Gašpar za Slobodnu Europu: "Ne može se dogoditi da odbjegla jahta prođe pola Jadrana, a da se jedan takav brod ne vidi"
BETINA - Hrvatske vlasti provode istragu o okolnostima nestanka 35-metarske jahte "Irina VU" iz marine u Betini na Murteru, pred tri mjeseca.
Luksuzna 35-metarska jahta "Irina VU", model Sunseeker Predator 115, isplovila je, prema navodima internetskim servisima koji satelitski prate kretanje brodova, iz betinske marine 6. listopada 2022. godine u 10.14 sati, a 9. listopada oko podneva bila je u turskoj egejskoj luci Didim.
Od 11. listopada u 8.35 sati njoj se na tim servisima gubi trag.
Javnost i hrvatske vlasti za to su saznali tek tri mjeseca kasnije – ovog vikenda.
To je jedna od pet jahti ruskih oligarha povezanih sa Putinovim režimom, koje su nakon ruske agresije na Ukrajinu u veljači prošle godine blokirane u hrvatskim lukama.
U istragu su, prema ministrovim riječima, uključeni Državno odvjetništvo i Sigurnosno-obavještajna agencija, a zasebnu istragu radio njegovo ministarstvo.
Nije moglo proći neprimijećeno
Poznavatelj ove problematike, urednik specijaliziranog portala Morski HR Jurica Gašpar kaže za Radio Slobodna Europa (RSE) da mu definitivno nije jasno kako je ta jahta mogla "nestati" – od činjenice da u marini postoji videonadzor, do toga da je morala proći pola Jadrana do izlaza u otvorene vode, a da je nitko ne primijeti – ni vojska, ni policija, ni obalna straža.
- Ne može se dogoditi da vi prođete pola Jadrana, a da se jedan takav brod ne vidi. Osim ako ne isključi AIS, onaj identifikacijski uređaj, a onda direktno krši zakon. A i onda bi se vidjela na radarima, a mi imamo najmoderniji radarski sustav za praćenje prometa na moru u ovom dijelu Europe - nabraja Gašpar.
On priznaje kako mu još nije jasno – treba li se ovome čuditi, ili ne treba.
- Duboko sam iznenađen da se tako nešto može dogoditi - riječi su Gašpara.
Skupe stvari treba čuvati
Prema njegovom sudu, sustav nije dorečen, jer ako nešto skupocjeno zaplijenite, morate to i čuvati.
- Ne da kraj njih cijelo vrijeme dežura policajac, ali da se osiguraju kao neka vitalna imovina koju će se sutra prodati ili će se morati garantirati za nju, onda to treba nadzirati... Ne razumijem kako su mislili zaplijeniti neki tako skupi objekt, a ne štititi ga - zaključuje urednik portala Morski HR.
Prema medijskim napisima, iz betinske marine novinarima je rečeno da je jahta najnormalnije otišla – "isplovila sasvim regularno, s urednim nalogom, kapetanom i posadom".
A iz susjednog brodogradilišta istog vlasnika, gdje je brod prethodno bio na suhom vezu, poručili su da "škver (brodogradilište) nije policajac", odnosno kako nije njihovo da nekoga zaustavljaju, već da su to trebale učiniti nadležne državne institucije.
Isti mediji navode kako se prije "nestanka" jahte u toj marini pojavila vrlo slična jahta, možda da kamuflira nestanak ove koja je pod sankcijama.
RSE je kontaktirao betinsku marinu i brodogradilište, ali je rečeno da direktora nema, a da nam njegov privatni broj ne mogu dati.
Pitanja Međuresornoj skupini
RFE je putem Ministarstva vanjskih i europskih poslova uputio upit međuresornoj "Stalnoj skupini za primjenu i praćenje provedbe međunarodnih mjera ograničavanja", koja je nadležna za provođenje sankcija.
Na pitanja hoće li se ili već jest promijenjen režim nadzora nad ostalim blokiranim jahtama, tko je trebao obavljati nadzor blokiranog plovila u Betini, je li utvrđena uloga granične policije te lučke kapetanije Šibenik u ovom slučaju, odgovore do zaključenja ovog teksta nisu dobili.
Enis Zebić
PROČITAJTE JOŠ: