Gašpar za HRT: "Adenski zaljev daleko je opasniji nego prije, ovi napadi su prijetnja globalnoj ekonomiji, ali i piratima"
Plovidba Crvenim morem postaje sve pogibeljnija za teretne brodove i pomorce bez obzira na to pod kojom zastavom plove - svi oni meta su hutističkih raketnih i torpednih napada. Koliko je opasno ondje ploviti i koliko je hrvatskih pomoraca na tom području za HTV-ov Studio 4 govorio je Jurica Gašpar, urednik portala Morski HR.
- Dosad je bila uglavnom opasnost od pirata u Adenskom zaljevu, kazao je Jurica Gašpar i dodao da je najuži dio Prolaz Bab al-Mandab.
Usko grlo svjetske trgovine tek je nešto šire od udaljenosti između Splita i Brača
- Svi brodovi koji tamo prolaze vidljivi su golim okom. S oko 11 Nm ili 20 km, to je nešto malo više nego od Splita do Milne na Braču, rekao je i naglasio da je sada drugačija situacija jer se pirate, na neki nači moglo eliminirati. Pirate se moglo vidjeti jer su stizali malim brodicama, pa bi vojska iz savezničkih zemalja - kaže Gašpar, na neki način to rješavala. Napominje da je sada problem to što su napadi raketama i da je to bitno teže kontrolirati.
- Te rakete nisu toliko precizne da bi one ciljale određeni dio broda - izjavio je Jurica Gašpar.
Ova situacija ne ide u prilog ni piratima
- S jedne strane prolaza Bab el Mandeb je afrički dio obale kojeg čine Eritreja, Džibuti i Somalija. Tamo imate određena sela iz kojih pirati stižu praktički kao narodni heroji, ako zaplijene nekakav broj i ucjenom uspiju iskamčiti neke novce, a radi se o za njih ogromnim svotama koji su nerijetko u desecima milijuna dolara. Zato su bili spremni riskirati i živote. Tu je jedino Rusija imala rješenje koja je, bez obzira na međunarodne konvencije imala oružanu pratnju i naoružanu posadu, pa čak su neke kompanije unajmljivale nekakve američke kompanije koje su nudile oružanu zaštitu, što je također bilo u sivoj zoni zakona - kaže Gašpar.
- A s druge strane obale je Jemen koji sada čini kontraproduktivnu situaciju i samim piratima, koji ne mogu profitirati, napadajući plovilima i ljudstvom trgovačke brodove, pa su na neki način i pirati trenutno ostali "bez posla".
"Stupanj bilo čije sigurnosti nema veze s nacionalnošću"
Naveo je da se prije nekoliko dana jedan brod iz Australije, na kojem je bilo 13 hrvatskih pomoraca, uglavnom časnika, vratio. Kapetan je procijenio da je nesigurno i oni su se vratili na prvobitno polazište.
- Svaki kapetan, zapovjednik broda, donosi samostalnu odluku - naglasio je Gašpar.
Također, nedavno je omogućeno pomorcima koji se žele iskrcati na tom dijelu u obližnje sigurne luke na arapskom poluotoku, da to i učine, dodao je Gašpar.
I.B.