EU donosi hitne mjere za oporavak ribarskog sektora zbog posljedica rata u Ukrajini

BRUXELLES – Rat u Ukrajini i njegove posljedice na globalnu ekonomiju nisu zaobišle niti ribarski sektor. Kako bi utjecaj ove krize bio što blaži, Europska unija kreće u izmjenu Uredbe o Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo. Imenovani su i posebni izvjestitelji, a jedan od njih je i hrvatski zastupnik Fred Matić.

Zastupnik Predrag Fred Matić je imenovan izvjestiteljem Socijalista i demokrata u Europskom parlamentu za izmjenu Uredbe o Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo, a bit će zadužen za definiranje posebnih pravno-obvezujućih mjera za ublažavanje posljedica vojne agresije Rusije na Ukrajinu.

Foto: Predrag Fred Matić/EP

Prvenstveno se to odnosi na subvencije ribarima, uzgajivačima u akvakulturi i prerađivačima ribljih proizvoda.

Ribari su u dugovima čim upale motor broda

– Situacija s kojom se trenutno suočavamo prelijeva se na leđa onih koji su kolateralna šteta geopolitičke krize za koju ne snose nikakvu odgovornost. Moj email je pun poruka ljudi koji su zabrinuti zbog cijena goriva, a koji jednostavno ne mogu ići u ribolov jer čim upale motor, u dugovima su. Moramo djelovati odmah, s hitnim, konkretnim i koordiniranim akcijskim planom kako bismo pomogli ljudima koji ovise o ribarskom sektoru – napominje Matić.

Rat u Ukrajini ima trodimenzionalni utjecaj – na hranu, energiju i financije – i odgovoran je za zabrinjavajuće velik utjecaj na europsko gospodarstvo koje se još nije oporavilo od posljedica pandemije. Vojna agresija Rusije na Ukrajinu dosad je imala ogroman utjecaj na sve u sektoru ribarstva i akvakulture u Europi.

Zbog prekida trgovinskih tokova proizvoda ključnih za sektor ribarstva i akvakulture iz ratom zahvaćenih područja te ugrožavanja lanca opskrbe, naglo su se povećale cijene energenata, sirovina pa i poljoprivrednih proizvoda.

– Nastojat ću da predložene kompenzacijske mjere budu proporcionalne gubitku kojeg snose naši ribari, prvenstveno zbog ogromnog rasta cijena goriva, ali i zbog porasta troškova u preradi i proizvodnji ribljih proizvoda. Cilj mi je zaštititi one čija egzistencija ovisi o ribarstvu, tu ima puno naših ljudi iz Hrvatske. Ne možemo dozvoliti da se samo velikim kompanijama isplaćuju naknade i pomoći, a da se pritom ne pomogne primjerice ribaru iz Vela Luke i njegovoj obitelji. Nemojmo zaboraviti da Hrvatska ovisi o turizmu, a to znači o svim našim ljudima koji opskrbljuju taj sektor – ističe hrvatski eurozastupnik.

Financijske kompenzacije za proizvođače i prerađivače

Trenutačna kriza već sada ozbiljno utječe na opskrbu Europe žitaricama, biljnim uljima i bijelom ribom iz Ukrajine i Rusije, što će dovesti do znatnog povećanja cijena hrane za ribe, ali i nestašice ključnih sirovina.

Veliki dio ribara u Hrvatskoj prestao je obavljati ribolov zbog smanjene profitabilnosti i nemogućnosti kompenzacije povećane cijene plavog dizela. Kombinirani učinak tog povećanja troškova i nestašice osjetan je i u sektoru uzgoja i prerade morskih organizama.

Foto: MP

– Cijene plavog dizela prelaze 1 euro po litri u mnogim zemljama EU-a, dok je, prema predstavnicima
iz ribarskog sektora, poslovanje plovila u EU-u isplativo samo ako košta do 60 centi po litri. Mnogi su ribari vezali svoje čamce u lukama i kao posljedica toga vrlo brzo može doći do nedostatka svježe ribe na tržištu. Stoga će se mjere kompenzacije provesti žurno, a pogođeni dionici će moći tražiti obeštećenje retroaktivno, od početka rata – 24. veljače 2022. pa sve do kraja godine – zaključuje Matić.

Izmjenom Uredbe omogućit će se financijska kompenzacija proizvođačima koji skladište ribarske
proizvode kao i svima u ribarskom sektoru, uključujući prerađivače, koji su izgubili svoj prihod i imali
dodatne troškove nastale zbog poremećaja tržišta.

K.B.