Hoće li do 2050. 30% svjetske flote koristiti pogonske sustave na vjetar?
Prema podacima BV-a, do kraja srpnja 2024. na više od 45 brodova diljem svijeta bilo je instalirano preko 105 pogonskih sustava na vjetar. Ova brojka predstavlja početak šireg prihvaćanja ove tehnologije, s procjenama da bi do 2050. godine do 30% svjetske trgovačke flote moglo koristiti energiju vjetra, piše Safety4Sea.
Bureau Veritas (BV) objavio je detaljno izvješće o tehnologiji pogonskih sustava na vjetar, istražujući ključne trendove i izazove s kojima se suočava pomorska industrija, prenosi Pomorac.hr.
Nitko ne voli sve veće troškove. Tradicionalno gorivo je sve skuplje, a u kombinaciji sa sve strožom regulacijom emisija ugljika "gura" pomorsku industriju prema alternativnim izvorima energije. Izvješće stoga jasno ističe povećanjem cijena goriva i ugljika, vjetropogon postati sve atraktivniji kao održiva opcija za smanjenje troškova operacija i emisija.
Unatoč obećavajućem napretku, izvješće BV-a naglašava brojne prepreke koje usporavaju šire prihvaćanje pogonskih sustava na vjetar. To uključuje regulatorne barijere, tehničke izazove, te nedostatak povjerenja unutar industrije. Ako industrija želi ispuniti ciljeve Međunarodne pomorske organizacije (IMO) o neto nultim emisijama do 2050., ti izazovi moraju se hitno rješavati.
Učinkovitost sustava ovisi o tipu broda
Učinkovitost pogonskih sustava na vjetar varira ovisno o specifičnostima broda, tehnologiji koja se koristi, operativnim uvjetima te rutama plovidbe. BV izvješće ističe da je točno donošenje odluka ključno za uspješnu integraciju ovih sustava, posebno kod brodova s velikim palubnim prostorom poput teretnjaka, tankera i brodova za prijevoz plina. Kod brodova s ograničenim prostorom, poput putničkih i kontejnerskih brodova, izazovi su veći.
Izvješće također ukazuje na tehničke izazove poput težine sustava, mogućeg smanjenja kapaciteta tereta i potrebe za jačanjem strukture broda. Poseban naglasak stavlja se na prilagodbe postojećih brodova, gdje su tehnički i financijski izazovi upravljivi, ali su ključne brige vezane uz sigurnost, stabilnost plovila i udobnost posade.
U budućnosti se očekuje pooštravanje zahtjeva za uštedom goriva, što će povećati važnost korištenja obnovljivih izvora energije, poput vjetra. Primjena pogonskih sustava na vjetar mogla bi igrati ključnu ulogu u ispunjavanju tih zahtjeva, a dugoročna održivost ovisit će o daljnjem razvoju tehnologije i smanjenju troškova.
Zaključno, BV naglašava da unatoč postojećim izazovima, budućnost pogonskih sustava na vjetar u pomorskoj industriji izgleda obećavajuće, s potencijalom za značajne uštede goriva i smanjenje emisija.
J.T.