Kapetan s otoka Sveti Andrija kod Visa: "Obnovit ću kultnu Modru Lastu Jože Horvata!"
Jedrilica Modra Lasta, sagrađena 1973. u brodogradilištu Greben u Veloj Luci, bila je jedan od najvažnijih brodova hrvatskog književnika i moreplovca Jože Horvata. S ovom jedrilicom, Horvat je oplovio svijet zajedno sa suprugom Renatom i sinovima, a uskoro bi mogao biti i u potpunosti obnovljen. Tu ideju nam je, naime, predstavio Darko Zanki, osnivač i direktor poduzeća Eleonora adventures j.d.o.o., kapetan i skiper, član obitelji Zanki koja je davne 1760. godine doselila u Hrvatsku na otok Sv. Andrija (oko 12 nautičkih milja udaljen od Komiže, Vis) s poluotoka Gargano u Italiji.
Modra Lasta je bila dizajnirana kao brod od stakloplastike s dva jarbola, težine 28 bruto tona, dužine 17 metara, širine 3,5 metara i gaza 3 metra, te je spletom nesretnih životnih okolnosti njenih vlasnika, darovana Srednjoj pomorskoj školi u Lošinju, ali je brod opljačkan i napušten.
Kasnije je darovan mornarici u Tivtu, a početkom rata ostala je u Crnoj Gori, gdje je čamio na suhom doku punih šest god ina, pa je zaplovio ratne 1991., kad ga se, samo zato jer su mu vlasnici Hrvati, više puta pokušavalo potopiti, ali nijednom nije bio potopljen. Naposlijetku, gospodin Jadran Gamulin kupuje brod kupuje od Jože Jorvata i onda ga vraća iz Crne Gore u Hrvatsku.
O nesretnoj sudbini broda prepričava nam Darko Zanki, koji ga napokon namjerava obnoviti u spomen na legendarnog Jožu Horvata i njegovu suprugu Renatu.
Joža Horvat je 1973. gradio svoj drugi jedrenjak u brodogradilištu Greben u Vela Luci s namjerom da s njime po drugi put isplovi na put oko svijeta. Iste godine isplovili su iz Splita, a na brodu su bili Joža, supruga Renata, sin Marko i njegov prijatelj Boris Radovan te glumac Joja Antolić. Plan im je bio da idu preko Atlantika, te na Panamu, zatim dolje prema Čileu odakle bi se vratili na Tahiti i tako dalje oko svijeta.
Nitko nije imao razumijevanja za Modru Lastu
Darko Zanki svoju obiteljsku tradiciju u pomorstvu i plovidbi, uspješno nastavlja nudeći turistima krstarenja i izlete prvenstveno arhipelagom južnih pučinskih otoka srednje Dalmacije (Vis, Biševo, Brusnik, Sv.Andrija-Svetac, Jabuka, Sušac, Palagruža), ali po željama gostiju i cijelim Jadranom, svojom drvenom brodicom „Odysseus“.
- Kao i svakom istinskom zaljubljeniku u plovidbu i naš Jadran, Renata i Joža Horvat veliki su uzor i inspiracija. Iako su oni prvi Hrvati koji su oplovili svijet na sportskom jedrenjaku, to njihovo postignuće ni dan danas nije vrednovano u Hrvatskoj pa ni šire, onoliko koliko su zaslužili. Između ostalog, Renata je prva žena s ovih prostora Europe koja je ostvarila oplov oko svijeta, što nažalost ne znaju mnogi u Hrvatskoj, a kamoli u Europi. Nadalje, Joža će pored svih svojih ostvarenja, trajno ostati zapamćen i kao najstariji dragovoljac Domovinskog rata - pojašnjava nam Darko Zanki i nastavlja:
- Jedan od njihovih brodova „Modra lasta“, kojim su krenuli na drugo putovanje oko svijeta, predmet je ovog projekta u kojeg supruga i ja vjerujemo srcem i dušom. Naime, brodu treba hitna obnova i revitalizacija, no do danas nadležne institucije Republike Hrvatske (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvo turizma, Ministarstvo kulture) nisu imale razumijevanja niti volje za financijskom potporom ideji da se brod obnovi, a time trajno očuva nemjerljiva povijesna, maritimna i kulturna baština naše domovine.
