Nadzorni odbor riječkog škvera dao zeleno svjetlo – Odobren je dovršetak novogradnje 527 za Kanađane
RIJEKA – Novogradnja zauzima jedan od dva navoza “3. maja” što se protekle dvije i pol godine pokazalo kao limitirajući faktor za ugovaranje novih poslova. Nadzorni odbor “3. maja” na jučerašnjoj je sjednici dao suglasnost na potpis ugovora za završetak novogradnje 527, kao i na kreditno zaduženje potrebno da se taj brod dovede do čina primopredaje.
Time su, s trećemajske strane, odrađene sve predradnje i formalnosti koje prethode potpisu ugovora, dok zadnju riječ ima Vlada bez čijih državnih jamstava riječko brodogradilište ne može dobiti kredit, niti osigurati garancije za avansno plaćanje naručitelja. Završetak novogradnje 527, u naravi samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta, dogovoren je s kanadskom brodarskom kompanijom Algoma, kojoj je “3. maj” u rujnu 2020. godine isporučio brod sličnih karakteristika, “Algomu Intrepid”.
Nakon što su na “Intrepidu” dokazali da mogu u roku i kvalitetno završiti brod i pod posebnim uvjetima u kojima riječko brodogradilište posluje nakon što je Uljanik grupa financijski krahirala, Kanađani su pokazali interes da bi završili i preuzeli i drugi brod, koji je u fazi gradnje na navozu. Koliko je poznato, pregovori s Algomom za novogradnju 527 traju već jedno dulje vrijeme, početkom ove godine bili su čak i finalizirani, no razlika između onog što je kanadski brodar bio spreman tada platiti i troškovne kalkulacije završetka novogradnje 527 ispriječile su se osnaženju ugovora. Zato se krenulo u novi krug razgovora s Kanađanima i čini se da se ta razlika sada uspjela dodatno “popeglati”, piše Novi list.
Trebalo je prilično umijeće u tome jer koliko god da Kanađani bili zainteresirani za ovu novogradnju, činjenica da je riječ o specifičnom brodu koji je projektiran i građen za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima uvelike sužava, ako ne i u potpunosti, krug potencijalnih kupaca. S druge strane, novogradnja 527, na kojoj se uspjelo odraditi nešto manje od trećine posla, zauzima jedan od ukupno dva navoza kojima 3. maj raspolaže, što se kroz protekle dvije i pol godine pokazalo kao limitirajući faktor trećemajcima za ugovaranje novih poslova.
Na tu je činjenicu još prije godinu dana upozorio predsjednik NO-a 3. maja Juraj Šoljić kad je govorio o tome da su u riječkom brodogradilištu morali odgoditi ili odbiti desetak projekata vrijednih blizu 100 milijuna kuna upravo zbog zauzeća navoza.
Stvari su se u međuvremenu pokrenule, pa je “3. maj” dobio državna jamstva za brzi kredit u iznosu od sedam milijuna kuna, koliko su morali uplatiti jamčevinu da bi mogli sudjelovati na dražbi i kupiti novogradnju 527 za 1 kunu iz stečajne mase Uljanika. Na isti je način, podsjetimo, i Uljanik Brodogradnja 1856. postala vlasnikom nezavršenog “stočara”, novogradnje 526.
Juraj Šoljić ponovio je da je novogradnja 527 ključna za opstanak “3. maja”. Očekivano, nije htio iznositi na kojoj su se to zadnjoj cijeni uspjeli pogoditi s Kanađanima, samo je ustvrdio da je riječ o “više nego dobroj ponudi od Algome”. Šoljić vjeruje da će ovaj dogovoreni posao dobiti nužnu potporu Vlade kroz izdavanje državnih jamstava te da će “3. maj” u ljeto zagaziti s osnaženim ugovorom za završetak novogradnje 527. Samo završetak ovog 225-metarskog broda u ovom trenutku jedino je što može osigurati zaposlenost trećemajskih kapaciteta nakon što se za desetak dana porine novi Scenicov polarni kruzer, a sredinom srpnja isporuči i brod za prijevoz automobila, koji je ovih dana otegljen na dokovanje u susjedni “Viktor Lenac”.
Z.G.