NE DAJU IM MIRA: Pokojnicima iz Ministarstva šalju Opomene pred ovrhu – Naknade za pomorsko dobro i nakon smrti

ŠIBENIK – Treći put od njegove smrti u razmaku od 8 i pol godina pokojniku na adresu gdje je nekad živio, dolaze naknade za nedavno korištenje pomorskog dobra i to za brod kojeg je umirovio za svog života! Ovoga puta stigla mu je opomena pred ovrhu.

Već ljuta i bijesna, njegova obitelj ne može razumjeti kako ljudi u državnom aparatu imaju toliki obraz potpisati i poslati čak tri puta nerazuman zahtjev bez prethodne provjere kome i za što uplatnice i opomene šalju!

Odavno nisu živi ni čovjek ni brod, ali „Zakon se mora provoditi?“

– Otac je preminuo 2009. godine, a prastari drveni brod koji nije bio niti predmetom ostavinske rasprave, jer se raspao još za ćaćina života, odjednom je zajedno s ćaćom oživio 2011., pa još jednom 2013. i evo danas! Ma platija bi ja milijun kuna da ga još jednom dočekam na rivi, ali otišli su prvo brod, a onda i on – kaže sin i dodaje kako je oba puta bio u Lučkoj kapetaniji Šibenik i oba puta su mu obećali to riješiti.

– Ma ja sam mislio da je to riješeno. Najprije treba povećalom tražit nekoga da je na radnom mjestu jer se nitko ne javlja na telefon, a onda kao da ti uslugu rade kad moraju odraditi posao za koje ih svi mi plaćamo iz vlastitog džepa! I onda kad napokon dođeš do nekog u toj Lučkoj kapetaniji, službenik s duvanom u ustima te pita možeš li se sjetit kad je brod registriran da mu olakšaš posao. Najgore od svega je što su mi i ćaću poznavali i znali su da više nema ni broda ni čovika! Nakon što sam ispisao nekakvu izjavu, obećali su mi da je to riješeno. Sudeći po neurednom uredu u koji me primio, jedino što mi pada na pamet je da je oba puta izignorirao i izgubio ili bacio u smeće moju izjavu, jer nisam čuo da je ured zbog silnih cigareta na radnom mjestu izgorio u požaru – pojašnjava ironično sin i završava:

– Zvao sam i Ministarstvo mora prije 5 godina i sad. Rekao sam im ovaj put da mi je ćaća promijenio adresu. Neka mu Opomene pred ovrhu i račune za sve što je u ovoj državi „uživao“ nakon smrti, šalju na adresu Posljednjeg počivališta. Sram bilo sve redom neobzirne i lijene službenike iz svih tolikih nesposobnih državnih institucija, a posebno one koji svoj potpis stavljaju na dokumente, a za njih ne odgovaraju!

Photo: Morski.hr

Ako prođe – prođe…

Ispalo je da ova obitelj nije jedina. Javljaju se i drugi građani, pa se tako čitatelju ispod statusa na Facebooku javilo nekoliko ljudi sa sličnim situacijama:

„ Meni je došlo na pokojnog dida opomena i na batelu koju je proda 1974. u Biograd. Za ne vjerovati!“

„Meni i sad dolazi na ime pok.oca da platim pristojbu godišnju za barku. (korištenje pomorskog dobra).iako je umro pred 7 godina, iako je provedena ostavinska rasprava i barka je temeljem toga prenešena na moje ime. A ja platim nemam se živaca s njima raspravljati“

„Užas! Na ime moje pokojne bake stizali promidžbeni leci za prošle izbore“

Photo: Čitatelj/Facebook

Čini se da su i u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture toga svjesni, pa su i na svojim stranicama napisali detaljne upute što napraviti ako ovakva uplatnica ili opomena stigne pokojniku: „Tipski prigovor: “Upisani vlasnik brodice na čije ste ime izdali račune za naknade je umro. Zašto mrtvim ljudima izdajete račune?“

Postavlja se pitanje „KOME?“, jer kako da se ljudima i svijetu, državi i pred zakonima pravdaju da nemaju što plaćati jer ne koriste više dobra i resurse, oni koji su odavno već – mrtvi?

Ministarstvo mora: „Dogodi se da stranke zaborave na ove zakonske odredbe i obveze“

Poslali smo zato upit navedenom Ministarstvu i evo odgovora:

„Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je 2014. godine uspostavilo centralizirani sustav obračuna naknada za upotrebu pomorskog dobra i naknada za sigurnost plovidbe, odnosno, naknada koje plaćaju vlasnici brodica i jahti upisanih u očevidnike brodica, odnosno, u upisnike jahti koje vode lučke kapetanije i ispostave lučkih kapetanija.

