Katar kupuje flotu brodova kako bi postao globalna plinska sila

Katar želi postati globalna plinska sila ulaganjem u “stotine brodova” koji će moći transportirati ukapljeni prirodni plin (LNG), rekao je u utorak katarski ministar energetike.

- Ova zaljevska zemlja je u procesu izgradnje “najveće flote brodova na svijetu” za izvoz LNG-a - kazao je Saad Sherida Al-Kaabi, koji je također predsjednik i izvršni direktor QatarEnergyja, za njemački dnevnik Bild.

- U flotu koja se trenutno gradi u Kini i Južnoj Koreji uloženo je 20 milijardi eura. Grade se “stotine brodova” koje će Katar učiniti globalnom plinskom silom - dodao je.

Ranije istog dana, al-Kaabi je potpisao ugovor s Njemačkom koji će godišnje transportirati 2 milijuna tona LNG-a u tu europsku zemlju od 2026. godine.

- Ovo je prvi posao koji smo ikada sklopili u Njemačkoj. Kao što znate, u Njemačkoj ne postoji (LNG) terminal. Grade se novi - rekao je.

QatarEnergy i njemačke komunalne tvrtke navodno su bile uključene u teške pregovore o ugovoru o LNG-u veći dio ove godine dok Berlin želi zamijeniti Rusiju, koja je Njemačkoj najveći dobavljač plina. Njemačka, čije gospodarstvo uglavnom ovisi o prirodnom plinu, nada se da će nadomjestiti sav ruski uvoz energije već sredinom 2024.

Kina proširuje proizvodnju

Kineski brodograditelji postavljaju izazov protiv vodećih južnokorejskih igrača u industriji proizvodnje brodova za prijevoz ukapljenog prirodnog plina, a njihova utrka za proširenjem proizvodnje usred ukrajinskog rata izaziva zabrinutost zbog prekomjerne opskrbe.

China State Shipbuilding Corp. (CSSC) započet će s izgradnjom brodogradilišta vrijednog oko 2,76 milijardi dolara u gradu Dalianu u studenom putem lokalne jedinice Dalian Shipbuilding Industry (DSIC). Cilj je završetak izgradnje krajem 2024. godine, rekao je izvor upoznat s temom.

Lučka tvrtka u državnom vlasništvu China Merchants Group naručila je ukupno četiri velika LNG broda od CSSC-a. DSIC se do sada uglavnom fokusirao na kontejnerske brodove i brodove za rasuti teret. Sada će u novom pogonu proizvoditi LNG brodove i druge brodove visoke dodane vrijednosti pri čemu će koristiti vrhunsku tehnologiju za povećanje učinkovitosti proizvodnje.

Kineska usredotočenost na LNG nosače potaknuta je globalnim trendom dekarbonizacije i rusko-ukrajinskim ratom, kažu analitičari. Ova dva čimbenika potaknula su potražnju za ekološki prihvatljivom energijom, pa sve više brodovlasnika traži LNG brodove. Iako korejski brodograditelji zauzimaju položaj bez premca na tržištu brodova za LNG, kineski brodograditelji dobivaju sve više narudžbi jer su dokovi korejskih brodograditelja potpuno popunjeni.

Međutim, postoji zabrinutost da će opskrba LNG nosača od strane kineskih brodograditelja rezultirati prevelikom opskrbom.

- Trenutno Katar izdaje narudžbe za desetke LNG brodova tijekom godinu dana, ali nitko ne zna hoće li potražnja za LNG brodovima biti održiva u budućnosti - rekao je Woo Jong-hoon, profesor brodogradnje na sveučilištu u Seulu. Postoji rizik od prekomjerne ponude ako se narudžbe za LNG brodove daju u velikim količinama trenutnom brzinom.

Analitičari kažu da će neizvjesnosti rasti u pogledu cijena LNG transportera, koje su u uzlaznom trendu.  

- Cijene brodova bile su solidne zbog ograničene ponude LNG nosača, ali će indeks cijena biti poremećen jer će kineski brodograditelji primati sve više i više narudžbi za LNG nosače - rekao je Lee Bong-jin, analitičar u Hanwha Investment & Securities.

Međutim, neki stručnjaci predviđaju da neće biti velikog utjecaja na tržište LNG prijevoznika jer će se ekološki prihvatljivi potezi nastaviti diljem svijeta.

- Korejski brodograditelji nemaju premca u tehnologiji izgradnje LNG nosača, tako da čak i ako se potražnja smanji u budućnosti, kineski brodograditelji osjetit će vrućinu ispred svojih korejskih konkurenata - rekao je industrijski analitičar, piše Geopolitika News.

I.G.