Nakon Sueskog kanala cijene diže i Panamski kanal

Uprava Panamskog kanala kreće u restrukturiranje sustava naplate za tranzit kanalom, prema kojem bi neki brodovi za prolaz kanalom trebali plaćati 8% veću cijenu nego dosad.

Iz uprave Panamskog kanala tvrde da je riječ o pojednostavljenju strukture naplate tranzita koja će korisnicima osigurati stabilnost cijena u godinama koje dolaze. Predložene promjene ponudit će kupcima predvidljivost i utvrđivanje tarifa unaprijed, što će im omogućiti da u skladu s tim planiraju svoje poslovne odluke, stoji u objašnjenju na web stranici PCA-a.

Prema novom prijedlogu, smanjio bi se broj tarifa sa sadašnjih 430 na manje od 60. Tarife će postati fiksne, a bazirat će se na vrsti, veličini i kapacitetu plovila. Naknade neće biti iste za sve brodove – ovisit će  o tome kojim ustavama plove.

Pa će tako, primjerice, brod koji prevozi 46.000 tona propana kroz proširene ustave od 2025. plaćati 5,20 dolara više po toni, što je otprilike 0,9% konačne tržišne cijene. Za tanker koji prevozi 450.000 barela sirove nafte kroz originalne ustave naknada bi se povećala za 0,20 dolara po barelu, čime će se konačna tržišna cijena povećati za 0,4%. Brodovi za prijevoz automobila, tankeri za prijevoz kemikalija i LNG-a te bulk carrieri koja prevoze rasuti teret poput žitarica i ugljena također će plaćati više naknade, što će utjecati na porast tržišnih cijena za otprilike 0,1% do 0,7%, prenosi gCaptain.

Najdeblji kraj izvući će putnički i kontejnerski brodovi. Cijene naknada za putničke brodove trebale bi porasti za 77 dolara po osobi, čime će konačne cijene karata poskupjeti za oko 4% po putniku, dok bi naknada za kontejnerske brodove do 2025. trebala porasti za 6 dolara po kontejneru.

PCA je također objavio da planiraju uložiti oko 2 milijarde dolara u vodne projekte, a nastavljaju s ulaganjima i u digitalnu transformaciju, održavanje infrastrukture, kao i u novu infrastrukturu i opremu kako bi do 2030. godine postali ugljično neutralni.

Što se tiče uvođenja novog sustava naplate za prolazak kroz Panamski kanal, do 17. svibnja traje javno savjetovanje, dok je za 20. svibnja planirana javna rasprava o spomenutom prijedlogu. Očekuje se da će izmjene stupiti na snagu 1. siječnja 2023. godine.

K.B.