Ogromne, milijunske štete na brodovima, uzrokovane malim litij-ionskim baterijama
Litij-ionske baterije u posljednje vrijeme uzrokuju ogromne štete na brodovima i to uglavnom nosačima automobila i kontejnerskim brodovima. Čak i male baterije, koje napajaju ručni radio, mogu uzrokovati milijunsku štetu.
Nacionalni odbor za sigurnost prometa (NTSB) u SAD-u objavio je svoje izvješće o požaru na mostu (na slici) tankera S-Trust prije 12 mjeseci. Istražitelji su utvrdili da je vjerojatni uzrok požara toplinski bijeg jedne od ćelija u litij-ionskoj bateriji za ručni radio UHF, objavio je portal OLP.
S-Trust je imao 20 ultra visokofrekventnih (UHF) ručnih radija koje je posada mogla koristiti za komunikaciju tijekom plovidbe. Dva radija dodijeljena mostu bila su radio Motorola DP4400e, koji je koristio litij-ionsku bateriju, i radio Motorola GP328, koji je koristio nikal-metalnu hidridnu bateriju.
Istražitelji su na komunikacijskom stolu pronašli ostatke triju baterija - jednog nikal-metalnog hidrida i dva litij-iona. Jedna nikal-metalna hidridna baterija bila je netaknuta; Jedna od litij-ionskih baterija pronađena je netaknuta u ostacima punjača. Istražitelji su pronašli samo komponente druge litij-ionske baterije.
Eksplozije litij-ionskih baterijskih ćelija obično su uzrokovane toplinskim bijegom. Početni narančasti bljesak i dim vjerojatno je bio rezultat eksplozije jedne od nestalih litij-ionskih stanica zbog toplinskog bijega.
Kako se vatra širila, video zatvorenog kruga snimio je drugi bljesak, nakon čega je plameni predmet izbačen iz vatre i sletio na palubu mosta, gdje je nastavio gorjeti. Možete pogledati OVDJE. To je najvjerojatnije bila druga nestala litij-ionska ćelija iz iste baterije. Na temelju videa, istražitelji su utvrdili da je druga nestala litij-ionska ćelija također doživjela toplinski bijeg, najvjerojatnije iniciran od vrućine požara započetog početnim toplinskim bijegom baterijskih ćelija.
Nakon što je brod usidren na terminalu i započele su teretne operacije, nitko nije bio stacioniran na mostu u vrijeme kada je požar buknuo. Prva indikacija koju su članovi posade imali o mogućem požaru na brodu bio je gubitak kamere zatvorenog kruga na monitoru u glavnom uredu.
Toplinski bijeg nastaje kada se stanica pregrije i zapali; To je kemijska reakcija koja se može pojaviti na bilo kojoj vrsti baterijske ćelije ako je oštećena, kratka, pregrijana, neispravna ili prenapunjena.
Situacije se mogu držati pod kontrolom slijedeći upute proizvođača održavanje litij-ionskih baterija; pravilno odlaganje oštećenih baterija; izbjegavanje punjenja bez nadzora; i držati baterije i punjače podalje od izvora topline i zapaljivih materijala.
Osim toga, NTSB savjetuje tvrtkama da osiguraju da litij-ionske baterije i uređaji koji koriste litij-ionske baterije certificiraju Underwriters Laboratory ili druga priznata organizacija.
Što u slučaju požara?
Ako dođe do požara litij-ionske baterije, posade mogu pokušati ugasiti požar vodom, pjenom, CO2 ili drugim suhim kemijskim ili praškastim sredstvima. Međutim, ako se požar ne može ugasiti, osoblje bi trebalo pokušati dopustiti da pakiranje kontrolirano izgori; To uključuje promatranje obližnjih stanica koje također mogu doživjeti toplinski bijeg i gašenje drugih zapaljivih tvari koje se mogu zapaliti.
Opasnosti od nošenja litij-ionskih baterija na brodovima istaknute su u Allianz Global Corporate & Speciality izvješću, u kojem su požar i eksplozija rangirani kao glavni uzrok gubitaka pomorskog osiguranja po vrijednosti od 2017. do 2021. godine. Istraživanje, objavljeno u studenom 2022., također je otkrilo rastuću opasnost od požara uzrokovanih litij-ionskim baterijama koje nisu pravilno pohranjene, obrađene ili transportirane.
A.B.