Obračun naknada obavlja se prema tehničkim podacima o plovnom objektu (duljina i ukupna snaga porivnih uređaja), koji su upisani u upisnicima ili očevidnicima, a dostava istih ide na zadnju prijavljenu adresu upisanog vlasnika. Kada se upisani podaci trebaju promijeniti (npr. promjena vlasnika zbog smrti ili prodaje brodice, promjena adrese stanovanja), stranka je dužna nadležnoj lučkoj kapetaniji ili ispostavi pravovremeno podnijeti zahtjev za upis promjene podataka. Takve obveze proizlaze iz niza odredbi Pomorskog zakonika (Narodne novine, br. 26/15) i Pravilnika o brodicama i jahtama (Narodne novine, br. 72/17).

Nažalost, u velikom broju slučajeva dogodi se da stranke zaborave na ove zakonske odredbe i obveze, a zbog čega dolazi do problema kao u slučaju koji je naveden u prigovoru čitateljice.

Dodajemo i kako se, prosječno svake godine, ispostave računi za oko 115.000 brodica i jahti, od čega se 75% računa uredno i na vrijeme plati. Za sve one koji to nisu napravili, krajem prošle godine poslane su opomene uz naznaku mogućeg pokretanja ovršnog postupka.

U cilju sređivanja i ažuriranja podatka u elektronskim upisnicima i očevidnicima Ministarstvo je poduzelo cijeli niz mjera kao što su:

–          2015. godine je objavljen javni poziv kojim se vlasnike brodica i jahti poziva da nadležnim lučkim kapetanijama i ispostavama ili samom Ministarstvu dostave svoj OIB, te podsjeća vlasnike da su isti dužni nadležnim lučkim kapetanijama i ispostavama prijaviti promjene svojih prebivališta. Sadržaj javnog poziva se može pronaći na ovoj web adresi.

–          Na samim obračunima naknada se više godina za redom tiskaju i napomene da je potrebno prijaviti svaku promjenu podataka, kao i da je potrebno podnijeti i zahtjev za upis OIB-a vlasnika, ukoliko isti još nije upisan.

–          Ministarstvo je kreiralo posebne rubrike na internetskoj stranici Ministarstva, a gdje se strankama sugerira što treba napraviti kako bi se riješili najčešći problemi povezani sa obračunima naknada, a moguće joj je pristupiti putem slijedeće poveznice http://www.prigovor.pomorstvo.hr.

–          Ministarstvo je osposobilo i Javni pretraživač plovila, preko kojeg bilo tko, brzo, jednostavno i besplatno može provjeriti upisane podatke, a koji se nalazi na web adresi http://plovila.pomorstvo.hr .

Ove mjere polučile su određene rezultate, međutim još uvijek postoji značajan broj plovila s neažurnim podatcima pa bismo i ovim putem željeli iskoristiti priliku za podsjećanje vlasnika koji to nisu učinili, da dostave svoj OIB lučkim kapetanijama i ispostavama lučkih kapetanija, budući bez upisanog OIB-a nije moguće povezivanje s evidencijama i registrima koje vode druga nadležna ministarstva (MUP, Ministarstvo uprave, Ministarstvo financija -Porezna uprava).

Kolega će naknadno odgovoriti na konkretan slučaj koji navodite, a ovim putem koristimo priliku spomenuti da je sve prigovore moguće poslati na za to predviđenu adresu prigovor@pomorstvo.hr, a nakon čega je moguće detaljnije i pojasniti određenu situaciju te pomoći u rješavanju.

Također, ovim putem izražavamo i žaljenje što se dio građana našao u ovoj situaciji te Vam unaprijed zahvaljujemo na susretljivosti, u nadi da će ove informacije biti korisne i svim ostalim čitateljima koji su se našli u ovakvoj ili sličnim situacijama, za čije im rješavanje stojimo na raspolaganju.

S poštovanjem,

Ana Matijašević

Glasnogovornica

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture“

Photo: Pixabay

Gdje se povlači granica logike i morala?

Sve bi ovo bilo u redu da se u digitalizaciji cijelog sustava koji je započeo prije 4-5 godina radi o ljudima koji su u međuvremenu umrli ili plovilima kojih u međuvremenu nema. Ali, ima li opravdanja Opomene ili račune za 2016. slati u 2018. godini ljudima koji su umrli 2009. godine za brodove koji nisu bili niti predmetom ostavinske rasprave? Ako ima slučajeva koji se oporezuju iz čak 1974. godine, pa gdje je granica?

U zemlji koju mladi masovno napuštaju, ne počivaju ni mrtvi. Ukoliko imaju problem s tim, Ministarstvo stoji na raspolaganju i otvorilo je „za to predviđenu adresu prigovor@pomorstvo.hr“.

D.G.