IMAMO LI U JADRANU PROBLEM? Brod s oružjem za Izrael ostao bez zastave i luke, od jutros protupravno isključio sustav za praćenje?
Drugi dan brod teretni Kathrin njemačke kompanije Concord Shipping koji s lukom upisa portugalskog protektorata Madeira u Atlantskom oceanu, pluta južnim Jadranom bez dozvole ijedne luke za uplovljavanje. Brod s teretom eksploziva za Izrael, što su otkrile lučke vlasti Namibije koja mu je odbila gostoprimstvo, trebao je uploviti u crnogorsku luku Bar, no nakon što su ga crnogorci odbili, krenuo je za Koper. Zapeo je pred hrvatskim teritorijalnim vodama, za čiji ulazak očito nije dobio dozvolu i u koje nikad nije ušao.
M/B Kathrin je manje od sat vremena nakon što je Morski HR objavio članak i poslao upit o slučaju Ministarstvu mora, napustio svoju poziciju uz samu granicu RH, 12 nautičkih milja južno od Lastova i premjestio se 10-ak milja jugoistočno. Brod je i tada bio u gospodarskom pojasu Republike Hrvatske, ali na standardnom međunarodnom plovnom putu.
Protuzakonito isključio AIS?
U četvrtak 3. listopada, iza 23 sata, brod opet mijenja poziciju i prema sustavu za praćenje brodova Automatski Indentifikacijski Sustav (AIS), brod je opet ucrtao rutu prema crnogorskoj luci Bar, no tamo nije stigao, već je njegova zadnja pozicija zabilježena na izlasku iz našeg gospodarskog pojasa, na sredini Jadrana i to točno u graničnom području dva gospodarska pojasa, talijanskom i hrvatskomm, nakon čega mu se gubi trag.
Zanimljivo je i da je ovo posljednja pozicija zabilježena 4. listopada u 6 sati ujutro prema hrvatskom vremenu. Pozicija svakog broda, izuzev onih vojnih, morala bi biti kontinuirano vidljiva i ako je isključio AIS, ovaj broj je to napravio protuzakonito!
Brod trenutno bez zastave?
Nataša Posel iz slovenskog Amnesty Internationala za televiziju N1 otkriva i nešto novo:
- Prema posljednjim informacijama koje imamo, brod je sada, navodno, bez zastave. Portugal je povukao svoju zastavu pod kojom je brod Kathrin plovio nakon što se brod prije par dana deregistrirao u Madeiri. Brod sada nije registriran ni u jednoj zemlji i ne plovi pod ni jednom zastavom i kao takav ne može da uđe u more nijedne zemlje - kazala je Posel.
Što to za ovaj brod znači? Kada plovilo nema zastavu, to može značiti da nije registrirano i stoga nema kontrole nad plovilom, oprema posade možda nije certificirana ili mogu postojati problemi sigurnosti ili zagađenja. Tehnički gledano, ako se takav brod koji nema zastavu zatekne u bilo kojem području teritorijalnog mora ili gospodarskog pojasa neke zemlje, ta država ga prema Međunarodnom pravu mora ima pravo zaplijeniti.
Naime, Konvencija UN-a o pravu mora (UNCLOS) i međunarodno običajno pravo predviđaju da, uz nekoliko značajnih iznimaka, država zastave ima isključivu jurisdikciju nad svojim plovilima na otvorenom moru. Plovila bez državljanstva na otvorenom moru ne uživaju pravnu zaštitu koja se dodjeljuje brodovima koji plove pod zastavom prema međunarodnom pravu. Kao takvi, podliježu izvanteritorijalnoj nadležnosti bilo kojeg tijela na mjestu događaja.
Gdje bi eksploziv mogao ići? Srbija je od UN-a u rujnu već upozoravana na izvoz Izraelu!
Odgovor na ovo pitanje je zasad u fazi nagađanja, jer je sadržaj tereta broda poznat, ali ne i gdje teret putuje u konačnici, nakon što bi pristigao u luku.
Podsjetimo, prema namibijskoj vladi i portugalskom ministru vanjskih poslova, teret motornog broda Kathrin uključuje eksploziv namijenjen Izraelu. Namibijske vlasti odbile su dopustiti brodu da uđe u njihovu glavnu luku (op.a. = Walvis Bay) u kolovozu. Izjave iz ureda slovenskog premijera i portugalskog ministra vanjskih poslova ukazuju na to da brod ide prema Crnoj Gori i slovenskoj luci Kopar, gdje je trebao iskrcati svoj teret. Nejasno je kako će teret stići do Izraela - objavio je.
- Nekoliko je zemalja u posljednje vrijeme optuživano da su isporučivale oružje Izraelu. Jedna od njih je Italija, koja je to radila u manjoj mjeri, a s obzirom da M/B Kathrin ne ide u nijednu od njihovih luka, nema onda logike da uplovljava u crnogorski Bar ili slovenski Kopar - kazao je glavni urednik portala Morski HR za srpski N1, Jurica Gašpar.
- S obzirom da je vlasnik broda njemačka kompanija, nagađanja idu u tom smjeru. Druga od zemalja u koju bi ovakav teret mogao ići je upravo Srbija! Naime, Srbija je unatoč upozorenjima Ujedinjenih naroda, da se prodaja naoružanja Izraelu obustavi zbog mogućih ratnih zločina nad civilima u Gazi, nastavila s izvozom oružja toj zemlji, što je još početkom rujna objavila Balkanska istraživačka mreža (BIRN) u suradnji s izraelskim listom Haaretz. U prethodnom zajedničkom istraživanju novinari mreže BIRN i izraelskog lista identificirali su šest letova u veljači, ožujku i svibnju koji se poklapaju s izvoznim podacima srpske tvrtke za trgovinu naoružanjem, streljivom i vojnom opremom - pojasio je Gašpar.
Hrvatska vlast službeno bez odgovora
Brod je star 14 godina i uz dobro održavanje ne bi trebao imati tehničkih poteškoća, no uz jako jugo, ako mu otkaže pogon, brod je latentna opasnost za hrvatske otoke, na što bi hrvatska vlast trebala svakako obratiti pozornost. Umjesto toga, silentio stampa.
- Pa nemam baš... nisam baš informiran vezano za to, vidim da ste pitali kolegu Božinovića. Dakle, ne znam koje su sve okolnosti, sad... morali bismo imati malo više informacija vezano za taj slučaj, tu situaciju, kako bismo mogli vama i adekvatno dati i zadovoljavajućiu odgovor - odgovorio je novinarima na ovo pitanje ministar vanjskih poslova Gordan Grlić Radman.
- Nažalost, nemam vam informaciju, tako da to je pitanje koje može biti interes. U ovom trenutku mislim da se Ministarstvo mora time bavi i sigurno će vam dati odgovor - odgovorio je novinarima na ovo pitanje ministar unutarnjih poslova Davor Božinović.
No Ministarstvu mora Morski HR je poslao upit prije više od 24 sata i odgovor još nije stigao.
Morski HR
PROČITAJTE JOŠ: