Može li i kako Jadrolinija smanjiti potrošnju goriva? Morat će jer stižu globalni ekološki nameti za brodove

ZADAR – Pomorski odjel Sveučilišta u Zadru prionuo je istraživačkom projektu financiranom iz EU fondova, a čiji je cilj pronaći najbolje načine uštede goriva u brodovima.

Na projektu “Poboljšanje učinkovitosti brodske propulzije optimizacijom propelera”, zajednički sudjeluju tvrtka Adriatic propeleri, Sveučilište u Zadru i Jadrolinija. Cilj projekta je istražiti moguću uštedu goriva, smanjenje vibracije i općenito sve ostale pozitivne učinke na propulziju broda, uz pomoć softverskog rješenja koje će pomoći u dijagnostici stanja brodskog propelera i na takav način omogućiti uštedu goriva, prenosi portal Pomorac.hr.

Foto: Boris Kačan

Još jedna od prednosti je da bi se na taj način na tržištu pojavilo rješenje kako bi se saznalo stanje prije i poslije optimizacije propelera, ali i stanje potrošnje goriva prije i poslije same obrade odnosno podizanja kvalitete obrade propelera na višu klasu.

Smanjenje potrošnje goriva nije samo bitno zbog ekonomske komponente, već i zbog ekološke, samim time što se sve više velikih brodarskih kompanija u svijetu okreće alternativnim gorivima koja su manje šteta za okoliš i koja stvaraju manje stakleničkih plinova. A to je jedna od komponenti na kojima se bazira i Europski zeleni plan.

Foto: Pixabay

Primjena alternativnih izvora energije u pomorstvu nešto je što će uskoro morati početi primjenjivati svi, samim time što je pomorski promet odgovoran za 2% svih emisija stakleničkih plinova na svijetu. Kao šlag na tortu stiže informacija kako je Međunarodna brodska komora (ICS) iznijela opsežan prijedlog Međunarodnoj pomorskoj organizaciji (IMO), za uvođenje globalnih nameta brodovima zbog emisije ugljičnih plinova, piše Marine Log.

ICS, koji predstavlja svjetsko nacionalno udruženje brodovlasnika i više od 80% trgovačke flote, predlaže da se nameti temelje na obveznim doprinosima brodova bruto tonaže iznad 5000 tona, a novac bi se uplaćivao u “IMO Climate Fund”.

Naglašavaju kako će se novac upotrijebiti, ne samo za zatvaranje cjenovnog jaza između ekološki prihvatljivih i konvencionalnih goriva, već i za razvoj infrastrukture u lukama diljem svijeta kako bi se osigurala opskrba gorivima poput vodika i amonijaka.

IMO bi trebao o prijedlogu uvođenja globalnih ekoloških nameta za brodove trebao raspravljati na sastanku u studenom, neposredno nakon UN-ove Konferencije o klimatskim promjenama 2021., koja će se održati u Glasgowu od 31. listopada do 12. studenog.

K.B.