Iznajmljivači malih brodova na Hvaru se žale: “40 godina radimo ilegalno, a sad nas provjerava policija”

HVAR – S pojačanim prometom na moru, slijede i učestalije kontrole. Iako ih je bilo i prethodnih godina, ne možemo se oteti dojmu da su ove godine učestalije. Ili su barem policija i kapetanija prisutniji u medijima s rezultatima svog rada. Naravno, ne sviđa se to svakome; prvenstveno onima zbog kojih su kontrole tu, pa budu s razlogom sankcionirani, ali ima i onih čiji posao zbog trenutno važećih zakonskih okvira pati. To su iznajmljivači malih brodova na Hvaru koji tvrde da njihove brodice koje ne plove brzo, pa samim tim ne ugrožavaju sigurnost pomorskog prometa. Žale se da su nepravedno upali u žrvanj s gliserima i jet skijevima, jer ne smiju nikome brodicu iznajmljivati bez dozvole. A to su upravo radili, potvrđuju nam, ni manje ni više, nego – 40 godina.

– Mi smo iznamljivači malih brodova na Hvaru. Pritom kad mislimo na male brodove, mislimo na malu konjažu motora. Radi se o motorima 5, 6 i 10 konjskih snaga, brodovi koji idu izrazito sporo i ne predstavljaju opasnost na moru kao gliseri i jet skijevi.

Na Hvaru se takvi brodovi iznamljuju preko 40 godina, iznamljuju se uglavnom gostima bez dozvole. Pitanje zašto bez dozvole, pa zato jer zakon u vecini europskih zemalja ne traži dozvolu za tako spore brodice. Pa tako jedna Italija ne traži dozvolu za brodove do 40 konja (smatramo da je to previše). Zatim jedna Grčka i Španjolska, zemlje koje su nam turistički konkurentne, ne traže dozvolu do 30, odnosno 15 konjskih snaga.

Policija i kapetanija, svjesna apsurdnog zakona, godinama je tolerirala iznamljivanje tih brodova uz poneku kaznu, i to ne samo na Hvaru već i drugim mjestima poput Brača, Korčule, Vodica, Brela, Tučepa. Naglašavamo da u tih 40 godina nije bila NITI JEDNA ozbiljna nesreća, što je prema zakonu brojeva skoro pa nemoguće. Sama ta činjenica pokazuje bezopasnost tih brodica – kazuje nam Mate Novak iz uzdruženja obrtnika grada Hvara.

Foto: MPPI

“Podržavamo uvođenje reda, ali apsurd je da pasara ide u isti Pravilnik s jet skijem!”

Prošle godine, povodom nekakvih tuča, koje veze nisu imale s iznamljivačima već ostalim sudionicima morskog prometa, policija je provela strogu kontrolu na moru.

Apsolutno pozdržavamo uvođenje reda, jer smo i mi sami žrtve mnogih nelegalnih iznamljivača. Iznamljivača koji nemaju obrte, ne izdaju račune, nemaju koncesije…

Međutim, u svemu tome velike žrtve smo mi, jer većina naših gostiju nema dozvole, jer dozvole za te male brodice u njihovim državama nisu potrebne.

Iz tog razloga mi smo na zimu, zajedno s udruženjem obrtnika, gradonačelnikom grada Hvara, goapodinom Rikardom Novakom krenuli u inicijativu da se zakon približi zakonima Europe. Europe o kojoj silno slusamo, a jedan običan zakon o brodicama nije ni približan istoj.

U siječnju nas je primio na sastanak gospodin Josip Bilaver, državni tajnik za more i EU fondove. Gospodin Bilaver je obećao da će do 01. svibnja 2022. sve biti rješeno.

Na javnom savjetovanju iz 2. ožujka ove godine, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je objavilo Pravilnik po kojem bi mi mogli iznamljivati brodove do 5 kw (otprilike 7 konja). Mi smo tražili nešto veću konjažu ali smo svejedno bili zadovoljni jer smo dobili dozvolu za makar naše najmanje brodice (pasare).

Postojala je jedna “caka ” u Pravilniku, jer su u istom stavljeni i JET SKIJEVI što smatramo da nije u redu. Male i spore pasare u istoj  kombinaciji s jet skijom, apsurd!!! Mi smatramo i želimo da jet skijevi rade ako je tako u Europi, ali staviti nas u “isti koš” s njima nije nikako korektno. Kada se pravilnik trebao sprovesti u djelo, ministar Butković ga nije htio potpisati. Službeni odgovor, na nijedan od naših 30-ak mailova nismo dobili. Neslužbeno smo doznali da se ministar plaši nesreća jet skija. Pitamo se, zašto jet skijeve nisu maknuli iz Pravilnika, a nama pošteno dali raditi? – pita se Novak.

Foto: Pixabay

Na jesen inicijativa za usklađivanje Zakona s ostalim EU zemljama

– Svjesni smo da za ovo ljeto vjerojatno ništa od cijele priče, ali već u rujnu krećemo s inicijativom za usklađivanje zakona s Europom s kojom se stalno uspoređujemo.

Naglasili bi još jednu stvar, a to je da se dozvola B kategorije dobije na papiru. S dozvolom B kategorije vi možete doslovno jahtu voziti bez ikakve prakse. To je veliki problem, a ne male pasare. Za pasaru se traži dozvola A kategorije, ta dozvola se doslovno dobije odgovorom na jedno pitanje. Te dozvole se mogu dobiti u mjestima koji nemaju ni more, poput Zagreba i Siska.

Mi iznamljivači malih brodova dajemo mali tečaj u luci koji vrijedi duplo više od tih dozvola, a ovo ljeto nismo u mogućnosti raditi. Kada vidimo svaki dan što se događa na moru, tko sve vozi velike brodove, glisere, a mi nismo u mogućnosti raditi s malim pasarama, SRAMOTA.

Mi ne tražimo ništa nelegalno, nezakonito, već samo da se naši zakoni makar približe standardima Europe. Smatramo da se nas mora kontrolirati, ali više u smislu kome dajemo brod, imamo li obrt, izdajemo li račune – zaključuje Mate Novak, predstavnik obrtnika koji se bave iznajmljivanjem plovila, te podsjeća na u mnogim europskim zemljama uopće nije potrebna dozvola za plovidbu manjim brodicama ili su pak ograničenja dosta blaža.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

Policija nadzire pomorski promet na području hvarskog akvatorija
I NAKON HORVATINČIĆA – “HORVATINČIĆ” Ovo je ostalo od jedrilice na koju je nasrnuo mađarski nautičar