JUTROS PLAVA, A SADA SMEĐA UVALA: "Pogledajte što plažama na Jelsi rade turistički kruzeri iz Makarske i Podgore!"
JELSA - Uvala koja je svako jutro plava, jutros je smeđa, tako komentira čitateljica koja je snimila ovo st(r)anje jutros kod Jelse.
- Imamo jako veliki problem onečišćenja mora ispuštanjem fekalnih i drugih otpadnih voda sa izletničkih brodova. Jutros sm zabilježila veliko onečišćenje fekalijama - poručuje.
"Nakon posluživanja ručka, sve bace u more!"
- Obično brodovi ispuštaju fekalije puno dalje od obale, a struje to donesu do kraja. Ono što se događa već godinama kroz ljeto je onečišćenje sa izletničkih borodova iz Makarske, Podgore uglavnom s kopna. Naime, ti brodovi poslužuju ručak svojim gostima na brod u hvarsko brački kanal ispuste fekalije koje u sebi imaju i kuhinjsko otpadno ulje te fleke plutaju i dođu do kraja obale i vi ne možete zamisliti šta to bude.
- Ista stvar se događala i lani, to je prestrašno! Ono što sam sebi obećala ovu godinu je povesti računa o tome. Ne znam od kud da krenem, pa zato tražim -postoji li oopće Pravilnik o zbrinjavanju fekalnih voda s brodova i kojim ispekcijskim službama da se obratim? Nabavit ću popis svih brodova koji dolaze u Jelsu tijekom ljeta... obratit ću se novinarima... mi jedemo ribu iz istog tog mora! Bilo bi mi drago da mi pomognete u ovom slučaju puno - piše čitateljica.
Ne da postoji, nego su se nautičari i pomorci DUŽNI pridržavati Pomorskog zakonika koji je na snazi.
Članak 49. a) i b) jasno po ovom pitanju ističu:
"Zapovjednik broda, članovi posade broda, osoba koja upravlja brodicom ili jahtom i članovi posade brodice ili jahte, te članovi posade ili stručni radnici na nepomičnim odobalnim i plutajućim objektima moraju prilikom plovidbe ili boravka u unutarnjim morskim vodama, teritorijalnom moru, epikontinentalnom ili gospodarskom pojasu Republike Hrvatske poštovati međunarodne, europske i hrvatske propise i standarde o zaštiti od onečišćenja mora i zraka s pomorskih objekata i onečišćenja prouzročenog potapanjem s pomorskih objekata.
Zabranjuje se u more i na morsku obalu ispuštati i odbacivati kruti i tekući otpad, zauljene vode, fekalije i ostatke tereta s pomorskog objekta, kao i sve druge tvari koje onečišćuju more, zrak ili obalu".
Isti članak još precizira:
"Zapovjednik pomorskog objekta iz članka 49.a ovoga Zakona koji onečisti more, zrak ili obalu ili primijeti onečišćenje dužan je bez odgađanja izvijestiti Ministarstvo.
Po dojavi o onečišćenju mora, Ministarstvo je dužno odmah izvršiti očevid, utvrditi stanje, istražiti sve okolnosti zbog kojih je došlo do onečišćenja, ako je moguće procijeniti visinu nastale štete, provesti postupak radi utvrđivanja počinitelja, te prema okolnostima slučaja pokrenuti prekršajni postupak i/ili podnijeti kaznenu prijavu sukladno propisu koji uređuje kazneni postupak.
U slučaju onečišćenja mora, lučka kapetanija će zabraniti isplovljenje plovnog objekta iz luke, odnosno narediti zadržavanje plovnog objekta koji je prouzročio onečišćenje u morskim vodama Republike Hrvatske dok plovni objekt ne podmiri troškove čišćenja i druge štete nastale onečišćenjem ili dok ne položi odgovarajuće jamstvo za pokriće ovih šteta
Tko počini štetu morskom okolišu dužan je nadoknaditi je."
Kazne za ovo su visoke i ovise o nekoliko faktora, no svakako je važno prijavljivati zagađivače, snimiti ih i dovesti pred gotov čin. Ako to građani budu radili kontinuirano, svaki ovakav zagađivač postat će primjer drugima, te, nadamo se, s vremenom se prema Jadranu ponašati kao djetetu, a ne kanalizacijskom sustavu od kojeg dobro zarađuju.
Jurica Gašpar