ISTRAŽILI SMO Na otocima radi 71 prometni policajac – Kakvo je stanje sigurnosti na otočnim prometnicama?
Jesu li na otocima ceste u lošijem stanju nego na kontinentu? Osim evidentnog i najvećeg uzroka prometnih nesreća – neprilagođene brzine i alkohola, često možemo čuti da su problemi i u izoliranosti otoka, odnosno slabijoj kontroli tih prometnica, ali i većem broju neregistriranih vozila, upitne tehničke ispravnosti. No je li sve baš tako?
Upite smo poslali u Ministarstvu unutarnjih poslova. Evo što su odgovorili:
Kolika je službena brojka ukupnog broja prometnih policajaca u Republici Hrvatskoj i koliki točan broj policajaca (od toga prometnih koliko) ordinira na otocima?
– U Ministarstvu unutarnjih poslova po teritorijalnom principu ustrojeno je ukupno 178 policijskih postaja za izravno obavljanje policijskih i drugih poslova u 20 policijskih uprava. Od tog broja, 20 je specijaliziranih prometnih postaja u kojima ukupno rade 1583 policijska službenika. Navedene policijske postaje obavljaju poslove nadzora i upravljanja cestovnim prometom – navode iz MUP-a i dodaju:
Dio policijskih postaja je mješovitog tipa
– Osim specijaliziranih postaja prometne policije, jedan je dio policijskih postaja mješovitog tipa te su u njima sistematizirana radna mjesta iz linije rada prometne policije. Dodatno, uz prometnu policiju poslove prometa obavljaju i policijski službenici ostalih linija rada u svim policijskim postajama. Uvažavajući sve do sada navedeno, obavještavamo Vas kako po poslovima nadzora i upravljanja prometom na otocima radi 71 policijski službenik.
Što je Ministarstvo unutarnjih poslova do sad radilo u kontroli neregistriranih vozila kojih su prepuni otoci?
– Postupanje policije odnosno policijskih službenika u slučajevima neregistriranih vozila, propisano je člankom 250. st. 2. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19), u kojem je navedeno da je vlasnik vozila dužan odjaviti vozilo ako ne produži važenje prometne dozvole u roku od 15 dana od dana isteka njenog važenja, a ako postupi suprotno ovoj odredbi, vlasnik će biti kažnjen za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 700,00 kuna. Također, ukoliko je neregistrirano vozilo zatečeno u prometu, policijski ga službenici isključuju iz prometa, dok vozači ili vlasnici tih vozila bivaju kažnjeni.
Na koji način MUP i kojim intenzitetom nadzire promet na otočkim prometnicama?
– Policijski službenici svakodnevno nadziru i upravljaju prometom u skladu s planiranim aktivnostima bez obzira radi li se o otočnom ili kopnenom dijelu teritorija naše države.
Subjektivan osjećaj nesigurnosti otočnih prometnica
Jesu li otočne prometnice među najnesigurnijima u zemlji i jeste li u suradnji s ostalim nadležnim ministarstvima radili na ikakvim projektima vezanim za obnovu tih prometnica prema modernim standardima?
– Otočne prometnice nisu među najnesigurnijima u zemlji. Ne samo da ne odstupaju od ostalih prometnica već možemo reći da se radi o subjektivnom osjećaju upravo zbog manjeg i zatvorenijeg geografskog područja, manjeg broja stanovnika te lakšeg uočavanja prekršaja.
Kao primjer navodimo udio prometnih nesreća na otocima u odnosu na ukupan broj prometnih nesreća u Policijskoj upravi primorsko-goranskoj – iznosi svega oko 16%. Isto tako, na otocima na području PU splitsko-dalmatinske je u 2019. godini smrtno stradala jedna osoba u prometnoj nesreći, dok su evidentirana smanjenja ukupnog broja prometnih nesreća na otocima u odnosu na njihov udio u ukupnom broju prometnih nesreća na području te policijske uprave prošle godine – napominju iz Ministarstva i navode još jedan primjer:
Na Braču 30 posto manje prometnih nesreća
– Tako je na području Policijske postaje Brač evidentirano smanjenje za oko 30% prometnih nesreća u ukupnom broju (2019. ih je evidentirano 35, a 2018. godine 51 prometna nesreća). Na području Policijske postaje Vis ove godine su evidentirane tri prometne nesreće, a 2018. godine četiri prometne nesreće, dok niti ove niti prošle godine nije bilo smrtnih stradavanja u prometu na tom području. Povećanje broja prometnih nesreća za 17% je evidentirano na području Policijske postaje Hvar u odnosu na prošlu godinu. No, za razliku od prošle godine, ove godine niti jedna osoba nije smrtno stradala u prometu na tom području, dok je broj teško ozlijeđenih osoba u prometu manji za više od 50 posto (2019. godine pet osoba, a 2018. godine 11 osoba).
Kada se, uz podatke o prometnim nesrećama i njihovim posljedicama, uzme u obzir veličina područja i prometnica, broj stanovnika navedenih otoka i turista koji tijekom godine, a posebice u vrijeme turističke sezone borave na tim otocima, jasno je da otočne prometnice imaju svojih specifičnosti.
Međutim, smatramo kako ne stoji konstatacija da su te prometnice najnesigurnije.
Naime, temeljem sustavnog praćenja stanja sigurnosti i prikupljenih podataka uočava se pravilnost da na područjima policijskih uprava s gustoćom prometa raste i broj prometnih nesreća, ali su najteže posljedice (poginuli i teško ozlijeđeni) razmjerno blaže nego na područjima rjeđe nastanjenosti i slabije gustoće prometa. Ta je pravilnost povezana s činjenicom da se prometne nesreće s poginulima i teško stradalima u više od pedeset posto slučajeva događaju zbog nepropisne ili neprimjerene brzine, a to se iznadprosječno, u odnosu na gustoću prometa, događa na prometnicama izvan naselja općenito.
Saniranje crnih točaka
– Na kraju obavještavamo kako Ministarstvo unutarnjih poslova zajedno s drugim subjektima, a prvenstveno Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, provodi aktivnosti saniranje opasnih mjesta, tzv. crnih točaka u prometu, kao i obnavljanje te izgradnju drugih prometnih površina, ovisno o pristiglim prijavama na raspisane javne ponude, a sve sukladno aktualnom Nacionalnom programu sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske – stoji u odgovorima na naša pitanja iz Ministarstva unutarnjih poslova.
D.G.