Ovo su najbolji ratni brodovi na svijetu, a uopće nisu američki!
Ovo je rastući problem zbog kojeg se američki pomorski zapovjednici češu po glavi: Kako držati korak sa sve većom kineskom flotom ratnih brodova?
Ne samo da je kineska mornarica već najveća na svijetu, već se i njezina brojčana prednost nad SAD-om širi, a šef američke mornarice nedavno je upozorio da američka brodogradilišta jednostavno ne mogu držati korak. Neki stručnjaci procjenjuju da Kina može izgraditi tri ratna broda u vremenu koje je SAD-u potrebno za izgradnju jednog.
To je samo jedna od briga, uz sve veću agresiju Pekinga u Južnom kineskom moru i oko Tajvana, koja će vjerojatno opteretiti um američkog ministra obrane Lloyda Austina dok se pridružuje najvišim vojnim ličnostima iz cijele regije na dijalogu Shangri-La ovog vikenda u Singapuru, piše CNN.
Izgledi za napredak u bilo kojem od tih pitanja ovog vikenda čine se slabima. No, stručnjaci kažu da je potencijalno rješenje za jednu od njih - brojčanu prednost kineske flote - nadohvat ruke, ako je SAD spreman razmišljati izvan okvira.
Washington, kažu, ima nešto što Peking nema: saveznike u Južnoj Koreji i Japanu koji grade vrhunsko pomorsko naoružanje.
Kupnja brodova iz tih zemalja, ili čak izgradnja brodova dizajniranih u SAD-u u njihovim brodogradilištima, mogao bi biti isplativ način za smanjenje jaza s Kinom.
Njihovi ratni brodovi "sigurno odgovaraju (kineskim) kolegama", kaže Blake Herzinger, istraživač u Centru za studije Sjedinjenih Država u Australiji, dok su japanski dizajneri ratnih brodova "među najboljima na svijetu", kaže Carl Schuster, bivši direktor operacija u Združenom obavještajnom centru američkog Pacifičkog zapovjedništva na Havajima.
Obje zemlje imaju sporazume o uzajamnoj obrani sa SAD-om, pa zašto se SAD ne udruži s njima kako bi dostigao Kinu?
Problem je u tome što američki zakon trenutno sprječava svoju mornaricu da kupuje brodove proizvedene u inozemstvu - čak i od saveznika - ili da gradi vlastite brodove u stranim zemljama zbog sigurnosnih razloga i želje da zaštiti američku brodograđevnu industriju.
No, sve je veći broj stručnjaka koji kažu da je možda vrijeme da se preispita taj zakon kako bi SAD dobio prednost u borbi za dominaciju svjetskim morima.
Kina ima oko 340, a SAD manje od 300 vojnih brodova
Pentagon procjenjuje da kineska mornarica trenutno ima oko 340 ratnih brodova, dok ih SAD ima manje od 300. Smatra se da će kineska flota narasti do 400 u sljedeće dvije godine, dok će američkoj floti trebati do 2045. da dostigne 350.
Doduše, nije samo rastuća kineska mornarica ono što izaziva zabrinutost. Neki od brodova koje Kina isporučuje vjerojatno imaju veću vatrenu moć od nekih američkih brodova. Uzmimo u obzir kineski Type 055, po mnogima najbolji svjetski razarač.
S istisninom od 12 do 13 tisuća tona, Type 055 veći je od tipičnih razarača, odnosno, veličinom je bliži klasi krstarica američke mornarice Ticonderoga, i ima zastrašujuću snagu. No, neki zapadni analitičari kažu da bi Type 055 mogao biti jednak južnokorejskim razaračima klase Sejong the Great.
Sejongovi su nešto manji od kineskih brodova Type 055, ali imaju veću vatrenu moć te uključuju oružje, odnosno različite vrste raketa, protupodmorničke i krstareće rakete. Tri Sejonga, koji svaki koštaju oko 925 milijuna dolara, ponos su južnokorejske flote.
S ovim jednim brodom (južnokorejska mornarica) može se nositi s višestrukim simultanim situacijama - protuzrakoplovnim, protubrodskim, protupodmorničkim, protupovršinskim - i braniti se od balističkih projektila", kaže državna Agencija za obrambene medije.
Umirovljeni južnokorejski admiral, Duk-ki Kim, prva osoba koja je bila kapetan Sejonga, kaže da je više nego dorastao kineskom Type 055.
- Kina se usredotočuje na kvantitetnu i cjenovnu konkurentnost, a ne na kvalitetu svojih plovila - rekao je Kim, sada potpredsjednik Korejskog udruženja vojnih studija, za CNN.
Suradnja, kao trenutno jedino rješenje
Sva japanska i južnokorejska plovila dizajnirana su tako da uključuju američku tehnologiju, oružje, špijunske radare i sustav zapovijedanja i kontrole Aegis.
Usklađeni su kako bi dvije mornarice mogle neometano djelovati zajedno sa svojim američkim kolegama, kao što su to učinili u zajedničkim vježbama ranije ove godine.
Umirovljeni južnokorejski admiral Kim misli da partnerstvo u brodogradnji svima nudi "win-win".
Herzinger, također, misli da je vrijeme da se preispita američki zakon.
- Japan i Južna Koreja oboje grade vrlo kvalitetne brodove na vrijeme i na proračun, obje stvari (SAD je) izgubile sposobnost da to učine - rekao je Herzinger.
D.G.