Obiteljska tragedija zaustavila plovidbu oko svijeta
Ukratko navodim činjenice o brodu, zbog čega opravdano vjerujem da brod zaslužuje ploviti na korist nama i široj društvenoj zajednici:
„Modra lasta“ ima 3 kabine za spavanje i malu kupaonicu, kao jedini primjerak po originalnom nacrtu. Naručitelji Joža Horvat, hrvatski književnik, moreplovac i pustolov i supruga Renata Horvat isplovili su 1973. godine iz Splita, no pokušaj drugog oplova oko svijeta prekinut je uslijed obiteljske tragedije (pogibija sina). 1975. godine po prekinutom putovanju, brod je darovan Srednjoj pomorskoj školi u Lošinju, gdje je nažalost potpuno opljačkan pa ga 1980. godine Joža Horvat daruje Jedriličarskom klubu „Delfin“ iz Tivta (Crna Gora) uz obavezu da se brod ne smije otuđiti.
Uslijed Domovinskog rata brod ostaje zarobljen u Crnoj Gori, sve do 2007. godine kada „gospar od vjetra“ Dubrovčanin Jadran Gamulin iz jedriličarskog kluba “Orsan” i jedan od najznačajnijih hrvatskih jedriličara i graditelja jedrilica kupuje „Modru lastu“ i vraća ju u Hrvatsku (Rijeka dubrovačka, Dubrovnik).
Za povratak i obnovu ovog jedinstvenog broda, gospodin Gamulin nije dobio nikakvu podršku državnih institucija, štoviše naplaćeno mu je 240 000 kn trošarine koju je morao pokriti kreditom te do danas nije uspio obnoviti brod. Pokušao je prodati brod 2019. godine preko oglasnika, no ubrzo odustaje jer nitko od potencijalnih kupaca nije imao namjeru oživjeti brod na spomen bračnom paru Horvat i dobrobit šire društvene zajednice (dostupnost broda učenicima, vođene ture razgledavanja broda uz suradnju s lokalnim uredima turističke zajednice…).
Projekt svojevrsnog plovećeg muzeja kao uspomena na postignuće Horvatovih
Pritisnut godinama i ozbiljno narušenog zdravlja, 2023. godine Jadran mi nudi da preuzmem projekt „Modra lasta“, s ciljem da brod plovi i zarađuje kao svojevrsni ploveći muzej, hommage Renati i Joži i njihovim postignućima. Iznimno počašćen Jadranovom ponudom i sam uvjerenja da oni to zaslužuju, prihvaćam ponudu.
Brod je sada u vlasništvu Eleonora adventures j.d.o.o. i predstoji mu obnova. Osnovni cilj je brod osposobiti za plovidbu, i da Lasta bude komercijalno dostupna svima koji požele njom krstariti Jadranom ili je iznajmiti u različite svrhe (team building, vjenčanje, snimanje reklama, promocije...). Na taj način bi se osigurala samoodrživost broda jer isti treba redovito održavati i servisirati. A s druge strane, time bi se osigurala sredstva da se brod otvori zajednici, prije svega djeci, školarcima. Naime, želja bračnog para Horvat prilikom darovanja Laste pomorskoj školi u Malom Lošinju, bila je: “…da brod posluži istoj namjeni zbog koje je građen-da u djeci razvija u svim aspektima, ljubav prema moru te želju za znanstvenim i sportskim disciplinama…”
Traže se sponzori!
Svjestan financijske složenosti, odgovornosti i ozbiljnosti ovog projekta, uvidom u stanje broda procijenjeno je da je za obnovu broda potrebno između 70 000-100 000 EUR, iznos kojeg sam ne mogu osigurati.
Dio sredstava pokušat ću osigurati iz EU fondova, ali vjerujem da je dio moguće prikupiti od sponzorstava fizičkih i pravnih osoba, od štovatelja i ljubitelja djela Jože Horvata poput supruge i mene, nautičara, jedriličara, ljudi koji vole plovidbu i brodove i koji prepoznaju vrijednost ovog projekta.
Projekt planiram popratiti izdavanjem monografije o povijesti broda i procesu njegove obnove, kao i snimanjem dokumentarnog filma kroz koje bi svaki sponzor dobio dodatnu trajnu zahvalu i priznanje.
Kako je rekao Joža Horvat: „Živi samo onaj koji za nešto živi“, tako i supruga i ja, mali smo ljudi koji sanjaju veliko i živimo da se „Lasta“ brod obnovi i plovi, na spomen Renati i Joži - prepričava za Morski HR Darko Zanki.
Jurica Gašpar