašto su u Banskim dvorima i resornim ministarstvima odlučili ne ići dalje s Norvežanima već u državnom aranžmanu završiti brod u 3. Maju. Ovime se, istaknuo je premijer Andrej Plenković, nastavlja kontinuitet Vladinih aktivnosti s ciljem revitalizacije poslovanja hrvatskih brodogradilišta, posebice 3. Maju.
Aktivnosti na ishodovanju kreditne linije kod HBOR-a obavit će Ministarstvo financija. Sve dosadašnje kalkulacije vezane uz završetak ovog broda, kapaciteta prijevoza 7.000 automobila, ukazuju da će za završetak novogradnje 514 biti potrebno uložiti još oko 20 milijuna eura. Kao što je poznato, ovaj je car-carrier u najvećem stupnju gotovosti od sva tri koja je Vlada odlučila da će završiti u riječkom brodogradilištu s argumentom umanjenja štete za državni proračun nastale krahom Uljanik grupe. Prema omjeru onog što je još potrebno uložiti i cijene koja se može dobiti za ovaj brod, novogradnja 514 trebala bi se pokazati kao najisplativiji posao od sva tri broda, još i više pokažu li se točne projekcije HB-Jadranbroda da bi se, u trenutku kad bude završen, mogla postići 5 do čak 10 milijuna eura veća cijena od one koju su nudili iz Siema.
Kao vremenski okvir potreban za završetak ove novogradnje spominjalo se osam mjeseci od potpisivanja ugovora.
Prema nekim neslužbenim najavama i projekcijama koje stižu iz 3. Maja, ugovor će najvjerojatnije biti potpisan u ožujku, navodi Novi List. Takva su barem očekivanja slijedom dogovorenog terminskog plana prema kojem bi se kroz idućih desetak dana do dva tjedna između Ministarstva gospodarstva i 3. Maju trebao usuglasiti tekst ugovora, koji onda opet mora proći Vladu. Naravno, pritom ostaje vidjeti kojom će brzinom Ministarstvo financija finiširati kreditnu liniju za završetak ovog broda.
Novogradnja za prijevoz automobila bila je dio stečajne mase Uljanika i upravo se to pokazalo kao prepreka planovima trećemajaca slijedom kojih je ovaj brod trebao biti prvi koji će se završiti. Iz prodaje ovog broda bio je plan da se vrati glavnina kredita koji je 3. Maj, u ukupnom iznosu od 150 milijuna kuna. Međutim, ovo formalnopravno pitanje statusa i vlasništva, bez obzira na to što je brod građen u 3. Maju gdje se i nalazi cijelo ovo proteklo vrijeme, iskompliciralo se i oduljilo jer je sve trebalo »provući« kroz odredbe stečajnog zakona. Nakon što je brod procijenjen da, u stanju u kojem jest, vrijedi 284 milijuna kuna i oglasio se na prodaju, dogodila se pandemija i odgoda stečajnih dražbi.
Hrvatska brodogradnja-Jadranbrod i u ovom će slučaju imati zaduženje da prati gotovost te namjensku potrošnju sredstava za završetak ovog broda. Kao i kod prethodna dva broda za koje su potpisani ugovori, od kojih je jedan lani u rujnu isporučen kanadskoj brodarskoj kompaniji Algoma, dok se na tankeru »Santiago« još uvijek radi punom parom kako bi brod bio isporučen u ugovornom roku, u srpnju ove godine, HB-Jadranbrod morat će prethodno odobriti svaku pojedinu isplatu, bilo da je riječ o opremi, materijalu ili uslugama te o svemu na mjesečnoj bazi slati izvješća u tri ministarstva – gospodarstva, državne imovine i financija.
Sve dosadašnje kalkulacije vezane uz završetak ovog broda, kapaciteta prijevoza 7.000 automobila, ukazuju da će za završetak novogradnje 514 biti potrebno uložiti još oko 20 milijuna eura, piše Novi list.
Orjana Antešić